Első Pesti Egyetemi Rádió – közösségi élet a távoktatás alatt is

A járvány kirobbanásának hatására az élet minden területén változásokkal kell szembe néznünk, melyek közül az egyik az egyetemi élettől való távolmaradás, amely kétségtelenül szokatlan mindenki számára. Az Első Pesti Egyetemi Rádió (EPER) ugyanakkor továbbra is segíti, hogy távkapcsolati formában megmaradhasson az ELTE-s közösség.

Az EPER civil közösségi rádió az ELTE BTK Médiakutatási és Művészetelméleti Intézetének szakmai közreműködésével működik a Trefort-kertben, főként azzal a céllal, hogy az egyetemi kulturális és tudományos tevékenységekről tudósítson, az egyetem polgárait érintő közügyeket sem mellőzve. A járvány helyzetre tekintettel a műsor is átalakult; Koronakrónika címmel kétnaponta jelentkeznek a megváltozott egyetemi életet érintő kérdésekkel, interjúkkal.

unnamed

EPER logó Kép: eper.elte.hu

A Koronakrónika 4. részében Dr. Réti Mária habilitált egyetemi docenst, az ELTE Állam- és Jogtudományi Kar Agrárjogi Tanszékének vezetőjét kérdezte Rácz Anna, az online órák első tapasztalatairól.

Réti Mária arról mesélt, hogy rendes tantervnek megfelelően vágtak bele a következő óra témájába; a földtulajdon szerzés szabályaival kapcsolatban. Pozitív, hogy a szemináriumi hallgatók nagyjából 80%-a megjelent az élő közvetítés során, tehát az együttműködés, valamint az aktivitás jól látható a diákok részéről.

Az órához kapcsolódó diasorokat már korábban a hallgatók részére bocsátották, hogy ezzel segíthessék az élőben közvetített óra könnyebb követését a számukra. A technikai feltételek alapvetően megfelelőek voltak, egy-két, internetkapcsolat okozta kisebb fennakadást leszámítva – melyet könnyedén át tudtak hidalni – említésre méltó problémák nem merültek fel.

Az online előadások során a hallgatók és az oktatók látják egymást, így a dialógusoknak is teret enged ez a megoldás. A tanár is ellenőrizheti a folyamatos részvételt, a diákok pedig bátran feltehetik saját kérdéseiket, amelyek a témával kapcsolatban felmerülnek bennük, ezáltal valóban bevonódnak az órába – ahogyan egy személyes jelenlétet igénylő tantermi szeminárium során történne.

A tanszékvezető asszony szerint új lehetőségek nyíltak meg a távoktatással, amely az első tapasztalatok alapján akár hosszú távon is gördülékenyen működhet. A személyes kontaktus apróbb hiánya ellenére is úgy nyilatkozott, hogy az óra szakmai színvonala kellően magas, és meg van a megfelelő partneri viszony és az órai aktivitás a hallgatók részéről.

A távoktatás, az előadás élő közvetítése a Microsoft Teams rendszerén keresztül zajlik heti rendszerességgel nappali és levelező tagozaton egyaránt. Az oktatók többször is konzultálnak, hogy megoszthassák egymással az első tapasztalatokat, amelyek egyenlőre nagyon pozitívak.

Az oktatók abban is megegyezésre jutottak, hogy türelmi időt kell hagyni minden hallgatónak ahhoz, hogy a technikai és egyéb feltételeket meg tudják teremteni ahhoz, hogy a tanrendi kereteknek megfelelően be tudjanak kapcsolódni az oktatásba. Ha pedig esetleg jelzés érkezne valamely hallgató részéről, hogy semmilyen formában nem tudja megteremteni a szükséges technikai feltételeket, akkor előre megbeszélt időpontokban telefonos konzultációs lehetőséget nyújtanak számára az oktatók. Így tehát senkinek nem kell attól tartania, hogy a kialakult helyzet következtében olyan hátrányokat szenved el, amely miatt nem tudna eleget tenni a tanulmányi követelményeknek. A dékáni hivatal és az informatikus kollégák mind azon dolgoznak, hogy ehhez segítséget nyújtsanak a hallgatóknak, és az első előadások tapasztalati alapján úgy tűnik, hogy a rendszer összeállt és alkalmas arra, hogy az egyetemi oktatás tovább folytatódjon.

Az EPER korábbi adásai, valamint további információk elérhetőek itt!

Fejléckép: media1.hu

[sam id="10" name="mnb2" codes="false"]