Autista gyerekekhez kerül a SEK-es Gólyabál teljes tombolabevétele

Az idei ELTE SEK-es Gólyabál teljes tombolabevétele a Zuglói Benedek Elek Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény általános iskolai autista csoportjaihoz kerül.

Ahogy arról korábban beszámoltunk, a tavalyi évhez hasonlóan idén is jótékony célra ajánlják fel az ELTE SEK Gólyabáljának teljes tombola bevételét, ami Lenkai Nóra, a Savaria Campus Iroda vezetőjének ajánlására, és az ELTE HÖK Savaria megkeresésére a Zuglói Benedek Elek EGYMI általános iskolai autista csoportjaihoz kerül majd. A nemes cél kapcsán felkerestük az intézmény igazgatóját, Nagyné Szakál Györgyi gyógypedagógust, aki készséggel válaszolt a kérdéseinkre.

Mit kell tudni a Zuglói Benedek Elek EGYMI-ről, különösen az autista csoportokról?

– Intézményünkben öt szegregáltan működő, autizmussal élő gyermekeket ellátó csoport működik; egy óvodai és négy általános iskolai csoport. Minden csoportban heterogén az összetétel, mind korosztályt, mind értelmi képességeket, mind pedig az autizmusban való érintettséget tekintve.

Az autizmussal élők körében vannak olyanok, akik nem integrálhatók, ezért működtetünk speciális autista csoportokat. Kiemelném, hogy ép intellektus mellett is lehet olyan súlyos ez az állapot, hogy az adott gyerek a szegregált csoportok valamelyikébe kerüljön.

Ezeknél a gyerekeknél az első és legfontosabb lépés a viselkedés-rendezés. Az oktatás csak a harmadik lépcsőfok, előtte ugyanis még szükség van arra, hogy megértse a feladathelyzeteket és a kommunikáció lényegét, és hogy betartsa a szabályokat. A rájuk különösen jellemző merevséget, rugalmatlanságot szabályokkal, keretekkel és képekkel igyekszünk oldani.

Kik járnak az önök intézményébe, és milyen a szülők hozzáállása?

– Több intézményt megjárt gyerekek is érkeznek hozzánk; sok esetben agresszív, verekedő, a tanórákat zavaró tanulókat küldenek ide. Mi viszont rendkívül büszkék vagyunk arra, hogy számos szélsőséges viselkedészavaros gyereket tudtunk már fejleszteni. Fontos, hogy az autizmus egy neuropszichológiai eltérés, ami nem azért alakul ki, mert a szülők rosszul nevelték vagy elkényeztették a gyereküket, bár a kialakulásának pontos okára a mai napig nem jöttek rá a kutatók.

A szülőknek meg kell érteni, hogy autista gyerekkel együtt élni egyfajta életmódot jelent, ami nem egyszerű, ám amikor megindul a tanulás folyamata náluk, az a képességeiknek megfelelően nagyon látványos tud lenni. Szerencsére rengeteg támogatást és együttműködést kapunk a szülőktől, lehet rájuk számítani. Ez máshogy nem is működne, hiszen az eredményes fejlesztéshez elengedhetetlen, hogy otthon is kövessék a módszereinket.

Hogyan kell elképzelni az úgynevezett autizmus-specifikus fejlesztést, amit önök is alkalmaznak?

Mindent képekkel mutatunk be nekik, például napirendi kártyák vagy éppen folyamatábrák segítségével. Mindent struktúrába kell helyezni számukra: a teret, az időt, a tanulást, de még a szabadidőt is. Fontos, hogy ami a kommunikáció, a társas viselkedés terén nálunk természetes, az náluk tanult dolog. Nem tudnak például mimikát sem értelmezni, ezért számukra bejósolhatatlan, hogy mi lesz a kommunikáció kimenetele, ez pedig feszültséget eredményez bennük. Éppen ezért fontos, hogy a fejlesztésük olyan komplex módszerekkel történjen, amelyek több, az autizmusban érintett fejlesztési területen egyszerre fejtik ki hatásukat.

A szegregáltan tanuló autista gyerekek számára nincsenek frontális tanórák, hanem minden gyerek egyedi oktatásban részesül a maga kis világában, így a feladatokat is a saját tempójában végezheti el. Csoportos keretek között csak a kommunikáció és az érzelmek megtanítása történik.

Az autista gyerekek számára érdemes a napirendi tevékenységek egymásutániságát képek formájában megjeleníteni – Fotó: gyereketeto.hu

– A speciális fejlesztési módszerük nagyon költséges. Mire kell különösen sokat fordítaniuk?

A nagy eszközigény mellett rengeteg képet kell színesben nyomtatnunk, amiket aztán le is laminálunk. Erre például a saját, egyéni naplójukhoz van szükség: képek formájában ragasztjuk be, hogy mit csinált a gyerek aznap. Másnap aztán ő is hoz képeket a délutánjáról, estéjéről, innen tudjuk, hogy mivel foglalatoskodtak otthon. Ez az úgynevezett naplózás, aminek az a célja, hogy legyen ismeretük önmagukról és a környezetükről.

A megfelelő humánerőforrás is elengedhetetlen számunkra. Ezekben a csoportokban csak olyan gyógypedagógusok vannak, akik az ehhez szükséges speciális tudást birtokolják. Jelenleg 15 fővel működünk, így minden csoportra jut három gyógypedagógus, akik forgórendszerben tanítanak. Ez most nagy kincs számunkra, mert nagyon nehéz ilyen gyógypedagógusokat találni, aminek oka az, hogy az autizmus spektrum pedagógiája nevű szakirány csak néhány éve indult az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Karán.

Hogyan fogadták az ELTE HÖK Savaria megkeresését?

– Természetesen nagyon örültünk neki. Szerencsére egyre többször kapunk támogatást – minden adományt nagyon köszönünk! A fogyatékosság nagyon fontos ügy, az ezen való segítés pedig a társadalmi felelősségvállalás része. Számunkra a legfontosabb küldetés az életre nevelés és a társadalmi integráció megteremtése. Magyarországon még ma is nagy probléma az autisták esetében az önálló életvitel és a beilleszkedés az általános iskola elvégzését követően. Célunk az, hogy a nálunk tanuló autista gyerekekből ugyanolyan társadalmilag értékes emberek váljanak, mint az ép diákokból. Csak máshogy, hiszen ők csak másképp tudnak létezni. Az autizmus egy életet elkísérő állapot. Azt szoktam mondani, hogy amikor egy gyereket fejlesztünk, akkor 15-20 emberen segítünk egyszerre: a szülein, testvérein, nagyszülein, unokatestvérein… vagyis a környezetében élőkön. Hosszú évek elteltével, munkánk eredményeként a hozzátartozók minőségi változást tapasztalnak az életükön.

Az autista gyerekek társadalmi integrációjában a fiataloknak is nagy szerepük van, ezért még egyszer köszönjük, hogy az ELTE HÖK Savaria ilyen fontos ügy mellé állt azzal, hogy a Gólyabál tombola bevételét számunkra ajánlják fel.

 

Az idei Gólyabálon a tombola ára 100 Ft/db lesz. Ahogy a fentiekből kiderül, minden 100 forintnak megvan a helye a Zuglói Benedek Elek EGYMI autista csoportjaiban. Ne feledd, minden egyes megvásárolt tombolával hozzájárulhattok az autista spektrumzavarral élő gyerekek tanulásához!

A Gólyabálhoz tartozó Facebook-esemény ide kattintva érhető el.

 

Kiemelt fotó: Zuglói Benedek Elek EGYMI

[sam id="10" name="mnb2" codes="false"]