Ismét kipakolt az ELTE Média – Íme az őszi félév legizgalmasabb kurzusai

A vizsgaidőszak sikeres lezárásával együtt jár, hogy el kell kezdenünk foglalkozni a következő félévvel és az új órarendünk összeállításával. Az ELTE Média csapata január 27-én szokás szerint felkért néhány hallgatót arra, hogy bemutassák az őszi szemeszter legérdekesebb és legnagyobb népszerűségnek örvendő médiás kurzusait. Bíznak benne, hogy a tárgyak a ti érdeklődéseitek is felkeltik, és később hasonlóan jó tapasztalatokról tudtok majd ti magatok is beszámolni.

Az esemény Polyák Gábor tanszékvezető köszöntőjével indult, aki hangsúlyozta, hogy a továbbiakban felsorolt kurzusok sikeressége mind a hallgatók, mind az oktatók közös munkájának és összhangjának köszönhető, majd át is adta a szót a hallgatóknak.

  • Vizuális tervezés 1.

Az elsőként bemutatkozó kurzus a logótervezés és a dizájn világába vezeti be a hallgatókat. Az órán szerzett pozitív tapasztalatairól Bodnár Gergely harmadéves hallgató mesélt, aki kiemelte az óra gyakorlati és kifejezetten kreatív jellegét. Számonkérésként egy portfóliót kell megalkotni, melynek tartalmaznia kell a saját magatoknak megálmodott logót, egy geometrikus ABC-t, kreatív emblémákat, geometrikus állatmintákat, egy betűkompozíciót és egy minimál posztert is. Gergely mindazoknak ajánlotta a kurzust, akiket érdekel az illusztrációk elkészítésének folyamata, és később akár grafikus munkakörben is el tudnák képzelni magukat.

A Vizuális tervezés 1. kurzust majd az őszi félévben vehetik fel az érdeklődők, hiszen most tavasszal csak a folytatását, a Vizuális tervezés 2. elnevezésű órát hirdették meg a Neptunban, a BBN-MDI-103 tárgykód alatt.

  • Önismeret és önkifejezés, erőszakmentes kommunikáció

A következő órát szintén hallgatói oldalról mutatta be Tímár Zoé, aki jobbnál jobb tapasztalatokról számolt be a hallgatóságnak. Az órát kéthetente tartották meg, azonban nemcsak tárgyként, hanem akár önismereti és kommunikációs tréningként is tekinthettek a résztvevők ezekre az alkalmakra. A kurzus lehetőséget biztosít a jó és erőszakmentes kommunikációs technikák, illetve a megfelelő konfliktuskezelési módok elsajátítására. Zoé kiemelte azt is, hogy az egyetem keretein kívüli, hasonló jellegű tréningek általában fizetősek szoktak lenni. Az órák mindig egy ráhangolódó „hogy vagy?” körkérdéssel szoktak kezdődni, majd az adott tananyag közös feldolgozása és jegyzetelés után a hallgatók a gyakorlatba is átültethették a megszerzett tudást különféle feladatok segítségével. A számonkérés csupán egy önreflexióból állt, vagyis egyetlen kérdésből: „el tudtuk-e érni a saját célkitűzéseinket a kurzussal kapcsolatban?” Zoé mindazoknak javasolta ezt az órát, akik szeretnék egy kicsit jobban megismerni önmagukat, illetve a tudatosabb kommunikáció titkait.

A kurzus most tavasszal is indul, a BBN-KOM-291.PE tárgykód alatt találjátok meg a Neptunban. Az érdeklődők vegyék azonban figyelembe, hogy az órák online alkalmain kötelezően használni kell a kamerát is a személyesebb légkör megteremtése érdekében.

  • Brandépítés ügynökségi oldalról

Ha valaki számára izgalmas feladatnak hangzik a brandépítés és a reklámanyag-összeállítás, annak mindenképp figyelmébe ajánlom ezt az órát. A kurzus keretén belül van lehetőség a témához illeszkedő alapfogalmak pontos megismerésére, ilyenek például a márkaüzenet, a márkaérték vagy éppen a kreatív brief. Mindezek mellett lehetőségetek nyílik csapatban dolgozni: az egyik hallgató, Lőrincze Bernadett például nagy lelkesedéssel mesélt az ő csoportja által megálmodott és kivitelezett projektekről. Minden olyan érdeklődőt várnak erre az órára, akik szívesen megmutatná a kreatív énjét, jobbnál jobb ötleteit és aki könnyen boldogul a csoportmunkák kooperatív világában is.

