Szombathelyi Gépész-győzelem az online Techtogether versenyen

Az április 8. és május 8. között, tíz csapat részvételével megrendezett Techtogether mérnöki csapatversenyen a Szombathelyi Gépészek állhattak a képzeletbeli dobogó legfelső fokára.

Mint ahogy arról korábban beszámoltunk, az idei tavaszi Techtogether országos mérnöki csapatversenyen az online térben mérettethette meg magát a szombathelyi gépészmérnök hallgatókból álló csapat, a Szombathelyi Gépészek. Az elmúlt hét év alatt – amióta megrendezik ezt a versenyt –, még nem volt példa ilyenre; eddig a Hungexpo biztosította a helyszínt, ám a kialakult járványügyi helyzet miatt indokolt volt a költözés.

A Techtogether verseny célja az, hogy évente két alkalommal, tavasszal és ősszel találkozási lehetőséget biztosítson a műszaki hallgatók és a vállalatok képviselői számára, mindezt szakmai megmérettetés keretében. A verseny két fordulóból áll: vannak egyrészt vállalatok által adott előfeladatok, melyek megoldását a helyszínen kell prezentálni, valamint a verseny napján a csapatoknak ki kell tölteni egy kvízt is. Ezeken kívül a helyszínen szoktak lenni egyéb feladatok is, azonban ezek most elmaradtak.

Az idei versenyfeladatok is nagyon változatosak voltak, egyebek mellett a mesterséges intelligencia (SZTAKI feladata) és a 3D látványtervezés (Hepenix Kft. feladata) is előfordult közöttük. „A Tequa International Kft. arra kérte a hallgatókat, hogy a saját járművük alapján készítsenek egy digitális, valamint Ipar 4.0 megoldásokat hasznosító beszállítói listát, ezenkívül mutassák be, hogyan zajlik egy beszállítói csere” – írja az autopro.hu szakportál a cikkében, amiből az is kiderül, hogy ezt a feladatot a Szombathelyi Gépészek teljesítették a legjobban.

Arról, hogy hogyan befolyásolta az idei versenyt az, hogy az online térben zajlott, Sebestyén László Ádám, a szombathelyi csapat vezetője így nyilatkozott: „Szeretek előadni, közben mozogni, mutogatni és magyarázni, hiszen így jobban át tudom adni a mondanivalómat. Az online térben viszont ez a fajta személyesség elveszett – számomra hiányzott is”. Ehhez hasonlóan vélekedik a Gépipari Tudományos Egyesület (GTE) elnöke, dr. Takács János is, aki az autopro.hu-nak adott interjújában elmondta, ezúttal nehezebb a zsűri dolga, hiszen a prezentációkat személyes jelenlét hiányában nagyobb kihívás összehasonlítani. „Ebből az új helyzetből, az online rendezésből sokat lehet tanulni, úgy gondolom, ez a helyzet összességében a versenyzőknek és a feladatokat biztosító cégeknek, valamint a GTE-nek is jót tesz” – fűzte hozzá az elnök. Ezek a gondolatok szintén egybecsengenek a szombathelyi csapatkapitány szavaival: „Ez a verseny jó teszt volt nekünk a későbbiekre nézve, hogyan lehet így vizsgázni, de persze a szervezőknek is jó fejlődési lehetőség volt, hiszen megtapasztalhatták, hogyan lehet egy ilyen versenyt távolról lebonyolítani”.

A GTE elnöke az említett interjúban azt is elmondta, hogy a mérnököknek egyre rövidebb időn belül kell átképezniük magukat ahhoz, hogy a szakterületükön tudjanak maradni. „A robotizáció hatására meglátásom szerint nem kevesebb humán munkaerőre lesz szükség, hanem más jellegűre. A robotokat karban kell tartani, a szoftverbiztonságra sokkal nagyobb hangsúlyt kell helyezni, és hogy egy autóipari példát is említsünk: az önvezető autók szervizelése egészen más jellegű tudást igényel, mint amit az iparág jelenleg megkövetel” – fejtegette dr. Takács János, majd rámutatott: a mérnökhallgatókat fel kell készíteni a munkavégzés új formáira, és ennek a fontosságára kiválóan felhívja a figyelmet ez a verseny.

