Szeszcsempészéstől a világhírig

Hazakánban a NASCAR népszerűsége a krikettel vagy a baseballal egyenlő.Ha meghalljuk a szót akkor szponzorok által felmatricázott, színes autók jutnak eszünkbe. Ha szurkolókra gondolunk akkor lakókocsival érkező hamburgert és húst sütögető átlag amerikai jut eszünkbe. De honnan indult ez a sportág, miért lett ilyen népszerű és érdemes-e megnéznünk a televízióban.

1920. január 26-án az Egyesült Államok kormánya bevezetve a szesztilalmat, amivel fellendítette a feketepiacot. A csempészek különféle módszerekkel próbálták alkoholt behozni az országba. Az egyik ilyen megoldás volt a munkanélküli szerelők, az önjelölt fiatal sofőrök és a maffiafőnökök találkozása. Saját kezűleg tuningolt autóikkal könnyen meg tudtak lépni a rendőrök elől. A munka mellett a szórakozás sem maradhatott el, a legjobb autósok rögtönzött versenypályákon mérték össze erejüket.  Amikor szesztilalom véget ért, a versengés akkor is megmaradt. A versenyek egyre több nézőt vonzottak, kíváncsiak voltak az utcai ruhába bújt versenyautókra, nem beszélve, hogy egy-egy ütközés után roncsderbikre emlékeztető jelentek folytak a pályán. 1947-ben egy férfi fektette le a NASCAR alapköveit.

maxresdefault

A látványos karambolokat is szeretik a nézők

 

 

William Henry Getty France 1947-ben hívta össze az érdeklődőket, és ezzel a találkozóval meg is született a NASCAR szervezete. Az első versenyt 1948-ban rendezték meg, a futam győztese Robert Byron volt. 1949-ben hozták létre a királykategóriának számító Sprint Cup Seriest. Bajnoka megint csak Robert Byron lett, aki így 5800 dollár nyereménnyel gazdagodott. A sportág hamar népszerűvé vált, folyamatosan épültek a versenypályák. Mára csak Martinsville Speedway az, ahol 1949-ben is rendeztek versenyt. 1959-ben épült Daytona Beachen a NASCAR történetének legkülönlegesebb pályája. Az első Daytona 500-ason olyan szoros volt a befutó, hogy a szervezők három napig tanulmányozták a célfotót, hogy eldöntsék, ki volt a leggyorsabb. 1961-ben az ABC csatorna már bejátszásokat vetített le a nézőknek. 1978-ban  a Bristol Motor Speedwayen éjszaki villanyfényes versenyt rendeztek.

red_byron_beside_22car

Red Byron a NASCAR első győztese

A televízió is közrejátszott abban, hogy a NASCAR az USA második legnépszerűbb sportága legyen. 1979-ben élőben közvetíttek a Daytona 500-ast. Februárban  a keleti parton hatalmas hóvihar dúlt, ami miatt az emberek otthon maradtak, és megnézték a közvetítést. A látványos küzdelem és az izgalmas befutó nem várt nézettségi adatokat hozott. 1989-re a széria összes versenyét élőben követhették nyomon az érdeklődők. 1995-ben újabb népszerűségi hullám indult el. A sportág megjelent a Forbes és a Sport Illustrated címlapján. A helyszíneken 5 millióan, a televízió képernyői előtt 120 millióan nézték a versenyeket. A szponzorok sem sokat tétlenkedtek: látva a sportág népszerűségét, a lehetőséget kihasználva hamar színesbe borították a versenyautókat. A NASCAR világában az a szép, hogy szinte bárki lehet versenyző, aki tud szerezni egy gyors autót, és jó szponzort talál magának. Jelenleg női pilóta is van a mezőnyben, és  a korábbi Formula 1-es versenyző Juan Pablo Montoya is ebben a sorozatban versenyez.

more-than-150000-fans-watched-a-college-football-game-played-at-bristol-motor-speedway

150.000 szurkoló a bristoli éjszakában

A NASCAR 1949 óta íródó történelme óta számos izgalmas verseny, szoros befutót, gyors autókat, hatalmas karambolokat láthattak a szurkolók.  Talán Európai emberként furcsa, hogy autók órákon keresztül köröznek egy ovális alakú pályán, de ez is egy olyan tipikus amerikai sport, amit csak akkor érthet az ember, ha a helyszínen követi az eseményeket, vagy rá is átragad az igazi amerikai életérzés.

 

Montoya Nascar

Juan Pablo Montoya versenyautója

 

[sam id="10" name="mnb2" codes="false"]