,,A megfelelő tudás kiemelése a fontos” – Ilyen volt ez első ELTE Sikerek Veled

Az ELTE Alumni Központ új, tematikus pódiumbeszélgetés-sorozatot indított ELTE Sikerek Veled címmel, az EHÖK és az ELTE Online közreműködésével. Az első alkalomra március 8-án került sor, ahol négy végzett hallgató beszélgetett friss sikerekről, az ezekhez vezető útról, tapasztalataikról és karrierjükről.

Az ELTE Alumni Központ legújabb sorozatának célja, hogy találkozási lehetőséget biztosítson pályakezdők, illetve újrakezdők számára a már sikereket elért volt hallgatókkal, és alakítsa a fiatalabb ELTE Diplomások körét. Minden alkalommal 4-6 olyan elismert volt hallgató beszélget, akik a területükön országos, illetve nemzetközi sikereket érnek el. A pódiumbeszélgetés során érintik a sikert hozó területet, illetve a felé vezető út jelentősebb pontjait, valamint az Alma Mater és a jeles oktatóik szerepét a sikerükben. A tapasztalatok megosztásával remek útmutatást adhatnak az érdeklődő, karrierépítés előtt álló hallgatóknak. Az első, március 8-i alkalom témája a Szervezetépítés – ötlettől a megvalósításig, alcíme pedig Ötletelés, együttműködés, prezentálás volt.

A vendégeket Kátai Judit, az ELTE Alumni Központ munkatársa köszöntötte, ismertetve a beszélgetés legfontosabb részleteit. A nyitóalkalom során a pódiumon helyet foglaló, kiemelkedő eredményeket elért ELTE-sek olyan vállalkozások alapítói, illetve vezetői, mint a Be-novative, a Maven7, a Prezi és a  5-WORDS. A beszélgetés résztvevői Várnagy Priszcilla, a Be-novative vezérigazgatója, Vicsek András, a Maven7 társalapítója és innovációs vezetője, Sárdi Dániel, a Prezi üzemeltetési igazgatója, és Pohly Ferenc, a 5-WORDS alapítója voltak.

Várnagy Priszcilla pszichológiát hallgatott az ELTE-n. Már az első egyetemi évétől kezdve a kreativitás és a stabil önértékelés voltak azok a témák, amik érdekelték. Ezek hatására alakult ki benne az az elképzelés, hogy sokkal több embernek kellene lehetőséget adni arra, hogy akár a munkája, akár az iskolai évei alatt foglalkozhasson kreativitással, és felfedezhesse a saját ötletei közül, hogy mi az, ami igazán megmozgatja, és a szenvedélyévé tud válni. A szenvedélyek megvalósítására és projektté alakítására volt egy szoftverötlete, ami azóta bejárta a világot. Minden kontinensen vannak vállalati ügyfeleik: egyetemek, non-profit szervezetek. A Be-novative segít megfogalmazni egy jó kérdést, amihez mindenki javaslatokat, ötleteket tud csatolni. Az anonimitásnak, a játékos módszereknek és a beépített inspirációknak köszönhetően nagyon kreatív megoldások születhetnek, akár néhány perc alatt. Ilyen kérdés lehet például, hogy mitől lehet még jobb a munkakörnyezet, milyen új piaci területekre lehetne betörni.

Bár első diplomáját a Pénzügyi és Számviteli Főiskolán szerezte, Sárdi Dániel megirigyelte a szociológiát hallgató barátnőjétől, aki egyébként mostanra már a felesége, az ottani inspiratív és nyitott gondolkodású közeget. Így szociológiát kezdett hallgatni az ELTE-n. Később lett egy lakásétterme, amit hat évig üzemeltetett. Innen jutott el a Prezi vezetői pozíciójába. Mesélt a erről is: a Prezinek már Budapesten kívül Berlinben, Rigában és San Fransiscóban is van irodája. Feladatai között szerepel a cégkultúra, a szociális kezdeményezések is: a munkája sok területet lefed. A Prezi úgy indult el a sikeres útján, hogy egy építész nem tudta a neki tetsző módon prezentálni terveit, és egy olyan prezentációs megoldást szeretett volna, amit csak ő tudott egyedileg létrehozni.

