A magyar YouTube tartalomszolgáltatása – 6. rész: SZABYEST és a többiek

A YouTube sem tökéletes, ezt mindenki tudja. Számtalan kritikát láttunk, hallottunk és olvastunk külső szemlélőktől, a televíziós médiától és maguktól a videósoktól is. A YouTube tartalomszolgáltatásáról szóló cikksorozat utolsó részében összeszedem azokat a videókat, vlogokat, amelyek erős kritikát fogalmaznak meg a YouTuberekkel vagy épp az egész platformmal szemben.

Nagy Márton (FanMadeMaker) korai YouTube-munkásságáról beszélni szinte teljesen felesleges, nemigen kapcsolódik ehhez a cikkhez. Annyit azért jó tudni, hogy ő is ugyanúgy kezdte, mint a legtöbb gaming videós: Minecraft-tutorialok, sima gameplayfelvételek, semmi különös.

Amik számunkra most fontosak, azok a videós jelenlegi projektjei, amik keretében külső szemmel értékeli a magyar YouTube-közösséget. A hazai tartalomszolgáltatók közül nagyjából ő az egyetlen hiteles videós, aki hétről hétre képes reagálni a platformon végbemenő folyamatokra.

SZABYEST sokak szerint a magyar YouTube antihőse. Nagyképű, pénzhajhász, flegma, és sajnos nem is igazán érti, hogy mindezzel miért van problémája az embereknek. Úgy érzi, hogy a nézők pusztán csak irigységből bántják őt, és fogalma sincs, hogy mit kellett volna másképp csinálnia a hírnév felé vezető úton. A videós pályafutása az Ask.fm-en kezdődött, ahol az emberek más felhasználók kérdéseire tudtak válaszolni.

Aki nem érti, hogy ezzel hogy lehet ekkora hírnevet szerezni, és hogy ehhez miféle tehetség kell, az teljesen jogosan gondolja így. SZABYESTen kívül szinte minden Ask.fm-„sztár” elismerte, hogy semmi különöset nem tettek, csak kérdésekre válaszoltak, semmi maradandót nem alkottak. Amint a videós rájött, hogy a felület, ami beindította őt, már nem olyan népszerű, szépen átnyargalt Instagramra, YouTube-ra, majd elkészítette az első zenés videóklippjét is. A költözéskor nem volt nehéz dolga, követőit egyszerűen át tudta csábítani ezekre az új platformokra. Habár Szabinak elég nagy hírneve van, ez nem mutatkozik meg a YouTube-követők számában. 172 ezer feliratkozóval egyáltalán nem tartozik a nézettebb tartalomgyártók közé.

Zenei karrierjét legalább annyi kritika éri, mint videós pályafutását. 2014-ben részt vett egy internetes tehetségkutatóban, a Ki Mit Tube-ban, ahol sok-sok kritika érte Saiidtól és Puzsér Róberttől is. Mindketten elég lekezelően beszéltek fele, látszólag nemigen vették komolyan a zenei próbálkozásait.

Az alábbi (majdnem egyórás) videó SZABYESTről és az ő pályafutásáról szól.

Látszik a videón, hogy FanMadeMaker mekkora energiát fektetett az egészbe, talán ez a projekt az interneten fellelhető legátfogóbb „tanulmány” az influencerről. Nagy Márton volt az, aki mondhatni szavakba öntötte a SZABYESTtel szembeni össznépi ellenszenvet.

Dazis neve ismerős lehet Puzsér Róbert Sznobjektív című műsorából, ahol Magyarország legrosszabb videóblogjait vesézte ki Dancsó Péter társaságában. Az ebben a műsorban bemutatott videójának címe: Vetkőzős focis kihívás – 18+. Puzsér egyébként erről valahogy úgy fogalmazott, hogy amit látunk, az pornónak is rossz, és focinak is. Ki vagyok én, hogy Dazis focitudását kritizáljam, így erről teljesen felesleges nyilatkoznom, de ez a lány tényleg nem vetkőzik le. Teljesen egyértelmű, hogy az a „18+” a címben is csak parasztvakítás, hiszen fehérneműs lányokat bármelyik Tezenis-kirakatban láthatunk.

Dazis egyébként nem ismeretlen a clickbaitcímek világában, csupán egy korábbi videóját példaként említve: Teherbe ejtettem egy lányt!
Ezt a videót egyébként már letörölte, hiszen a sok negatív kommenttel még ő sem bírt el, főleg, hogy FanMadeMaker is készített róla egy reakcióvideót.
Ebben a bizonyos videóban Dazis elmondja, hogy egy ismeretlen számról kapott SMS-ben egy lány leírja neki, hogy gyereket vár a YouTubertől. A videó végére kiderül, hogy ez az üzenet csak egy vicc, nem ejtett teherbe senkit.

A YouTuber nem sokkal később feltöltött egy videót, ahol elmondja, hogy hibázott, és hogy nagyon megbánta, hogy átverte a nézőit. Nagy Márton természetesen ezt sem hagyhatta reakció nélkül, meg is született a válaszvideó:

Szirmai Gergely többször is tiszteletét tette a televízióban, különböző interjúkban, sőt még egy Axe-reklámban is.

