„Hisszük, hogy működésünkkel és a modell terjesztésével hozzájárulunk ahhoz, hogy minél többen döntsenek a tanítás mellett” – Bemutatkozó interjú a Tanár Leszek! Műhelyről

Többször is találkozhattatok már a Tanár Leszek! Hallgatói Műhely nevével hasábjainkon, programajánlóink között. De vajon kiket is rejt a jól csengő név? A 2020 szeptemberében, hallgatótársaink alapította szakmai közösség bemutatkozó interjúját olvashatjátok a továbbiakban, Prajczer Petra társelnök és Kupcsulák Gréti kommunikációs munkacsoport-vezető válaszaival, akik bevezetnek minket a műhely céljaiba, jövőjébe, egy éves eredményeibe és abba, milyen érzés egy ilyen szervezetet életre hívni és működtetni, és hogyan csatlakozhatsz te is!

Zelena Dorina: Kérlek, mutatkozzatok be pár szóban!
Prajczer Petra vagyok, kémia–angol szakos tanárjelölt. A tanársággal kapcsolatban az elsődleges motivációm az volt, hogy kreatív, emberekkel kapcsolatos munkát végezzek. Később rájöttem, hogy tulajdonképpen jól érzem magam a csoportokban, szeretek az osztályban jelen lenni.
Kupcsulák Gréti vagyok, harmadéves angol–történelem szakos tanárjelölt. Sok jó tanárom volt, akikre mindig felnéztem és tudtam, hogy én is ezt akarom csinálni, tanár szeretnék lenni. Igazából továbbtanulásnál ezen a szakmán kívül semmi más nem jöhetett szóba, egyedül a tantárgyakkal kapcsolatban variáltam – szóba került az angol, a történelem és a testnevelés is. Mindig is nagyon klassz lehetőségnek tartottam a tanári hivatást, diákként is érdekelt már, hogy miként épül fel egy iskola, milyen lehet osztályfőnöknek vagy éppen munkaközösség-vezetőnek lenni, dolgozatokat összeállítani, versenyeket szervezni, órákra készülni.

Z.D.: Kezdjük a legelején: milyen célból alapult meg a Tanár leszek! Műhely, és mennyire érzitek ezeket a célokat így, több mint egy év távlatából elértnek, elérhetőnek?
P.P.: Az alakuláskor számos rövidebb-hosszabb távú célt kitűztünk magunk elé: például kialakítani működési kereteinket, normáinkat, közösséggé válni, népszerűsíteni a tanárságot, a pedagógiai szakmai párbeszédben való részvétel. A saját működésünkön túlmutató céljainkkal, hála mentorainknak (Salát Magdolna és dr. Misley Helga), szépen haladunk: számos szakmai együttműködésben vehettünk részt műhelyként. Több digitális pedagógiai projektben is dolgozhattunk a Tempus Közalapítvánnyal, szakmai rendezvényeken, konferenciákon vehettünk részt, gyakran segítőként, illetve a Modern Iskola online pedagógia magazinnal való együttműködés keretében cikkeket írhattunk.

Szeretnénk, ha egy egymást támogató tanári közösséggé válhatnánk, ezt a frissen indult Tanár lettem! alumni csaptunk ígéretesen kezdte. A tapasztaltabb, már tanító műhelytagokon érzem, hogy mekkora erő rejlik abban, hogy pályakezdőkként segítjük egymást.

K.G.: A Műhely fő célja, az egyetemi tanulmányokon túl, fontos, minden tanárszakost érintő témák feldolgozása, amelyekre az egyetemi képzésben nincs elég idő, vagy éppen nem is része az egyetemi képzésnek, de a tanítási gyakorlatok során elengedhetetlen. Kezdetekben a közös munka és az egymástól való tanulás is egyik célkitűzése volt a Műhelynek, ez mára meg is valósult. Már rengeteg mindent elértünk, s ezért nagyon büszke is vagyok a Műhelyre, de sosem szabad megállni. Mindig adódnak újabb célkitűzések, lépcsőfokok, amiket meg kell ugranunk és tovább kell mennünk a folyamatos fejlődés érdekében.

Prajczer Petra. Forrás: saját kép



Z.D.: Milyen személyes kapcsolat fűz titeket a Műhelyhez? Mit jelent nektek műhelytagnak lenni? Mit jelent a műhelyben betöltött szerepetek?
P.P.: Hatalmas inspirációt jelent, hogy ilyen elhivatott és motivált tanárjelöltekkel, tanárokkal vagyok körülvéve.

