A Cserhát vidéke ősszel egy teljesítménytúrázó szemszögéből

Ismeritek a teljesítménytúrázást? A lényege, hogy egy előre megadott távot és útvonalat megadott időn belül kell teljesíteni, ha ez sikerült, akkor teljesítetted a túrát, amit általában oklevéllel és jelvénnyel jutalmaznak. A túra során ellenőrzőpontokat alakítanak ki, ahol a rajtnál kapott füzetbe pecsételnek, de egyúttal frissítőpontok is ezek; édesség és üdítő várja a szusszanni vágyó túrázót. Hétvégén a Cserhát nyugati vidékén jártam.

A Börzsönyi Természetbarát és Hegymászó Egyesület harmadik alkalommal rendezte meg Cserháti Tótúra teljesítménytúráját, melyen több táv közül is lehetett választani. Én a közepes, 44 km-es távon vettem részt, szintemelkedése 980 méter volt. Reggel fél nyolckor dideregve álltam sorban a rajtoláshoz szükséges igazolólapért, mely tartalmazta a fontosabb pontok listáját, térképvázlatot és rövid leírásokat. Miután ezt megkaptam, okosórámat elindítva vágtam neki a távnak. Egyedül érkeztem, azonban ez nem sokáig volt így: már az elején hozzácsapódtam egy kisebb csoporthoz, akikkel a túra nagy részét együtt jártuk végig.
A Cserhát vidékét sűrű köd borította, melyet a felkelő nap sugarai igyekeztek eloszlatni. Gyönyörű látvány volt! Az első ellenőrzőpont 10 km megtétele után érkezett el, nem máshol, mint a Bánki Pálinkaháznál, ahol nemcsak friss pogácsával, hanem pálinkakóstolóval is vártak minket. Rövidebb pihenő után indultunk tovább a Bánki-tó irányába, melynek látványa teljesen magával ragadott. Fodrozódó víztükör tűnt fel az őszi színekben pompázó hegy lábai alatt. A tó körül vezetett a túránk következő pár kilométere, így lehetőségünk nyílt megcsodálni azt minden pontjáról. Egy hosszabb, meredek emelkedőt követően lassacskán megérkeztünk a Prónay-kilátóhoz, ahonnan bámulatos kilátás nyílt a Cserhát vidékére. Kevésbé volt bámulatos azonban a kilátóra vezető út, a maga rácsos, így teljes mértékben átlátszó kiépítésével, a tériszonyosoknak nem kedvezve.
Hisilicon Balong
A következő helyszín a Szív Alakú tó volt. Itt szív alakú matricát találtunk, de a tavat nem sikerült felfedeznünk, hiába kerestük (később az internet segítségével azonban sikerült megbizonyosodni róla, hogy tényleg létezik). A következő szakasz egy gyönyörű ligetes erdőn át vezetett, majd Alsópetény városán át, a Cser-tó part menti szakaszán érkeztünk meg a következő ellenőrzőpontra, ahol lekváros és zsíros kenyérrel vártak minket. A 33. km ősagárdi EP-je is hamar elérkezett, egy almaszelet elrágcsálása után elköszöntem társaimtól, akik az 50-es távon folytatták tovább, én a kéktúra jelzésen gyalogolva értem be az erdő sűrűjébe. A szakasz ezen része volt a legizgalmasabb, nemcsak az egyedül történő tájékozódás élménye, hanem a járatlan, vadregényes táj szépsége miatt is.
A Cserhát ezen része nem tartozik a leglátogatottabb, jelzett turista ösvények közé, emiatt a természet érintetlensége páratlan szépségét nyújtja. Egy-két eltévedés még belefér, végül irány Nőtincs, majd a Nőtincsi-tó körbejárása után megérkezem a célponthoz, a Tópart Vendégházhoz. A szervezők jóvoltából egy tál meleg palócleves is vár rám, és immár elmondhatom, a Cserhát vidékét bejárva itt is sikeresen abszolváltam egy teljesítménytúrát.
Mindenkinek bátran ajánlom a teljesítménytúra sportját, aki szereti a természetet és ki akarja magát próbálni, hogyan teljesít egy ilyen eseményen. Természetesen ez nem verseny, mindenki a saját tempójában mehet, és akkor sincs nagy probléma, ha valaki kicsúszik a szintidőből. A túrák hossza mindenkihez igazodik, a hosszabb távok mellett a rövidebb, 5-10 km-es distanciák is elérhetőek. Az az érzés pedig, amikor a végéhez érve, felülkerekedve a fáradtságon, a büszkeség érzése járja át testedet-lelkedet, ahhoz fogható nincsen. Ha kedvet kaptál, látogass el a https://tturak.hu/hikePlans/2018 oldalra, ahol egy helyen értesülhetsz az ország összes megrendezendő túrájáról, megtalálva a Neked legszimpatikusabbat és a hozzád legközelebb esőt!