Diák-kálvária, avagy egy diákigazolvány születése

A felsőoktatási bürokrácia útvesztői újabb kihívás elé állítják a hallgatókat, átalakult ugyanis a diákigazolvány igénylésének rendje és az ideiglenes diákigazolványt illetően is történtek változások.

A diákigazolvány a hallgatók kelléktárának elengedhetetlen tartozéka, beszerzése ennek megfelelően a gólyák legelső egyetemi feladatai közé tartozik. 2012. január 1-jén lépett hatályba az oktatási igazolványokról szóló 362/2011. (XII. 30.) kormányrendelet, amely tartalmazza a diákigazolvány igénylésének módosult menetrendjét, illetve az ideiglenes diákigazolványra vonatkozó változtatásokat.

A „nulladik lépés”

A diákigazolvány-igénylés menetéről Fonyó Attilát, a Quaestura Hallgatói Ügyfélszolgálati Iroda vezetőjét kérdeztük. Lapunknak elmondta, hogy szerinte a legfontosabb mindenekelőtt a tájékozódás, így „nulladik lépésként” a Quaestura honlapjának felkeresését tanácsolja a hallgatóknak: itt részletes információk találhatóak nemcsak a diákigazolvánnyal kapcsolatos, hanem az egyéb ügyintézéseket illetően is.

Kiemelte továbbá, hogy mind az állandó, mind az ideiglenes igazolványok igénylésének feltétele a hallgatói azonosító szám, közismertebb nevén OM azonosító megléte – enélkül a folyamat nem indítható el.

A diákigazolvány-igénylés menete

A kormányrendelet értelmében a diákigazolványok immár a Nemzeti Egységes Kártyarendszer (NEK) keretében kerülnek kiadásra. Ez számunkra azt jelenti, hogy az igénylési folyamat az okmányirodában kezdődik: itt készítik el az igazolványhoz szükséges fotót, valamint kapunk egy adatlapot, melynek legfontosabb része a háromosztatú, betűkből és számokból álló ún. NEK-azonosító – ez szükséges a további ügyintézéshez. Hivatalosan a lakhely szerinti okmányirodában kell elindítani a folyamatot, de valójában valamennyi fővárosi okmányirodában lehetőségünk van erre (ez nagy könnyebbség lehet például a vidéki hallgatóknak).

Ezt követően ügyintézési kalandunk elektronikusan és személyesen is folytatódhat. Az első (és egyszerűbb) esetben a Quaestura Hallgatói Ügyfélszolgálati Iroda honlapján az Elektronikus ügyintézés menüpont alatt található Diákigazolvány, s ezen belül is az Állandó igénylés fülre kattintva lehet elindítani az igénylés további részét. Személyes ügyintézésre is van azonban lehetőség: ebben az esetben a NEK-azonosítót tartalmazó adatlappal együtt a Questurába kell ellátogatni.

Ami a fizetést illeti, az igénylés elindítását követően pár napon belül megjelenik az ETR-ben egy 1400 Ft-os kivetés – a folyamat természetesen csak a díj kifizetését követően folytatódhat, ezért érdemes a tételt minél hamarabb rendezni. (Az átutalás csekkes befizetéssel is kiváltható.)

Innentől kezdve nincs más hátra, mint a várakozás: a friss és ropogós diákigazolványt az Oktatási Hivatal automatikusan postázza a megadott címre. Ami az átfutási időt illeti, elvileg 60 napnál több nem telhet el az igénylési folyamat elindítása és az igazolvány kézhez kapása között, a tapasztalat azonban sajnos még mindig azt mutatja, hogy az előírás meglehetősen optimista – árulta el lapunknak Fonyó Attila.

Az eddigiekből kitűnik, hogy a Hallgatói Ügyfélszolgálati Iroda igénylési folyamatban betöltött szerepe lényegében változatlan maradt – a különbség tulajdonképpen annyi, hogy az ügyintézés elindítása immár nem itt, hanem az okmányirodákban kezdődik, a hallgató pedig a Quaesturába immár mint az igénylés második állomására, s nem egy fotóval, hanem a NEK-azonosítóval érkezik. Ezenkívül továbbra is az Iroda lesz a diákigazolvánnyal kapcsolatos különféle kérdések és problémák intézésének helyszíne, ahogyan az érvényesítésnek is (a kari érvényesítés mellett).

Ideiglenes diákigazolvány

A diákigazolvány szabályozásának egyik sarkalatos pontját jelentik az ideiglenes diákigazolványt érintő változások. A korábbitól eltérően immár ideiglenes igazolásról beszélünk: lényegében egy, a Quaestura által kiállított A4-es papírlapról van szó, személyes adatokkal és hivatalos pecséttel. Jó hír, hogy az ideiglenes igazolás kiállítása ingyenes – ellentétben a régi ideiglenes diákigazolvánnyal.
Ideiglenes igazolás két esetben igényelhető: egyrészt állandó diákigazolvány igénylése után, annak kézhez kapásáig, másrészt külföldi diákok számára adott ez a lehetőség, ha maximum 12 hónapot tartózkodnak az országban, s nem igényelnek állandó diákigazolványt.
Állandó bizonytalanság tárgyát képezi, hogy az ideiglenes igazolás, összehasonlítva az állandó igazolvánnyal, mire jogosít és mire nem. Elviekben ugyanolyan kedvezményekre jogosít, de mivel nem tartalmaz vonalkódot, így minden olyan esetben, ahol ez szükséges a diákkedvezmény igénybevételéhez – például egyes könyvtárak, múzeumok – problémát okozhat.

Porszem a rendszerben

A cikk elején már volt szó róla, hogy sem állandó, sem ideiglenes igazolvány nem igényelhető hallgatói azonosító szám nélkül. Az OM azonosítót a Felsőoktatási Információs Rendszeren (FIR) keresztül lehet igényelni, így ennek zavartalan működése nélkül az, aki adott pillanatban „azonosítatlan”, a rendszer újraindulásáig az is marad. Szeptemberben volt egy rövid időszak, amikor az imént vázolt helyzet bekövetkezett, vagyis az azonosító szám igénylése szünetelt, nem kevés diáknak okozva ezzel komoly problémákat. Szerencsére a technikai zavart sikerült meglehetősen hamar kiküszöbölni, így a rendszer ismét fennakadás nélkül működik, s immáron semmi nem áll a diákigazolványokra vágyó diákok útjába.

[sam id="10" name="mnb2" codes="false"]