Mi lesz vajon Nyugaton?

Nemrég érkezett hír arról, hogy újabb változásokat szeretne az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI). Többek között teljesen megszűnne a Nyugat-magyarországi Egyetem. A hírt, hogy az NYME megszűnik, az államtitkár nem cáfolta. Palkovics László nyilatkozatából kiderült, hogy a soproni, mosonmagyaróvári, győri és szombathelyi karokkal rendelkező intézmény integrációja nem úgy sikerült, ahogyan tervezték.

Tehát valaki az NYME-re jár, de később a diplomáját már egy főiskola fogja kiállítani? Az Emmi szerint egyelőre csak tervekről beszélhetünk, döntés augusztus végén lesz. Akiket idén vettek fel, azok garantáltan azon a szakon fejezhetik be a képzést, amelyen elkezdték.

Dinnyés Álmos, a Nyugat-magyarországi Egyetem kancellárja azt mondta „nem lehet azt mondani, hogy meg fog szűnni az intézmény, viszont fontos szervezeti változásokra lesz szükség”. Szeptembertől minden meghirdetett szak el fog indulni és a tervezett változások a pótfelvételin meghirdetett képzéseket sem fogják befolyásolni.
Az intézménnyel kapcsolatos koncepció előkészítésébe bevonták a KPMG-t, Magyarország egyik vezető üzleti tanácsadó cégét.

A karok ezentúl vagy más egyetemhez csatolva, vagy önállóan fognak továbbműködni. A kancellár szerint hátrányokkal járna az intézmény széttagolása, ezért az ezzel kapcsolatos tervek mindegyikét elemzik, mely az Emmi döntésére is hatással lehet.

Az NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kara már korábban jelezte, hogy csatlakozni szeretne a győri Széchenyi István Egyetemhez. Dinnyés Álmos ezt ésszerűnek tartja, mivel Mosonmagyaróvár képzési profiljában a mezőgazdasági képzés helyett inkább az élelmiszeripari irányvonalat erősítik, az kevéssé lenne beilleszthető a NYME képzési struktúrájába.

Szinte biztos, hogy a soproni Erdőmérnöki Kar, a Simonyi Károly Műszaki, Faanyagtudományi és Művészeti Kar, a Közgazdaságtudományi Kar és a Benedek Elek Pedagógiai Kar szoros egységben maradnának.

A Győrben működő Apáczai Csere János Karból ebben az esetben csak a pedagógusképzéssel foglalkozó intézetek csatlakoznának a Széchenyi Egyetemhez. A turizmus intézet beilleszthető lenne a soproni központú NYME profiljába, így hasznos lenne az idegenforgalomban erős Sopron városának is.

Egy másik teória szerint, egy erős regionális pedagógusképző központ jönne létre, az NYME átalakításával. Emellett a szombathelyi mérnökképzés is fejlesztésre szorul. Ezentúl önállóan működne a NYME Savaria Egyetemi Központja. Palkovics László szerint átgondolandó, hogy a kar így képes lesz-e önállóan működni (kevesebb, mint kétezer hallgatóval).

Szombathelyen a műszaki képzés még nem elég erős. 1600-1800 hallgató pedagógusképzésre jár, és csak 80-an vannak a duális gépészmérnök alapszakokon. 1,5 milliárdos beruházással létrehoztak egy oktatólabort, ez azonban az oktatási tevékenység mellett csak korlátozottan alkalmas külső megbízások, kutatások, mérések teljesítésére. További probléma, hogy a szak nem akreditálható a soproni oktatók nélkül. A kancellár felhívta a figyelmet a kar leválásával járó költségekre, mely körülbelül százmillió forintos kiadást jelentene. Az önállósodás első évében pedig akár 1-2 milliárd forintot is kellene költeni az intézményre.

Forrás: index, hvg

Kép: strengthbysonny.com

[sam id="10" name="mnb2" codes="false"]