Új dinoszaurusz leletre bukkantak a párizsi múzeumban

A párizsi Természettudományi Múzeumban egy őslény újra vizsgálásakor még eddig nem ismeret dinoszauruszra bukkantak. A fosszilis maradványok hosszú évtizedek óta pihentek jelentéktelenül a párizsi múzeum tárolójában, hiszen korábban már egy ismert dínóval, a Brachiosaurussal azonosították.

Az új kutatás alkalmával kiderült, mégsem az óriási növényevő őslény csontjait őrzik, hanem egy korai rokon maradványait. Az eredményeket Philip Mannion, londoni Imperial College paleontológusa, PeerJ folyóiratban publikálta.

A dinoszaurusz fosszíliát az 1930-as években találták meg Damparis-ban, egy kelet-franciaországi faluban. Az 1940-es években végezték el tudományos dokumentálását, bár, mint utólag kiderült tévesen. Azóta nem szenteltek különösebb figyelmet a leletnek, csupán most, majdnem 80 év után kerültek elő ismét a maradványok.

Az azonosított új faj, amely a Vouivria damparisiensis nevet kapta, 160 millió éve élhetett. Feltehetően annak a csoportnak a legkorábbi tagja volt, amelybe a Brachiosaurus is tartozik. Közös jellegzetességeik közé sorolható nagyon hosszú nyakuk, hosszú farkuk, apró fejük, és vaskos, oszlopszerű lábaik. A fosszília elemzése alapján ez a dinoszaurusz ötmillió évvel korábban élhetett, mint a korábbi kutatások nyomán gondolták.

“Nem tudjuk, hogy mi okozta ennek a teremtménynek a halálát, de sokmillió évvel később fontos bizonyítékokkal szolgál ahhoz, hogy többet tudjunk a szauropodák evolúciójáról, valamint arról a nagyobb dinoszauruszcsoportról, a tirannoszauruszokról, amelybe sorolható” – nyilatkozta Philip Mannion, aki a párizsi múzeum és a francia nemzeti kutatóintézet, a CNRS egyetemi kutatóival dolgozott. Mannion vizsgálatai szerint a dinoszaurusz mindenféle növényi táplálékot, többek között páfrányokat és tűlevelűeket fogyasztott és maga idejében Európa, Amerika és Afrika területén is elterjedt.

Vouivria damparisiensis azonosítása további kérdéseket vet fel a paleontológusok és a tudomány számára. Elgondolkoztató, mennyi mindent nem tudunk még a világunkról, a Föld múltjáról, s mennyi minden vár még felfedezésre.

Papp Daniella