Tycho Brahe őrülten zseniális élete

Tycho Brahe 16. századi legendás asztronómus volt, akinek élettörténete tartogat pár őrületes momentumot. 1601. október 24-én halt meg – halála évfordulójának alkalmából emlékezünk meg a tudósról.

Nemescsaládba született, és hírhedten goromba emberként emlékeztek rá a kortársak. Brahe lenézte az alacsonyabb társadalmi rétegbe tartozó embereket, például Keplert is, akire ennek ellenére a hagyatékát bízta. Először jogi tanulmányokat folytatott a Koppenhágai Egyetemen, azonban szabadidejében csillagászati kísérleteket végzett. Eleinte bolygók együttállását figyelte meg, horoszkópokat készített, a matematikát tanulmányozta. 1572-ben egy szupernovát figyelt meg a Cassiopeia csillagképben, amelyet még ma is Tycho-féle novaként emlegetnek.

Zseniális asztronómusi tevékenysége mellett furcsa életet élt. Az unokatestvére változatos módokon gúnyolta őt – Tycho féktelen, indulatos természetű ember volt, ezért nem sokkal később párbajozott is a két rokon. Az unokatestvér megsebezte Tycho homlokát, és az orrából is levágott egy darabot. Brahe az elvesztett párbaj után műorrot csináltatott magának. A műorrot különböző fémekből alkották meg, így az bőrszerű benyomást keltett, és Tycho sérülése nem volt annyira feltűnő.

Tycho a dán királynak dolgozott egy ideig, aki egy obszervatóriumot építtetett neki. Az obszervatórium egy külön szigetre épült. Tycho Uránia Kastélyának nevezte az épületet, amelyben nemcsak csillagászati kísérletekhez szükséges eszközök voltak, hanem kínzókamra is, illetve a termek között titkos átjárók nyíltak. Az épületben nyomda is volt, így a saját írásait is kinyomtathatta.

Tycho óriási vagyont örökölt a nagybátyja halála után. Az anyagi forrásai szinte kiapadhatatlanok voltak. Vagyonának gyarapodása után egyre furcsább szokásokat vett fel. A 16. században még mindig folytattak alkímiát: Tycho asztrológiával és alkímiával is foglalkozott. A szigetre épült kastélyban rendszeresen tartott ünnepségeket, és úgy élt, mint egy király. Kicsapongó volt, rendszeresen részegedett le. A háziállata egy rénszarvas volt, akit ezeken az ünnepségeken ugyancsak leitattak.

Brahe 1601-ben, 54 évesen halt meg. Hirtelen halálának magyarázatához több teória is kapcsolódik. Az egyik feltételezés szerint titkos viszonya volt a királynéval, IV. Keresztély király feleségével; talán Keresztély bátyja mérgezhette meg a tudóst Prágában. A teória arra alapoz, hogy a királyi családdal történő vacsora után két héttel halt meg Tycho. Ide kapcsolódik, hogy egyes források szerint Brahe alakja szolgálhatott inspirációs forrásként Hamlet karakterének megalkotásához. A teóriaalkotók azzal kívánják alátámasztani az elméletet, hogy a Hamlet 1603-ban, vagyis csupán két évvel Tycho halála után jelent meg először, és hasonlóságot vélnek felfedezni a két alak között.

Más feljegyzések szerint egy féktelen tivornya okozhatta a tudós halálát: a királyi családdal történő prágai vacsorán Tycho talán túl sokat ivott. A tradíció szerint a vendégek nem állhattak fel addig, amíg ezt a király nem tette meg. Tycho túl sokáig tarthatta vissza a vizeletét és halálának valószínűsíthető oka húgyhólyaggyulladás lehetett…

Tycho Brahe prágai sírja

2010 novemberében felnyitották a prágai Óváros téri templomban található sírját, hogy vizsgálatokkal tisztázhassák a halál körülményeit és okát; egyelőre még nem rendelkezünk biztos információkkal.

Epitáfiumában azt írta önmagáról: „Úgy élt, mint egy bölcs, és úgy halt meg, ahogyan egy bolond.”

Forrás: 11points.com