A felkészülés a Microsoft Teamsen keresztül történt – Forrás: szombathelyigepesz.hu

A Techtogether egyébként egy év különbséggel akkor indult el, amikor a szombathelyi gépészmérnökképzés. Hallgatótársaink először 2017 októberében indultak a versenyen; ekkor a részvételüket „legifjabb újoncok” Hungexpo különdíjjal értékelték, így már ekkor sem tértek üres kézzel haza. 2018 októberében már a harmadik helyet is sikerült elérniük négy különdíjjal egyetemben, 2019 őszén pedig megdöntötték addigi saját rekordjukat: második helyen végeztek, és nem kevesebb, mint nyolc különdíjjal távoztak, összesen 900 ezer forint értékben.

A nyereményeiket gyűjtögetik, ugyanis az a céljuk, hogy az európai szintű Shell Eco-marathon versenyre olyan elektromos járművet tudjanak építeni, ami egy kilowattórának megfelelő energia segítségével a legtöbb kilométert tudja megtenni. A tervezésnek a tavalyi októberi második helyezés után álltak neki, és már az alkatrészeket rendelték volna meg, amikor kihirdette a kormány a rendkívüli helyzetet. Emiatt a beszerzés csúszik ugyan, de addig is számítógépes szimulációkkal fejlesztik a konstrukciókat.

Az idei tavaszi megmérettetésen aratott győzelem is hozzájárul ehhez az elektromos járműprojekthez: mivel a csapat a Kvalix Automatika Kft. feladatát a legjobban oldotta meg, 100 ezer forint értékű alkatrészgyártási lehetőséggel is gazdagabbak lettek az első helyezésnek járó további 100 ezer forint és még három különdíj mellett. A csapatvezető lapunknak hangsúlyozta, hogy nemcsak ilyen jellegű nyereményeket kaptak jutalmul, hanem rengeteg szakmai tapasztalatot is. Kiemelte: „a Techtogether célja a cégek és a hallgatók közötti kapcsolat erősítése. Ezzel a versennyel mindenki jól jár”.

Sebestyén László Ádámot arról is kérdeztük, hogy szerinte mi lehet a Szombathelyi Gépészek sikerének titka. „Úgy gondolom, a sikerünk titka főként abban rejlik, hogy minőségi, színvonalas oktatást kapunk mind az egyetemen, mind a duális partnervállalatoknál” – világított rá. Szerinte a duális képzés legfőbb előnye az, hogy mindenre van egy kis rálátásuk, ezzel lépéselőnybe kerülve azokkal a mérnökhallgatókkal szemben, akiknek kevésbé gyakorlatorientált a képzésük. „Emellé persze elengedhetetlen az is, hogy komoly hozzáállást tanúsítsunk a feladatok megoldása során” – mondta László –, „ha valahol elakadunk, akkor nem elégszünk meg a közepes megoldással, hanem folytatjuk tovább, utánanézünk, aminek kell, és ötletelünk együtt”. A csapatvezető szerint társai motiváltak és fejlődni vágyók, és könnyedén tudnak alkalmazkodni váratlan helyzetekhez. „Tavaly bosszankodtam, amikor csak pár ponttal maradtunk le az első helyről, ezért idén próbáltam minél inkább motiválni a többieket” – tette hozzá, ami úgy tűnik, sikerült is.

Ezzel a győzelemmel egyébként a Szombathelyi Gépészek olyan indulókat utasítottak maguk mögé, mint a Széchenyi István Egyetem és a BME csapata, amelyek minden évben ott vannak az első két hely valamelyikén, így még nagyobb a győzelem. „Ez egy olyan verseny, amire nem lehet nem büszkének lenni. Egy országos mérnökhallgatói csapatversenyen egy fiatal, ötéves képzés hallgatói első helyet tudnak elérni – akárhogy is nézem, ez igazán nagy eredmény” – vélekedik a csapat újdonsült sikeres vezetője, aki az októberi versenyt követően vette át a stafétát. Az őszi megmérettetésen még biztosan ő fog a csapat élén állni. Vajon újra győzelemre viszi a Szombathelyi Gépészeket? Októberben, az Ipar napjai kiállítás keretében megrendezett versenyen kiderül.

A győztes csapat tagjai: Farkas Zoltán, Lajber Kristóf, Magyar Gergely, Moór Beatrix, Orbán Tamás, Sebestyén László Ádám, Szilvágyi Milán, Tóth Dániel.

Sebestyén László Ádámmal, a győztes csapat vezetőjével a versenyt követően részletes interjú készült a felkészülésről, a feladatokról, a csapatmunkáról és a Szombathelyi Gépészek további céljairól; ide kattintva olvasható.

 

Kiemelt kép: Sebestyén László Ádám

[sam id="10" name="mnb2" codes="false"]