„Poénkodtunk egy időben azzal, hogy mi vagyunk a magyar Athletic” – Interjú Szalkai Balázzsal, a Boxtobox.hu társalapítójával

Szalkai Balázzsal, a Boxtobox.hu alapítójával beszélgettünk a kezdetekről, hogyan indult a weboldal, és hogy milyen távlati célok vannak. Szóba került az is, mennyire lehet működőképes itthon egy előfizetésre épülő rendszer, továbbá az is, mit gondol a hazai sportmédiáról.

Először is, mit lehet rólad tudni, hol tanultál, honnan van a sport iránti szereteted?  

2013-ban vettem részt a TV2 akadémia képzésén, és onnan van a sportriporteri végzettségem. Utána szerencsére volt arra lehetőségem, hogy a mélyvízbe kerüljek, már a gyakorlat alatt világeseményen dolgozhattam. Majd egy évet gyakornokként dolgoztam a Digi Sportnál, abból is sikerült nagyon sokat tanulni, fejlődni. 2016 óta szabadúszóként dolgozom ebben a világban. A sport iránti szeretet pedig onnan jön, hogy világéletemben sportoltam.

Ha jól tudom, az ELTE-hez is van kötődésed.

Nem voltam ELTE-s, de pár ismerősöm, barátom igen. 2009-ben a baráti társaságommal az ELTE nagypályás labdarúgó csapatában játszottam egy fél évet. Tudni kell, hogy ekkor egy másfél éves vereségi sorozatot szakítottunk meg a BEAC-nak, tehát sikeres volt az ottani időszakom. A másik kötődés a TTK-sokhoz kapcsolódik.  A baráti társaság egy része ELTE TTK-s, ott meg ugye Bódvarákó a gólyatábor helyszíne, és vannak páran, akik régóta visszajárnak „Tornác Tanács” néven, egy időben a táborral, de baráti összejövetelként. És van, hogy külsősöket is lehívnak, én meg ott ragadtam, kb. öt éven keresztül, mert baromi jó buli volt, külön is ott lenni és a táborral is ellenni.

A Bejgli Kupán

Te vagy az egyik vezetője a Chelseafc.hu-nak – hogyan váltál a csapat szurkolójává és lettél szerkesztő ott?

A koromból adódóan én már a sikerérába születtem bele. És megtetszett a csapat, a játék, minden, ami egy gyereket megfoghat. Ez a szeretet később is folytatódott, és egyre komolyabban érdekelt minden, ami a klubbal kapcsolatos. A 2010-es évek elején találkoztam a Lion nevű bloggal a Népsporton, és a Lion Rampant blog is itt alakult meg. Érdekelt, hogyan tudnék ebben részt venni, és előfordult, hogy meccselemzéseket írtam én is. Már négy éve történt, hogy az akkori vezetőség szétszéledt, és így kerültem be én is a csapatba, aztán mi ezt az egészet megreformáltuk, új alapokra helyeztük. Van egy komoly weboldalunk, nagyon profi Facebook-oldalunk. Remek közösség alakult ki, sok embert juttattunk el meccsre, vannak közös programok, mint például meccsnézések, közös foci.  

Sikerült eljutnia szeretet csapata stadionjába.

Térjünk rá a Boxtobox.hu-ra. Hogyan lettél az alapítója?

A cégben, ahol dolgozom, az egyik csapattársam Arsenal-szurkoló, és ő mondta, hogy tud egy jó kocsmát, a Knows pubot, és javasolta, hogy tartsuk ott a csapatépítőt. Én közel is lakom a helyhez, és ott találkoztam az arsenalos srácokkal, és kvázi a tavaszi karantént mi ott töltöttük zárt kapuk mögött. Nyáron kupadöntőt játszott az Arsenal és a Chelsea, s felvetődött, hogy csináljunk közös podcastet, de nem csak hanggal, hanem videóval is. Ezek után döntöttük el, hogy miért ne fogjunk össze az általunk ismert neves arcokkal, a Britannia után úgyis parlagon lett hagyva egy piac, és akkor ezt profi körülmények között működtessük, piaci alapra helyezve.  

Még mindig nagyon az elején vagytok, de mégis, milyen volt a kezdet, amikor elindult? Milyen volt a fogadtatása?

