2020. május 25-ig várja a HÖOK Mentorprogram azok jelentkezését, akik a 2020/2021-es tanév során szívesen mentorálnának elsőéves hallgatókat. A részletekről a harmadéves osztatlan matematika–fizika szakos Szabó Bálinttal, a szombathelyi városi vezetővel beszélgettünk.
A mentorjelentkezés első lépése egy űrlap kitöltése, ami ide kattintva érhető el. Ha még nem vagy benne biztos, hogy belevágnál-e, vagy csak szeretnéd jobban megismerni a programot, akkor ezt az interjút neked ajánljuk.
Mikor és hogyan kerültél kapcsolatba a HÖOK Mentorprogrammal?
2017-ben, amikor gólyaként bekerültem az egyetemre, az egyik évfolyamtársam, Hengszter Norbi hívta fel a figyelmem a Mentorprogramra. Elsőévesek voltunk, kissé elveszettnek éreztük magunkat az egyetemen, azt sem tudtuk, mi hogyan működik, ezért úgy döntöttünk, belevágunk, azaz jelentkezünk mentoráltnak. Fel is vettek mindkettőnket a 10 hónapra szóló Programba, és megkaptuk a mentorainkat: Norbi Berta Alexandrát, én pedig Gelsei Zsófit – ők egyébként a szombathelyi alapítómentorok közé tartoznak.
A második szemeszter végefelé, tehát 2018 tavaszán jött a lehetőség, hogy belőlem is mentor lehet, hiszen akkor indult az azévi mentorjelentkezés. Úgy voltam vele, hogy miért is ne? Nekem is sokat segített a Program, azt gondoltam, ezért cserébe talán így valamennyit visszaadhatok.
A mentorfelvételi részeként meghívást kaptam a nyári mentortáborba, melynek helyszínt a Balaton menti település, Révfülöp biztosított. Erre a hétvégére az ország minden részéről érkeztek leendő mentorok – több mint kétszázan voltunk a táborban. Az elsődleges cél az volt, hogy a különböző képzések segítségével minél inkább fel tudjunk készülni a mentorszerepre, de ezek mellett rengeteg programlehetőség is akadt.
A mentortábor azonban nem csak ezek miatt volt nagy élmény számomra: Szabó Panka, az Északnyugat-magyarországi, tehát a mi régiónk koordinátora ekkor javasolta nekem, hogy vállaljam el a régión belül a szombathelyi csapat vezetését, amire örömmel mondtam igent. Így nemcsak mentorként, hanem egyúttal városi vezetőként kezdtem meg a 2018/2019-es tanévi munkámat a HÖOK Mentorprogram keretein belül.
A Mentorprogram harmadik tanéve működik Szombathelyen. Miért gondolod fontosnak, hogy a vasi megyeszékhelyen is jelen legyen?
Egyrészt azért, mert Szombathelynek két egyeteme is van: az ELTE-hez tartozó Savaria Egyetemi Központ mellett a Pécsi Tudományegyetem is működtet képzési központot a városban. A két egyetemen viszonylag sok olyan hallgató van, aki kisvárosi környezetből vagy éppen messziről érkezik ide tanulni; ők sok esetben nem tudják, hol van a kormányablak, vagy hogyan kell elintézni a kollégiumi tartózkodási hely bejelentését – hozzáteszem, annak idején én sem tudtam, úgyhogy jó, hogy volt, aki segíteni tudott ebben. Számukra kifejezetten hasznos, ha mentoráltként vesznek részt a Programban.
Másfelől azt sem szabad elfelejteni, hogy legfőbb célunk az, hogy a hátrányos helyzetű hallgatóknak nyújtsunk segítő kezet. Mi, mentorok igyekszünk megkönnyíteni a közösségi beilleszkedésüket, naprakész információkkal szolgálni számukra a tanulmányi és a szociális ügyekkel kapcsolatban, a Mentorprogram pedig végső soron szeretné a munkaerőpiaci esélyeiket növelni az ingyenesen igénybe vehető képzések által. Azt gondolom, hogy a Mentorprogram a kortárs segítés olyan formája, amelynek lehetőség szerint minél több felsőoktatási intézményben jelen kell lennie.
