Szoktak a Müpában állva táncolni? – Father John Misty koncertbeszámoló

Karrierje során először lépett fel Magyarországon Father John Misty, Grammy-díjas amerikai énekes-dalszerző november 15-én a Művészetek Palotájában. A nemzetközileg elismert előadó koncertjére megtelt a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem. Személyes hangvételű beszámolónk a koncertről.

A 37 éves Joshua Tillman 2004 óta aktív a zenei pályán, szerzőként olyan előadókkal dolgozott már együtt, mint Beyoncé, Lady Gaga vagy Kid Cudi. Egy ideig játszott a Fleet Foxes nevű indie folk zenekarban, Father John Misty művésznéven 2012-ben adta ki első lemezét, a Fear Fun címűt. A folk, a blues, az indie és a gospel műfajok között lavírozó Tillman idén júniusban jelentette meg negyedik albumát, a God’s Favorite Customert.

Ennek okán arra lehetett számítani, hogy a legújabb lemez dalai dominálnak majd a koncertjén. Ez részben be is igazolódott, ugyanakkor szép számmal játszotta korábbi számait is. A Müpa hangversenytermében alig kivilágított színpad fogadta Father John Mistyt, aki zenekarával karöltve, felváltva nyomta vallási áthallással átitatott zongoraballadáit és a pörgősebb szerzeményeket, amelyeket a közönség egyre-egyre ujjongással fogadott, többen felálltak a székekről és táncolni kezdtek.

46503322_10155782542951129_5371910223550218240_n

Ez pedig azért nem mindennapi. Mármint abszolút érthető, hogy hogyan kerül Tillman a Müpába, simán élvezhető lehet bármilyen korosztálynak, épp ezért volt végtelenül izgalmas, hogy egymás mellett ülték végig a koncertet az ünnepélyes kosztümben lévő hatvanasok meg a póló-farmerba öltözött, részeg, ordibáló huszonévesek. Az egész teljesen abszurd volt, mégis meseszerű. Father John Misty olyan, mintha egyszer a bibliai Jézus Krisztus, két perc múlva pedig már a Messiás rockoperában táncoló fiktív alteregója lenne. Az egész egy finomhangolt érzelmi hullámvasút, amit tényleg élvezhet az is, aki nyáron a Szigeten pogózik, meg az is, aki csak véletlenül került ide, mert elnézte a napot, amúgy meg Mozart Requiem-jére akart beülni.

Tillman ritkán kommunikált a közönséggel, de akkor nagyon. Teljesen lázba hozta a közönséget néhány odahányt poénnal arról, hogy a művészetet a halálvágy inspirálja, vagy hogy nem tudták kiejteni a nevét Budapesten. Többször kihangsúlyozta azt is, hogy stábjával remek napokat töltöttek itt, némi meglepettséggel konstatálta, milyen élénk és szeretetteljes a közönség. A másfél órás koncert végén hatalmas taps fogadta, aminek köszönhetően visszatért a színpadra, hogy a Date Nighttal zárja az estét.

Amikor először találkoztam azzal a hájppal, amit Father John Misty kapott legutóbbi lemezei után, teljesen ledöbbentem, hogy a nagy elismerés ellenére tulajdonképpen klasszikus, konvencionális rockzene az, amit játszik. Ennek ellenére hamar beszippantott, hogy mennyire letisztult, okos, tartalmas zenei produkció ez. Érdekes, hogy a Tillmanhez hasonló énekes-dalszerzőknek 2018-ban is simán helyük van a popzenében, és ezt tényleg csupán annak lehet betudni, hogy ez az ember annyira istenadta tehetség, annyira pure, hogy nincs, akit ne tudna megérinteni a dalaival. Sajnálom, hogy itthon azért viszonylag kevés embert ér el, ennek ellenére kellemes csalódás, hogy telt házas koncertet adott Budapesten.

 

Fotók: Müpa – FB

[sam id="10" name="mnb2" codes="false"]