Nekem elsődlegesen szakmai közösség a műhely, ahol őszintén beszélhetünk nehézségeinkről, kudarcainkról is.

Szeptember óta Mohay Domonkossal társelnök vagyok, ez azt jelenti, hogy azóta főként a nagyobb ívű, stratégiai kérdésekkel foglalkozom, illetve a műhelyben működő munkacsoportok együttműködését koordinálom heti rendszerességű találkozókon. A mentorainkkal, egyetemen belüli szakmai támogatóinkkal és külsősökkel tartom a kapcsolatot.


K.G.: 2021 januárjában (az első toborzás alkalmával) csatlakoztam a Műhelyhez. Az első pillanattól imádtam itt dolgozni, mára mindhárom munkacsoport tagja vagyok, a Kommunikáció munkacsoportnak pedig vezetője lettem. Jó egyben átlátni az egész Műhely működését, azt, hogy melyik munkacsoportnak mik a feladatai, ráadásul egy rendezvény során (akár belsős, akár külsős) mindig együttműködünk egymással.

Élmény ilyen közegben dolgozni, pedagógiához, tanársághoz köthető témákkal foglalkozni, egymással tapasztalatot cserélni.


Z.D.: Szó esett a műhelyi pozíciókról. Milyen a szervezeti felépítése a műhelynek?


P.P.: A 21 műhelytag jelenleg három munkacsoportban dolgozik, ezeket a két társelnök koordinálja, ezen kívül mindig fut két-három alkalmi projekt, alkalmi csapatokkal. Egy munkacsoport a szervezettel foglalkozik: csapatépítés, felvételi, integráció, reflexiós alkalmak megszervezése. Egy másik a szakmai tartalmat készíti elő a külsős és belsős eseményeinkre, felel azok megvalósulásáért.
K.G.: Petrát kiegészítve a Kommunikáció munkacsoport pedig elsősorban az összes, Műhelyhez és rendezvényekhez köthető tartalom gyártásáért felelős. A Facebook- és Instagram-oldalakra a komm készíti és tölti fel az anyagokat, reklámozza a TL! által szervezett eseményeket, rólunk szóló cikkeket, posztokat. Emellett még regisztrációs form létrehozása, kezelése, visszaigazoló e-mailek küldése is ide tartozik.

Z.D.: Változott esetleg a motivációtok, ambíciótok vagy véleményetek, amióta tanárnak készültök?
P.P.: Bennem lassan alakult ki, hogy engem ez tényleg érdekel, hogy nem csak egy tanárszakos egyetemista vagyok, hanem tanár.

Az én motivációnak hatalmas löketet adott a TL! megalakulása, igazán inspiráló egyéniségeket ismerhettem meg, mind a hallgatótársak, mind az egyetemi mentoraink, szakmai támogatóink személyében, vagy akár a meghívottjainkban.

A gyakorlati lehetőségek, illetve az, hogy egymás közt tanítással, tanulással kapcsolatos témákról beszélünk, hogy valóssá vált a tanítás kontextusa, meghozta a kedvemet. Ami még sokat segített és mindenkinek ajánlom, amikor óraadói munkát vállaltam egyetem mellett egy általános iskolában. Kiváló kollégákat ismerhettem meg, eszméletlenül sokat adott az ő mentalitásuk, hogy beleláthattam a diákokkal való kapcsolatukba. Valamint a saját képességeimmel és határaimmal is jobban képbe kerülhettem ezáltal.
K.G.: Az egyetem ugyan nagyon más, mint vártam, nem éppen a valósággal találkoznak hat éven keresztül a tanárszakos hallgatók.

Számomra a tanári pálya egy régi álom, ami mellől senki nem tud eltántorítani.

A Műhely viszont egy kiváló hely arra, hogy olyan témákról és mindenkit érintő fontos dolgokról (pl. gyakorlati tapasztalatok megosztása) beszélgessük, amire az egyetemi képzés során kevés idő jut.

