Vajon meddig terjed a divat szabadsága?

Miért vonta vissza a H&M az egyik termékét? Egy ELTE-s oktató és jogsértés miatt! Kőváry Zoltán, az ELTE Pszichológiai Intézet pszichológusát valószínűleg többen is ismerhetitek, kedden a Facebookon megosztott egy bejegyzést, miszerint egy budapesti H&M üzletben felfedezett egy pulóvert, amin a Rorschach-teszt egyik ábrája látható: “Írtam a svájci forgalmazónak, hogy vajon eladták-e a jogokat a H&M-nek (…) Egyből válaszoltak, hogy ez bizony jogtalan felhasználás, és lépéseket fognak tenni. Ma jött a válasz: a H&M az egész világon bevonja a terméket. Hallelujah!”

A pszichológus a posztot később törölte. Habár a bejegyzését sokan megosztották, és nagy népszerűségnek örvendett, de sokan mégis értetlenül álltak a probléma előtt, ugyanis miért ne lehetne egy ilyen ábrát viselni?

10915591_819304672412d809575805ea27b6db0d_wmRorschach tintafolt-teszt egyébként egy pszichológiai, diagnosztikai mérőeszköz, amivel feltérképezik az egyén személyiségstruktúráját, más vizsgálatok kiegészítése érdekében. A teszt lényege, hogy a páciensnek többféleképpen értelmezhető ábrákat mutatnak, és neki el kell mondania, mi jut eszébe az ábrákról. A pszichológus pedig értelmezi a válaszokat, és ezek alapján tud következtetni az egyén személyiségjegyeire és más belső tulajdonságaira. A gond pedig azzal van, ha ezekkel az ábrákkal és értelmezéseivel sok helyen találkozik valaki, akkor ezek befolyásolhatják a válaszait.

2009-ben már volt a mostanihoz hasonló botrány, amikor egy kanadai orvos, dr. James Heilman feltette a Wikipediára a teszt képeit a hozzájuk tartozó leggyakoribb megoldásokkal együtt. Ez viszont a mai napig elérhető- itt találjátok.

Kőváry a mai napig alkalmazza ezt az eljárást: “Klinikai pszichológiában sosem használunk vakdiagnózist, legalább egy személyes interjú megelőzi a Rorschach-teszt felvételét, az eredményeket mindig valamihez viszonyítani kell. Terápiában pedig a Rorschach-teszt jellemzően későn jön”. Szerinte, ha valaki csak néhány értelmezést is elolvas, akkor a teszt teljesen használhatatlanná válik.

A pszichológus felkereste a Rorschach-teszt hivatalos kiadóját is, és bejelentette a jogsértés vádját. Erre „… nem ő válaszolt, hanem egy ügyintéző. Azt válaszolta, hogy az ábra pulóverre nyomása jogtalan felhasználás, és utána fognak nézni az esetnek. Aztán pár nap után újra írt, hogy megtették a megfelelő lépéseket, és a H&M vissza fogja vonni a pulóvert”.

Az előbb említett problémákon túl, még etikai kérdések is felmerülhetnek: “Szenvedő emberek gyógyítására használják a tesztet, ezt belehelyezni egy más kontextusba – esetünkben a divatba – az én ízlésemnek nem felel meg”.

A H&M magyar sajtósa is nyilatkozott az ügyben, hivatalosan is megerősítve Kőváry bejegyzését:“A H&M tiszteletben tartja a harmadik fél szellemi tulajdonát, és mindent megtesz azért, hogy ne ütközzön érvényben lévő jogokba, ezért ezt a terméket eltávolítottuk minden üzletünkből.” Ám szerintük mégsem kellett volna feltétlenül kivonni a pulóvert a forgalomból. Mivel például egy teljes Rorschach-tesztet csak engedéllyel lehet kiadni, annak lehetnek jogi okai, viszont egyetlen ábrát a jogász szerint ruhára lehet nyomni. “A tíz ábra szerzői joga Hermann Rorschachot illeti, és ez a jog a szerző halálát követő 70 évig terjed. Vagyis a képeket elvileg fel lehetne használni, nem látom szükségesnek ilyen okból egy pulóver visszavonását”.

 

Forrás: index, wikipédia

Kép: www.thueringen-park.deindex.hu

[sam id="10" name="mnb2" codes="false"]