Eddig terjed a divat szabadsága

Pár hete a H&M visszavonta az egyik termékét: egy pulóvert, amin a Rorschach tintafolt-teszt egyik ábrája látható. Ebben Kőváry Zoltánnak, az ELTE Pszichológiai Intézet pszichológusának nagy szerepe volt. Felkerestük őt, és kicsit a dolog mélyére ástunk, azóta az eset még a BBC érdeklődését is felkeltette.

Nemrég írtunk nektek arról, hogy a H&M visszavonta az egyik termékét. A pszichológus az Örs vezér téri Árkád H&M üzletében nézelődve fedezte fel a pulóvert, majd a Facebookon megosztott egy bejegyzést, miszerint: „Írtam a svájci forgalmazónak, hogy vajon eladták-e a jogokat a H&M-nek… Egyből válaszoltak, hogy ez bizony jogtalan felhasználás, és lépéseket fognak tenni. Ma jött a válasz: a H&M az egész világon bevonja a terméket. Halleluja!”

kovaryzMi is pontosan az a Rorschach tintafolt-teszt? Ön is használja? Mire jó tulajdonképpen ez az eljárás?

A Rorschach-teszt jórészt a klinikai pszichodiagnosztikában használt, majdnem 100 éves eljárás. Szakavatott kéz számára páratlan diagnosztikai módszer, amely a személyiség mélyebb rétegeit képes feltárni azáltal, hogy a vizsgált személy asszociációkat fűz tintafoltokhoz. Mivel ezeknek az ingereknek nincs objektív jelentése, a megszülető válaszokat a válaszadó szemléletmódja, lappangó vágyai, tudattalan konfliktusai határozzák meg, így ezek alapján, azokat megfelelően feldolgozva következtetni lehet ezekre a pszichológiai tényezőkre. A tesztet MA-t végzett pszichológusok használhatják, véleményt a teszt eredményei alapján klinikai szakpszichológusok írhatnak. Az eljárást sokan kritizálják, javarészt azok, akik mindenen a kvantitatív kutatások módszertanát akarják számonkérni. Szerintem ez indokolatlan, a klinikai tapasztalat azt mutatja, a Rorschach nagyon is jól működik. Magam a tesztet több mint tíz éve használom az oktatásban és a gyakorlatban.


Miért tartotta fontosnak, hogy intézkedjen ez ügyben? Miért problematikus a Rorschach tintafolt-teszt ábráját magunkon viselni?

Arra gondoltam, hogy két eset lehetséges: vagy engedélyezte a forgalmazó a felhasználást, ami szerintem nagyon szakmaiatlan húzás lenne, vagy nem, akkor meg jogtalanul használja a H&M. Az ügyintéző közölte velem a válaszlevelében, hogy utánanéznek, majd később írt, hogy a H&M visszavonta a felsőket. Bár többen felhívták rá a figyelmet később, hogy a táblák ábráinak felhasználói jogai már régóta lejártak, én azt gondolom, hogy nem helyes egy pszichodiagnosztikai eszköz ábráiból pénzt gyártani, poénból magunkon viselni a „thought disorder” (gondolkodási zavar) felirattal együtt, ami rajta volt. Mivel a két cég villámgyorsan megegyezett, ezért feltételezem, nem voltam egyedül azzal a véleményemmel, hogy ez így mégsem oké. Szakmai, etikai okokból és nem a jogi-kereskedelmi elvek miatt írtam a forgalmazóknak.

29inkblot01-650A teszt megoldásokkal együtt a Wikipédián is elérhető. Mi az ön véleménye erről? Párhuzamba állítható a H&M-es esettel?

Nem örülök neki, hogy fent van, de sajnos nem sok mindent lehet tenni ez ellen. Magam nem vettem észre, hogy ez csökkentette volna a teszt alkalmazhatóságát, hiszen nem csak a konkrét válaszok tartalma az, ami számít a diagnosztikában. Nem hinném, hogy bárki megtanulná ezeket a megtalálható feleleteket vizsgálat előtt, illetve a szakember számára egyből világos lenne az, ha valaki bemagolt válaszokat adna neki a felvétel során. A H&M-es eset egy kicsit más egyébként, mert ebben számomra benne volt a fogyasztói kapitalizmus visszatetsző szellemisége is, hogy mindent olcsó árucikké lehet tenni.

 

Miért törölte később a facebookos posztot?

A facebookos posztot azért csináltam, mert azt akartam, hogy a szakmabeli ismerőseim tudjanak az esetről, nem gondoltam volna, hogy ebből bármilyen szintű sajtóhír lesz. Aztán egy-két nap múlva töröltem. Egyrészt a sok kéretlen, visszatetsző, okoskodó hozzászólás miatt, amiből sütött az, hogy az íróinak lövésük sincs arról, amivel kapcsolatban osztják az észt. Engem ez irritált, ezért inkább véget vetettem neki. A másik az, hogy a kép, amit az áruházban készítettem a pulóverről, és mellékeltem, kicsit öngólként sült el, hisz pont az volt a cél, mindenki érdekében, hogy a teszt maradjon meg abban a közegben, ahova való. Sajnos mire leszedtem, már egy csomó oldal felhasználta. Ahova tudtam, írtam, hogy szedjék le, néhányan reagáltak is erre.

Utólag hogyan értékeli az esetet? Milyen visszajelzéseket kapott ezzel kapcsolatban? Egy világmárka gyakorlatilag ön miatt vonta be az egyik termékét.

Szerintem jó, hogy így történt, valószínűleg más is így tett volna a helyemben. Sokan említették így-vagy úgy, hogy gratulálnak, meg ilyesmi, de szerintem az én szerepem ebben csak annyi volt, hogy jeleztem egy anomáliát az illetékeseknek. A legkülönösebb visszajelzés az volt, hogy megkerestek a BBC-től, és nyilatkoznom kellett pár percben az esetről. De nem gondolnám, hogy miattam vonták volna be, én csak felhívtam a forgalmazók figyelmét a problémára; a bevonásra azért került sor, mert a termék egy hibás döntés eredményeként született meg.

 

untitled3

 

Kép: recorder.blog.humissylovely.comwww.nytimes.comwww.arkadszeged.hu

[sam id="10" name="mnb2" codes="false"]