A tavaszi félévben induló Műhelygyakorlaton (tárgykód: BBN-MTU-483.KV) a reklámspotokkal lesz lehetőség megismerkedni, viszont ennek az órának a felvételét megelőzően szükséges elvégezni a Brandépítés ügynökségi oldalról. Műfajismeret kurzust az őszi félévek egyikében.

  • Emlékezetpolitika és identitásmintázatok: államszocializmus a kortárs sorozatokban

Sorozatrajongók, figyelem! Ezen a kurzuson új sorozatokkal való megismerkedésre van lehetőség, sőt, egyenesen kötelező háziként adják fel az oktatók az otthoni sorozatnézést. Tóth Mónika és Tremmel Márk egyetemi hallgatók természetesen jobban kitértek arra, hogy pontosan milyen sorozatokról és azok milyen jellegű elemzéséről esik szó az adott órákon. A megnézendő sorozatok minden esetben kortársak, azaz 2010 utáni kiadásúak. A sorozatok nézése közben a fő cél a különböző politikai és identitásmintázatok felfedezése és azok elemzése. A hallgatók bevezető elméleti részt követően készítik el a saját „mini elemzésüket”, kutatómunkájukat az előre megkapott támpontok és témák alapján. A szóban forgó órát kéthetente tartják meg, és a hallgatók külön örömmel fogadhatják, hogy két oktató tartja az órát, egy a média és egy a filmes tanszékről. Ez még inkább színessé és izgalmassá tudja tenni a közös munkát a többféle szemléletmód miatt. Az érdeklődőknek egy párbeszédes, aktív részvételt igénylő órára kell számítaniuk. A kurzus számonkérési részébe a kutatómunka elkészítése és az oktatókkal folytatott, adott témájú szóbeli beszélgetés tartozik. Mónika és Márk azoknak ajánlották a kurzust, akik szeretnének egy másfajta gondolkodási módot is elsajátítani, és szívesen kutatnak valamely, természetesen őket is érdeklő témában.

A kurzus jelenleg nem került meghirdetésre a tavaszi félévre, viszont a későbbiekben érdemes figyelemmel kísérni.

  • Demokrácia-gyakorlatok

Az ELTE Média tanszékvezetője, Polyák Gábor által tartott gyakorlati óráról Princz Laura tanárszakos hallgató mesélt az esemény során. Ez egy tömbösített kurzus, tehát összesen öt alkalommal kerül megrendezésre egy félévben. A fő cél, hogy a hallgatók a társadalmi együttéléshez és a demokráciához kapcsolódó élményeiket tudják közösen feldolgozni, és mindezeket könnyed hangvételű gyakorlati feladatokon keresztül el is mélyíthessék. Például úgy, hogy a hallgatók kapnak egy adott társadalmi helyzetben élő fiktív karaktert, és meg kell válaszolniuk néhány kérdést, beleélve magukat a szerepbe. A kurzuson fontos a hallgatók aktív részvétele, és ez egyben a teljesítés egyetlen kitétele is, viszont az óráról való hiányzás csak egyszer megengedett. Laura kifejezetten ajánlotta a kurzust a tanárszakos hallgatók számára is, mert az órán a résztvevők fejleszteni tudják a problémamegoldó képességüket, az empatikus készségüket, illetve újfajta kreatív módszertani feladatokkal is megismerkedhetnek.

A kurzus jelenleg nem került meghirdetésre a tavaszi félévre, viszont a későbbiekben érdemes rá figyelni.

  • Írott sajtó gyakorlat

Ezen a baráti hangulatú kurzuson az érdeklődők megismerkedhetnek a hírműfajok fajtáival és a sajtó illetékes területeivel. Az órákon fontos a hallgatók aktív részvétele, hiszen csak így alakulhatnak ki érdemben párbeszédek és valósulhatnak meg sikeresen a gyakorlati feladatok. A résztvevők az oktató közreműködésével sajátítják el a tudósítás- és az interjúkészítés alapjait. A tudás megszerzése mellett a valóságban előforduló különböző szituációkra is van lehetőség felkészülni a gyakorlati feladatokon keresztül. A kipróbált helyzetek nagy segítséget nyújthatnak abban, amikor már terepre is ki kell menni, és mindenkinek el kell készítenie a saját munkáját. A kurzus összesen két félévet ölel fel, melyekben egy-egy projekt megvalósítása kötelező a teljesítéshez: egy tudósítás és egy interjú elkészítése. A félév közben kisebb házi feladatokat is kell csinálniuk az óra résztvevőinek, viszont Nagy Bálint egyetemi hallgató arról számolt be, hogy ezek nem túlzottan időigényesek, és a későbbi munkát nagyban elősegítik. Bálint az újságírás és a riportervilág iránt érdeklődők figyelmébe ajánlotta a kurzust.