Vicsek András szintén pszichológia szakon végzett, munkaszervezet-pszichológia szakirányon. A Maven7-nél azzal foglalkoznak, hogy különböző nagyvállalatoknál feltérképezzék az informális hálózatokat és az emberek közti kapcsolatokat.

Pohly Ferenc a 5-WORDS ügyvezető igazgatója; programozó matematikusként végzett az ELTE-n, harmadéves korában pedig szociológiát is elkezdett hallgatni. Dolgozott újságíróként a Magyar Narancsnál, majd volt egy programozó cége, és dolgozott az iWiW-en is. Elmesélte, hogy az iWiW ötlete egy képzőművésztől származott, aki szerette volna vizuálisan ábrázolni az ismerőseivel való kapcsolódásait. Miután sikerült megcsinálnia a 3D-s ábrázolást, szerette volna a barátait is behívni ebbe, amiben egy programozó barátja segített neki. Így nőtte ki magát a Facebook magyar elődje egy szociometriai kísérletből. A 5-WORDS alapvetően arra szolgál, hogy nagyon gyors véleménykutatásokat lehessen elvégezni. Egy tetszőleges közösségnek lehet kérdést feltenni, a közösség pedig 5 független, asszociált szóval válaszol rá. A 5-WORDS ezek alapján igyekszik meghatározni különböző véleménycsomópontokat, ehhez pedig nyelvi mesterséges intelligenciát használ.

Várnagy Priszcilla elmondása szerint az egyetemi évek alatt nem gondolta volna, hogy valaha egy szoftvercéget alapít majd. Szeretett volna tenni valamit az oktatásért, hogy stabilabb énképpel rendelkező, a jövőre jobban felkészült emberek hagyják el az iskolákat. Egyik fő kutatási témája az volt, hogy összehasonlítsa egy alternatív közgazdasági gimnázium és egy hagyományos gimnázium diákjait az önértékelés stabilitása szempontjából. Úgy vélte, hogy az alternatív módszerekkel tanuló diákokra jellemzőbb a stabil önértékelés. Nagy sikert ért el, második helyezett lett dolgozatával az OTDK-n. A diploma megszerzése után végül egy innovációs tanácsadással foglalkozó cégnél kötött ki, amely élethosszig tartó tanulással kapcsolatos programokat vezetett Európa szerte. A vállalat vezetőjének beszélt a kutatásáról, aki biztosította a támogatásáról: egy hónapot kapott a projektje kidolgozásához. Az európai uniós pályázatok közül volt egy, amely támogatta a kreativitást, és az önértékelést, illetve az iskolarendszert foglalta magában, de ez az ICT-n belül volt. Ez volt a Be-novative elődje, végül azonban saját vállalkozásként indult el a cég.

A startup-okkal járó nehézségekről Vicsek András kezdett beszélni. Úgy gondolták már  kezdetektől fogva, hogy képesek minden hálózat kielemzésére, a problémák megoldására. Amikor befektetést kaptak, rengeteg lehetőséget találtak a pénz elköltésére, például társalapítót küldtek Amerikába. Habár jócskán volt bevételük, mégis arra eszméltek fel, hogy a pénzük fogyni kezdett. Volt olyan pillanat is, amikor egyharmadára kellett zsugorítani a cégköltségeket. Be kellett húzni a féket, hogy megfigyelhessék a problémákat. Az egyik az volt, hogy túl sokat vállaltak, elaprózták magukat, így ki kellett választani, hogy mire éri meg a legjobban fókuszálni. Ekkor érkezett egy szakmai befektető, aki meglátta bennük a lehetőséget, majd együtt kezdtek fókuszálni. A hálózatokat megtévesztő dologként értékelte, mert a bemutatások során mindenki dicsérte a projektjüket, de mégsem kötöttek velük szerződést.

Pohly Ferenc szerint a startup vállalkozásoknál leginkább a megfelelő tudás kiemelése a fontos, ez különbözteti meg őket például a nem innovatív vállalkozásoktól. Ott általában egy ismert folyamat mentén kell haladni pontról pontra, a startup esetében azonban sokat kell improvizálni.

Fotók: Lazar Anilla