Akadnak olyan elsőévesek, akik arra hivatkozva mondanak nemet a Programra, hogy ők a gólyahéten jóban lettek pár felsőbb éves hallgatóval, és majd ők segítenek nekik mindenben. Ez lehet igaz is, viszont a mentor-mentorált kapcsolat mélyebb tud lenni a rendszeres személyes találkozók és a közösségformáló rendezvényeinknek köszönhetően. Ez megint csak azt bizonyítja, hogy a Mentorprogram egyfajta űrt töltött be a szombathelyi egyetemi életben, amikor itt is megjelent.
Milyen volt a szombathelyi mentorcsapat számára az idei tanév? Milyen programok voltak?
Egész jól indult a tanév. Az egyik legfontosabb, hogy növekedtünk: tavaly 7 mentor volt emlékeim szerint 50 mentoráltra, míg idén 12 mentor van összesen, a mentoráltak száma pedig közel megduplázódott. Ez azért is érdekes, mert a mentoráltjelentkezés kicsit nehezen indult, valamiért nem igazán akartak az elsőévesek jelentkezni. Igyekeztünk viszont minél szélesebb körben terjeszteni a Program hírét, így szép létszámot tudtunk összehozni.
Másrészt idén, a tavaszi félév előtti hétvégén egy kőszegi mentortréningen is részt vehettünk, csak mi, szombathelyi mentorok. Ez az alkalom is hozzájárult, hogy minél inkább megismerjük egymást, és hogy a két egyetem mentorai minél jobban együtt tudjanak dolgozni.
Azt is meg kell említenem, hogy még el sem kezdődött a tanév, de már a nyár végén nagyon sok programot terveztünk be idénre. Ezek közül amiket meg tudtunk tartani, azok kapcsán nagyon jó visszajelzéseket kaptunk a mentoráltak részéről, és mi, mentorok is élveztük őket. A jelenlegi félév különlegessége az is, hogy próbáltuk minél szorosabbra fűzni a város két egyetemének mentor- és mentoráltcsapata közötti viszonyát, ezért a farsangi rendezvényünket például az ő kollégiumuk hangulatos klubjában tartottuk. A többi programunkról szólva… sajnos a koronavírus-járvány keresztülhúzta a terveinket.
Hogy látod, a rendezvények elmaradása mellett milyen egyéb kihívásokkal kell szembenéznie a Mentorprogramnak a koronavírus-járvány okozta helyzet kapcsán? Egyáltalán hogy érinti a Programot?
A személyes kapcsolattartás hiányzik; a kis találkozók a saját mentoráltjainkkal, illetve most a mentorok sem tudnak összegyűlni, pedig rendszeresen szoktunk. Természetesen folytatjuk ugyanúgy a munkát az online térben, távmentorálunk, de ez nyilván nem ugyanolyan.
Az egyik legnagyobb kihívás az volt a távolléti oktatásra való átálláskor, hogy a Mentorprogram országos felmérése szerint vannak olyan mentoráltak, akiknek szüksége lenne technikai segítségre. Erre reagálva született meg a mentorINFO névre hallgató csoport, ahol informatikai tudással rendelkező mentorok segítenek a felmerülő kérdésekben.
A Mentorprogram Instagram-oldalának csapata sem tétlenkedik a karantén időszaka alatt: ők időről időre tippeket osztanak meg a követőikkel például az otthoni tanulással kapcsolatban, vagy hogy milyen könyveket ajánlanának elolvasásra, de már filmes ajánlójuk is volt.
A rendezvényeinket persze nem tudjuk pótolni a digitális térben, de alkalmazkodunk: legutóbb online Mentor Quiz Bajnokságot hirdettünk a mentorok és a mentoráltak számára egyaránt. Változatos kérdésekre és több fordulóra lehet számítani, a legügyesebb csapat pedig Az első Quiz Bajnokság nyertese címmel gazdagodhat.
A tanulmányaid mellett aktívan részt veszel a hallgatói közéletben is: a Mentorprogram mellett a helyi hallgatói önkormányzatban is tevékenykedsz. Hogyan tudod összeegyeztetni ezeket?
A HÖK-ben valójában félévente egyszer vagyok aktívan jelen: a szociális támogatási pályázatok elbírálásában segédkezem. Ezekben az időszakokban jobban el vagyok havazva, de szerencsére ilyenkor a többi mentor készségesen segít nekem a Mentorprogrammal kapcsolatos ügyekben. Úgy érzem, eddig jól boldogultam, és megtaláltam az egyensúlyt a hallgatói közélet és a tanulmányaim között.