Az Írott sajtó gyakorlat 1. elnevezésű óra az őszi félévben kerül ismételten meghirdetésre. Ennek teljesítése után vehetitek fel folytatásként az Írott sajtó gyakorlat 2. kurzust egy tavaszi félévben (tárgykódok: BBN-UJS-422.01; BBN-UJS-422.02; BBN-UJS-422.03; BBN-UJS-422.04).

  • Kreatív hangjáték készítés

Ez a kurzus jó lehetőséget biztosít arra, hogy bármiféle előképzettség nélkül el lehessen jutni egy publikálható minőségű hangjáték létrehozásának szintjére, mindössze tizenkettő hét alatt. A hallgatók belecsöppennek a hangbeli tartalomgyártás, azaz a rádiózás és a podcastek világába. Ezek létrehozási folyamataiba is betekintést nyernek, ideértve a felvétel vagy a vágás technikáit. Az oktatóval szoros együttműködésben hétről hétre végigveszik az órákon a hangjátékok felépítésének lépéseit, mint például a szövegfeldolgozás, a szereplők felosztása, a rendezői kommentek, vagy a rögzítési próbálkozások és módosítások. Ennek köszönhetően később már egy-egy megalakult csapat is létre tudja hozni és be is mutathatja az általuk megálmodott hangjátékot. Ez felel meg a számonkérési követelménynek is. A kurzust bemutató hallgató, Hegedűs Martin minden kreatív személy figyelmébe ajánlotta ezt az órát, hiszen itt van lehetőség a szabad ötletek megvalósítására. Fontosnak tartotta kiemelni viszont azt, hogy tudni kell jól kezelni az építő jellegű kritikákat, hiszen a kurzus keretén belül a hallgatók gyakran szembesülhetnek ilyenekkel.

A kurzus jelenleg nem került meghirdetésre a tavaszi félévre, viszont érdemes a későbbiekben figyelni.

  • Nő-test-reprezentáció: az életmód újságírás gyakorlata és kritikája

Az utolsó bemutatott kurzus alapvetően az írásgyakorlattal, azon belül is a magazinírás technikáival foglalkozik. A hallgatók az órákon megismerkednek a magazinok történeti előzményeivel, a jelenkori magazinok ismertetőivel, illetve a női test, a feminizmus és a női traumák magazinokban való reprezentációját is megvizsgálják. Hallgatói oldalról Berecky Bianka elárulta, hogy az órák igazán szűk körű, barátságos légkörben teltek. A kurzuson nagy hangsúlyt kapnak a különböző gyakorlatok, amikor többféle cikk, például kishír, interjú vagy riport megírása a feladat. A hallgatóknak minden héten egy-egy olyan hírrel kell megérkezniük az órákra, amelyről akár szívesen írnának, publikálnának cikket. Az oktató folyamatos visszajelzésének és segítségének köszönhetően a kurzus keretén belül jó pár olyan írás megszületett már, amely később valóban meg is jelent. A számonkérési rendszer pontrendszeren alapszik, tehát a megírt cikkek, a félévzáró kötetlen beszélgetés és az egyéb órán kiadott feladatok elkészítése határozza meg a félévi jegyet. Bianka a magazinok és az aktualitás iránt érdeklődők figyelmébe ajánlotta a kurzust, valamint kiemelte, hogy a megtévesztő tárgynévvel ellentétben nem csak női hallgatóknak lehet érdemes felvenni ezt az órát.

A kurzus jelenleg nem került meghirdetésre a tavaszi félévre, viszont érdemes figyelemmel kísérni a későbbiekben, a BBN-KOM-261.BSZ tárgykód alatt.

Az esemény még visszanézhető a Facebookon, megéri belehallgatni.

Forrás: ELTE Média, ELTE Média Facebook-oldala