A reklám alapból nem a videózásról szól, hiszen egy tusfürdőmárkának nincs túl sok köze a YouTube-hoz, ez pusztán Szirmai jelenlétéből fakad. A 444 cikkéből kiderül, hogy az Axe szakítani szeretett volna a szexista vonallal, amit a cég képvisel. Az új üzenet pedig: „Find your magic”, vagyis valami olyasmi, hogy „Add önmagad!”.

Amikor megkeresték Szirmait, akkor már a klip alatt hallható szám is megvolt, a képi megvalósítást pedig nagyrészt a videósra hagyták. Szirmai nem illusztrálni szerette volna Kemény Zsófi dalát, pusztán csak kiegészíteni az ő értelmezésével. Habár Gergely játssza a főszerepet, a videó nem róla szól, hanem egy fiktív videósról, aki annyira túlzásba viszi a képmutatást, az egyénisége eltiprását, hogy kiég, és szétzúzza a stúdióját; ezek után már őszinte mosollyal tud a kamerába nézni.

Ha belegondoltok, ez a történet is megfogalmaz egy bizonyos kritikát a videósokkal és a YouTube-bal szemben, amit Szirmai egy későbbi videójában ki is fejt.

Gergő egyébként a 2017-es, hosszabb ideig tartó kihagyása után töltötte fel a videót, ahol elmagyarázza, hogy pontosan milyen megpróbáltatások is érnek egy YouTubert a pályafutása során.

Az emberek többsége azért megy fel erre a videómegosztó portálra, hogy kikapcsolódjon. Ebből fakadóan egy YouTubernek minden videójában viccesnek, boldognak és jókedvűnek kell magát mutatnia. Egy tartalomgyártó természetesen megteheti, hogy ha nincs kedve videót feltölteni, akkor egyszerűen csak nem tölt fel semmit, ám ez nagyon rossz ötlet. Számomra is meglepetés volt, de a nézőket nagyon gyorsan ki lehet hozni a sodrukból, ha nem érkezik időben a megígért tartalom, a kommentszekciót pillanatok alatt elárasztják a dühös feliratkozók. Egy YouTubernek tehát két választása van: vagy mosolyt erőltet az arcára, vagy várhatja a vasvillával hadonászó, nagyon mérges feliratkozóit.

Akár tetszik, akár nem, a YouTube a tizenévesek felségterülete. Bizonygathatják a tartalomgyártók, hogy nézőközönségük nem ebbe a korcsoportba tartozik, ám ma már egy nyolcéves is át tudja állítani a születési dátumát a profilján. Ez egyébként nem véletlen, sok tartalom van a videómegosztón, ami csak egy bizonyos kor fölött tekinthető meg (Dazis vetkőzősfoci-kihívása is ilyen például). Ha a videós népszerű szeretne lenni, valamivel meg kell fognia a követőit, ez a legtöbb esetben az, hogy úgy viselkedik, mint ők: mint egy gyerek. Sok videós ezért káromkodik, ezért ordibál, ezért kommunikál infantilisen: ha nem tenne így, nem néznék ennyien.

Szirmai megemlíti továbbá a partnercégek és a szponzorok káros hatását. A hirdetni vágyó cégek üzleti megkeresése sokszor negatív irányba billenti a videósok által legyártott tartalom minőségét. A YouTuberek gyakran beleesnek abba a hibába, hogy olyan termékek hirdetését vállalják el, amik egyáltalán nem passzolnak az ő munkásságukhoz. Hab a tortán, hogy a szponzor legtöbbször meg is határozza, hogy pontosan milyen is legyen az a videó, amiben a termékét hirdetik, így elég kevés esély van rá, hogy a tartalomgyártó kreativitása ezekben a projektekben is kiteljesedhessen. Az előző cikkekben említettem, hogy a szponzorok márpedig kikerülhetetlenek, ha valaki pénzt szeretne keresni; a YouTube messze nem fizet annyit, hogy egy videós meg tudjon belőle élni.

A YouTube szerzői jogvédelmi rendszere úgy működik, hogy ha valaki úgy érzi, hogy valaki más szellemi tulajdonát tartalmazza a videód, a YouTube kérdés nélkül letilthatja azt. Ezután be kell bizonyítanod, hogy a videódban fellelhető 5 másodpercnyi idegen anyag nem aljas lenyúlása a teljes produktumnak. Viszont, amíg te ezt bizonygatod, a videód nem keres pénzt. Ez még több bevételtől foszt meg téged, a nézőidet pedig még több videótól.

A cikk és egyben a sorozat végére érkeztünk. Úgy érzem, mindent elmondtam a magyar YouTube tartalomszolgáltatásával kapcsolatban. Búcsúzóul, ha valaki nem látta volna, itt szeretném hagyni azt a bizonyos Sznobjektív-részt, amit már oly sokszor emlegettem. A videóban Puzsér Róbert és Dancsó Péter szedi össze hazánk leggyatrább videósait, csatornáit.

Fogyasszátok egészséggel!

[sam id="10" name="mnb2" codes="false"]