2020. október 20-án került ki az első cikk, és december 16-án indult el az előfizetéses rendszer, most leszünk kvázi kettő hónapnál, szóval az egész gyerekcipőben jár még. Most is nagyon lelkesek vagyunk, és látunk ebben egy baromi nagy potenciált. Őszintén szólva egy kicsit erősebb kezdésre számítottunk, de ebbe belezavart a COVID, meg a január-február senkinek sem olyan hónap, amire pénzt költ. Ami örömteli mégis, hogy eljutottunk oda, hogy önfenntartók vagyunk az előfizetéseknek köszönhetően, habár az előfizetők száma azt teszi most lehetővé, hogy éppen túlélünk.  

Sokkal több előfizetőre lenne akkor szükség?

Igen, hiszen fejlődni akarunk. Szeretnék több műsort, podcastet gyártani, de ahhoz, hogy fejlődni tudjunk, még több előfizetőre lenne szükségünk. Időt kell adni a projektnek, de az remek, hogy ilyen hamar már ilyen számokat elértünk. Ahhoz azonban, hogy tudjunk fejlődni, két irány áll előttünk: vagy behozunk sok előfizetőt, hogy műsort tudjunk gyártani, vagy szponzort szerzünk.

Mögöttetek nem áll semmilyen szponzor?

Nem, mögöttünk nincsen senki. Mi ezt teljesen önállóan kezdtük el és csináljuk most is.

Szerinted mennyire tud egy kizárólag előfizetésen alapuló portál működni itthon?

Szoknak át az emberek. Egyelőre ami itthon is népszerű, az a Netflix- és a HBO GO-előfizetés. Ugyanakkor látom, hogy van ebben potenciál.

Mi alapján lőttétek be az előfizetési díjat?

Ahhoz alakítottuk nagyjából, amik most mennek, de az előfizetéses rendszer most fog komolyan megújulni. Lesz olyan mondjuk, hogy akit csak a saját csapatának podcastje érdekel, akkor arra fizet elő. Lehet majd csak videós tartalmakra előfizetni.

Említetted a Britanniát, térjünk is vissza rájuk. Népszerűek voltak, a 444.hu külön felületet adott nekik – mi vezetett a megszűnéséhez? Ti mit tudtuk tanulni ebből?

Egyszerűen az élet vitte el a szerzőket. Volt, ahol gyerek született, más munkahelyet váltott, volt, aki külföldre költözött, valakinek nagyobb karrierje lett. Tudni kell, hogy ezt ők teljesen karitatív módon csinálták. Mi azért is helyeztük ezt az első pillanattól üzleti alapra, hogy ne jussunk ilyen sorsra. Mi is pénzből élünk. És hogy tudjunk ezzel foglalkozni, fizetni a vendégeknek, a szerzőknek, jó technikai felszereltség legyen, ahhoz pénz kell.  

Nemrégiben jelent meg a Facebook-oldalatokon egy poszt, amelyben leírjátok, hogy kicsit átalakul a Boxtobox tartalma. Miért volt erre szükség, továbbá hogyan alakultak át a fogyasztási szokások az elmúlt években?

Először nagyon komolyak voltak az olvasási számaink, aztán nagyon visszaestek. Ez annak köszönhető, hogy nincs kedvük, nincs idejük az embereknek olvasni. Ahhoz, hogy egy cikket elolvassanak, ahhoz megfelelő témának kell lennie. Például az egyik szerzőnk, Csorba Botond írt egy 33 ezer karakteres cikket Lampard bukásáról, és azt 3-4 ezer ember olvasta. Aztán ott vannak a pontosztások, amiket szeretnek, hiszen öt perc alatt el lehet olvasni őket. Azt látjuk, hogy a podcast az, ami nagyon betört Magyarországra, és nagyon népszerű.

Minek köszönhető szerinted, hogy a podcast ma ennyire népszerű itthon?

Az, hogy nem kell odafigyelni. A podcastben az a legjobb, hogy beteszed a füledbe, és közben csinálod a dolgodat. Van egy háttérzaj, és az agyad úgyis ki fogja venni belőle azt, ami fontos. Amikor kirakunk egy videós anyagot, annak megvan a nézettsége, de többen is érdeklődnek mindig, hogy podcast formátumban meghallgatható lesz-e.   

Itthon is van számos sporttal foglalkozó podcast, például Baumstark Tibi és korábban Haraszti Ádám közös focis podcastje, illetve ott vannak a külföldi fizetős sportoldalak, például az Athletic. Mit tudtok tanulni itthonról, külföldről?