Most, hogy kicsit jobban megismerhettünk téged, és beleláthattunk a Mentorprogram életébe, térjünk rá arra, ami apropóján ez az interjú készül: éppen most zajlik a mentorjelentkezés. Pontosan mit is takar ez? Hogyan lehet valakiből mentor?
A mentorjelentkezéshez az első lépés egy űrlap kitöltése. Ezt egy szóbeli forduló követi, amit idén befolyásol a járványügyi helyzet, de ha úgy szükséges, akkor online tartjuk meg. Ez lényegében egy beszélgetést jelent a régiókoordinátorral és az országos vezetővel, akik főként a jelentkezők motivációjára és az egyes szituációkban hozott döntéseikre kíváncsiak. Ez utóbbi érdekében egy rövid tesztet is kitöltetnek a jelentkezőkkel; célja, hogy az intézményspecifikus tanulmányi és szociális ügyekben való jártasságot mérje.
Szerinted milyen egy ideális mentor?
Olyan, aki tud és szeret is csapatban dolgozni, tájékozott az egyetemi ügyeket illetően, időt fordít a mentoráltjaira, még akkor is, ha szoros időbeosztása van, és aki éreztetni tudja a mentoráltjaival, hogy nincsenek egyedül, hanem tagjai egy közösségnek. Ezek mellett fontos az is, hogy szívesen vegyen részt rendezvények szervezésében, hiszen nálunk mindenki kiveszi ezekből a részét.
Mi tartozik egy mentor feladatai közé? Ha például elfogy a mentorált zsebpénze, akkor köteles neki adni? Hol húzható meg a határ; mi tartozik a feladatkörébe és mi az, ami már nem?
Az ilyen szituációkra előre felkészítenek minket, hogy mit kell tennünk. Ebben az esetben például nem adhatnánk pénzt a mentoráltnak, de segítséget tudunk azáltal adni, hogy megadjuk helyi diákszövetkezetek elérhetőségét, hogy tudjon munkát vállalni.
A mentornak az a feladata, hogy a mentorált számára biztosítsa azokat az információkat, amelyekre a felsőoktatásban való helytálláshoz szüksége van. A felsőoktatáshoz szorosan nem kötődő problémák megoldása nem a mentor felelőssége.
Kiknek javasolnád, hogy jelentkezzenek mentornak?
Minden olyan hallgatónak javaslom, hogy jelentkezzen, aki segítene szeretne és elég motiváltnak érzi magát ahhoz, hogy mentor legyen. Továbbá bízunk abban, hogy az idei tanév mentoráltjai közül sokan fognak kedvet érezni magukban ahhoz, hogy jövőre mentorként segítsék a gólyákat.
Személy szerint te, ha a újrakezdhetnéd, akkor is belevágnál a mentorkodásba?
Igen, bele. Persze ez attól is függ, hogy éppen mennyi feladatom lenne a tanulmányaimmal kapcsolatban – például ez a félév nagyon húzós –, de igen, szívesen vállalnám újra.
Neked mit adott a Mentorprogram, és szerinted milyen pluszt nyújt a mentorok életébe?
Már mentoráltként is nagyon sokat nyújtott számomra; a mentorom segítsége mellett a mentoráltképzéseken rengeteg hasznos és új dolgot tanultam. A tréningekre ráadásul előzetesen lehetett jelentkezni az egyéni érdeklődés alapján, például tippeket kaphattunk a hatékony tanulással, vagy éppen a megfelelő időbeosztással kapcsolatban.
Mentorként ugyanúgy nyitott előttünk a lehetőség, hogy eljussunk új helyekre; a tavalyi nyíregyházi mentortábor alkalmával az állatkertbe látogattunk el. Másfelől a mentorok megtanulnak jobban bánni az emberekkel is, felkészülnek különböző emberi szituációkra, ezeknek pedig a későbbiekben is nagy hasznát vehetjük majd.
Mentorjelentkezés határideje: 2020. május 25. (23:59)
A mentorjelentkezés űrlapja ide kattintva érhető el.
Kiemelt kép: HÖOK Mentorprogram Facebook-oldal