Z.D.: Kizárólag ELTE-s tagokkal rendelkezik a műhely? (Ha igen: terveztek „terjeszkedni”)?
P.P.: Igen, jelenleg minden tag ELTE-hallgató, azonban ketten a szombathelyi campusról csatlakoznak hozzánk. Hosszabb távon szeretnénk ott is, és más egyetemeken is segíteni abban, hogy a Műhelyhez hasonló tanárjelölti közösségek alakuljanak ki. Szeretnénk, ha Magyarországon erősödne a pedagógiáról és a tanítás-tanulásról való diskurzus, ha egyre többen látnák a tanárságot egy menő szakmának.

A lemorzsolódás csökkentésében komoly szerepe van a szakmai támogató közösségeknek, így hisszük, hogy működésünkkel és a modell terjesztésével hozzájárulunk ahhoz, hogy minél többen döntsenek a tanítás mellett

K.G.: Igen, jelenleg ELTE-hallgatókból áll a Műhely, de többen is a szombathelyi ELTE-n tanulnak. Hosszú távú célként már megfogalmazódott bennünk, hogy létre kellene hozni egy szombathelyi kistestvért is. Valamint itt, Budapesten is szeretnénk kicsit bővíteni, nagyobb és ismertebb szervezetté válni, akár szakkollégiummá. Azonban ezek még csak hosszabb távú célok, de mindenképpen szeretnénk, hogy megvalósuljanak.

Kupcsulák Gréti. Forrás: saját kép


Z.D.: Lehet a Műhelybe jelentkezni? Milyen embereket vártok? Milyen a felvételi procedúra?
K.G.: Toborzáskor szoktunk új tagokat felvenni, eddig erre még nem sokszor került sor, de a tavaszi félévben is mindenképpen tervezzük bővíteni a Műhelyet. Még egyetemista tanárszakos hallgatókat várunk köreinkbe, akik lelkesek, motiváltak, szeretnek az egyetemi tanulmányokon túl pedagógiai témákkal foglalkozni, illetve a három munkacsoport valamelyikében (vannak, akik több munkacsoportnak is a tagjai) tevékenykedve tudják működtetni a Műhelyt. A felvételi folyamat jelenleg elbeszélgetésből áll, a későbbiekben azonban lehet, hogy még változtatunk ezen.

Leginkább arra vagyunk kíváncsiak, hogy miért szeretnének a jelentkezők tanárok lenni, mi a motivációjuk, mik a céljaik, terveik a Műhellyel, mely munkacsoportban tudják elképzelni magukat és mivel tudnak hozzájárulni a Műhely fejlődéséhez.

Z.D.: Mennyire kapcsolódik a Tanár Leszek! Műhely működése az ELTE-hez?
P.P.: Nagyon, különösen az ELTE PPK Neveléstudományi Intézetéhez. Rendszeresen egyeztetünk dr. Misley Helgával és Salát Magdolnával, akik a kar oktatói és alakulásunk óta a műhely mentorai. Ez azt jelenti, hogy szakmai fejlődésünk érdekében velük beszéljük meg a féléves céljainkat, az egyes események, programok tervét. A műhely szakmai támogatói, dr. habil. Rapos Nóra és dr. habil. Szivák Judit szintén a NI oktatói. Szakmai kapcsolataikkal, tudásukkal segítik az öntevékeny hallgató munkát.

Hála az egyetemi beágyazottságnak, számos konferencián, pedagógiai projektben vehettek részt az erre nyitott tagok. Az így kapott szakmai lehetőséget sokat jelentenek, főleg, ha valaki a tanárság mellett tudományos pályára is készül.


Z.D.: Összefoglalnátok, kérlek, egy mondatban, mit adott nektek eddig műhely?
P.P.: Közösséget és barátokat, akikkel együtt fejlődhetek, válhatok tanárrá.
K.G.: Lehetőséget arra, hogy a különböző projektek által kipróbáljam magam mindenféle klassz területen, ami az érdeklődési körömnek megfelel, illetve kipróbálhatom magam vezető szerepben is, mint munkacsoport-vezető.

Itt érhetitek el a Tanár Leszek! Műhelyt és tagjait:
Podcast: https://reaktor.hu/2021/11/13/podcast_tanar_leszek_hallgatoi_muhely
Megalakulás: https://www.ppk.elte.hu/content/tanar-leszek-hallgatoi-muhely.t.39223
Facebook: https://www.facebook.com/tanarleszek
Instagram: @tanarleszek

[sam id="10" name="mnb2" codes="false"]