Mindent. Ezek az újhullámú bloggerek is szakítottak a sok évtizedes, régi vágású sportműsor-készítéssel. Az embereket egyre jobban érdeklik az xG mutatók, mindenféle statisztikai, stratégiai dolgok, taktikai okfejtések. Azokban az országokban, melyek vezetők a labdarúgásban, látszik, hogy ez az újfajta szemlélet egyre jobban elterjedt a világon. Ma már több egy elemzés annál, mint hogy akkor a szélsőhátvéd elfutott a szélen, beadta, és gól született, mert a közönségnek is több igénye van ennél. Sokkal mélyebben bele kell menni a meccselemzésbe. Mi mindenképpen az új irányt szeretnénk képviselni.

Milyen külföldi szakírókat, portálokat követtek? Az Athletic mennyire minta számotokra?

Poénkodtunk egy időben azzal, hogy mi vagyunk a magyar Athletic, vagy az Athletic az angol Boxtobox. De Michael Coxtól kezdve követünk mindenkit. Például Szabó Peet-éknek be van állítva rengeteg külföldi szakíró, akiket követnek, olvasnak, és így mindig naprakészek tudnak lenni.  

Fentebb már említetted, hogy az emberekben nagyobb igény van arra, hogy megértsék a futballt. Ez itthon is jellemző, szeretnénk jobban érteni, mi történik a pályán?

Igen, habár kicsit vegyes a kép. Ez inkább a fiatalabb generációkra és a városokban élő emberekre vonatkozik.  

Van tervben, hogy nem csak az angol focival fogtok foglalkozni?

Igen, természetesen. A következő, amivel foglalkozni fogunk, az a Bajnokok Ligája, nyáron jön az Európa Bajnokság, arra is készülünk. Először azonban el kell oda jutni, hogy tudjunk stabilan működni, és legyen elég előfizetés, ami nagyjából ezer embert jelentene, és akkor velük tudunk együtt olyan irányba menni, amilyent ők szeretnének. És ha ez meglesz, akkor nem lesz akadály a pénz. Ha ezt sikerült elérni, nyitunk a többi bajnokság felé. Azt azért ne felejtsük el, hogy Magyarországon a két legnépszerűbb klub a Barcelona és a Real Madrid, aztán ott van a Bayern München, a Juventus, és persze a Fradi is.

A magyar focira lenne igény? Ha már említed a Fradit.

Franc se tudja, bizonyos oldalakon azt látom, hogy igen, bizonyos oldalakon azt, hogy nem. Azt be kell vallani, hogy nincsen ma Magyarországon olyan minőségi honlap vagy podcast, ami a magyar labdarúgás összes szegmensével foglalkozna, mint ahogyan mi tesszük az angollal.

Milyennek látod a hazai tévét, médiát, mennyire látod belterjesnek?

Nagyon belterjesnek látom. Ahhoz, hogy odakerülj, ismerni kell mindenkit, csókosnak kell lenned. Persze dolgoznak remek emberek is a szakmában, de ők a sor legvégén vannak, nem a döntéshozatalban. Látjuk, hogy van egy ellentét az újhullámosok és a régiek között, itt szerintem mindenki tudja, mire gondolok.

Mi a helyzet az egyes sportcsatornáknál?

Sport Tv: Nincs onnan kapcsolatunk, nem dolgozunk velük, illetve Haraszti Ádi Arsenal-szurkoló, és néha ő szokott jönni, az arsenalosokhoz. Az M4 az egy külön történet, azzal nem foglalkoznék, a Digi Sport átalakult, Haraszti Ádám, Baumstark Tibi például csatornát váltott, a Spíler pedig a kezdetektől ebbe az új irányba ment el, és lehet látni, mennyire másak a spíleres műsorok.

A hazai sportújságírásnál mennyire látod a változásokat? A Kele Janinék azért jó új dolgokat csinálnak a 24.hu-nál.

Ez egy remek példa, valóban. Ők egyre jobbak. Az új irányokat pedig felismerik a nagyobb portálok, és rájönnek, hogy le kéne szerződtetni ezeket az embereket.

Végül pedig: milyen új tartalmakra számíthat valaki, ha előfizet rátok?

Most próbáljuk a csapatspecifikus podcasteket elindítani, ráncfelvarráson megy át a Matchbox, Kele Janival fog elindulni egy külön műsor. Ha újra lehet nyitni, az a tervünk, hogy az EB-t is tudjátok nálunk nézni, és tervben van, hogy a felvételeket is kinyitjuk a közönség előtt.

Sok sikert, figyelemmel fogom követni az oldalt, elő is fizetek majd, és ezt ajánlom mindenkinek, olvassátok a Boxtoboxot!

Képek forrása: Szalkai Balázs Facebook-oldala

[sam id="10" name="mnb2" codes="false"]