Bravó, Norbi! – Történelmi siker, Michelisz Norbert a WTCR bajnoka

Példátlan sikert ért el a 35 esztendős Michelisz Norbert, mikor vasárnap megnyerte a túraautó-világkupa bajnoki címét. Ezzel Norbi lett az első magyar gyorsasági autóversenyző, aki egy Nemzetközi Autómobil Szövetség (FIA) által jegyzett szériát tudott megnyerni. A maláj nagydíjon hihetetlen izgalmak és fordulatok után hódította el a világkupát.

Michelisz Norbert (Hyundai) a túraautó-világkupa (WTCR, 2017-ig túraautó-világbajnokság) utolsó, tizedik versenyhétvégéjének, a malajziai nagydíjnak 10 pontos előnnyel, a bajnokság éllovasaként vághatott neki. Az új pontrendszernek köszönhetően, miután hatalmas előnnyel megnyerte a pénteki két időmérőfutamot, még kedvezőbb helyzetből, 15 pontos előnyről és két pole-pozícióból várhatta a vasárnapi három futamot. A három futamon maximálisan 75 pontot gyűjthettek a pilóták (egy-egy futamgyőzelem 25 pont), tehát Norbi és világbajnoki riválisa, az összetett második helyén álló, argentin Esteban Guerrieri (Münnich Motorsport, Honda) között a vasárnapi futamokra maradt a bajnoki cím sorsának eldöntése.

Vasárnapra a sepangi pálya fölé megérkeztek az esőfelhők, ami szerencsére nem gátolta Norbit abban, hogy az első futamon egy sima (legalábbis kívülről annak tűnő) rajt-cél győzelmet arasson, amivel 27 pontra növelte az előnyét, a negyedik helyen célba érő Guerrierivel szemben.

Az első futam utáni ünneplés

A második, fordított rajtrácsos futamon Norbi a 10. helyről vághatott neki a versenynek, míg riválisa a 9. helyről várhatta a piros lámpák kialvását (igaz, miután egyik versenytársuk technikai problémák miatt nem tudott felállni a rajtrácsra, mindketten nyertek egy-egy pozíciót). Az egyre erősödő esőzés azonban káoszba fojtotta az első köröket. Az ömlő esőben a pilóták alig-alig találták a tapadást, mint egy jégpályán, úgy csúszkáltak az autók. Guerrieri viszont jól kapta el a rajtot, jól kihasználva a felfordulást az első helyig kapaszkodott, míg Norbi több pozíciót is veszítve a 17. helyre csúszott vissza. A futamot fél kör után piros zászlóval félbeszakították, miután Norbi csapattársának, Nicky Catsburgnak az autója egy ütközés következtében lángolva állt a pálya szélén, a pilóta szerencsére épségben ki tudott szállni az égő Hyundaiból. A verseny újraindítására bő egy órát kellett várni, először úgy tűnt, hogy megismételt rajt fog következni, ahol a versenyzők eredeti rajtkockájukat foglalhatják el, ami Norbi számára igen-igen kecsegtető lett volna. Azonban nem ez történt, hanem a versenyt a biztonsági autó mögött kezdték meg a pilóták, abban a sorrendben, amelyben az első kör második szektorában álltak. Ennek értelmében Guerrieri a második, Norbi a tizenharmadik helyről várhatta az újraindítást. A biztonsági autó kiállása után az argentin egyből csapattársa élre ugrott, de Norbi is megkezdte a felzárkózást egészen a nyolcadik helyig. A kockás zászló ezekben a pozíciókban intette le a két pilótát, ami azt jelentette, hogy az utolsó futamra Norbi előnye 10 pontra csökkent, viszont ő várhatta az első rajtkockából az utolsó futamot, riválisa pedig mellőle, a második helyről vághatott neki a mindent eldöntő harmadik futamnak.

Eső és sötétség a második futamon

Az utolsó versenyt a kaotikus második futam után csaknem egy órával később indították el, közben teljesen besötétedett, az eső pedig továbbra sem állt el. Ha mindez nem kecsegtetett volna elég izgalommal, a futam előtt nem sokkal jött a hír, hogy Norbi autójával gondok lehetnek. Az autó hajtásával voltak problémák, a négy henger közül az egyik időnként kihagyott, ami jelentős teljesítménycsökkenést okozott. Csak reménykedni lehetett, hogy nincs akkora baj, azonban az első száz méter nem ezt igazolta. Rögtön a rajtnál Guerrieri és Azcona is elment Norbi mellett, majd a svéd Kristoffersson is könnyedén megelőzte Micheliszt. Az akkori állás szerint Guerrieri lett volna a világkupa-győztes. A csalódottság után jól esett egy kis fellélegzés, miután a második futamhoz hasonlóan újra bejött a biztonsági autó. Ismét reménykedhettünk abban, hogy a pár gyengébb tempójú kör után magára talál az 5-ös számú Hyundai Norbi alatt. A safety car kiállása után ismét szabad volt a verseny, szurkolhattunk Norbinak és a második helyen autózó Azconának, hogy sikerüljön megelőznie Guerrierit, ami Norbi bajnoki címét jelenthette volna. Azcona meg is tette ezt a szívességet, ráadásul a két pilóta közti nagy csata következtében Guerrieri autója, egy kis „segítséggel”, a pálya szélére került, hűtőnyílásába pedig annyi törmelék verődött fel, hogy a sérült autóval a 10. helyre csúszott vissza. A 14 körös verseny ekkor járt a 8. körnél, ekkor már Norbi állt a bajnokság élén, mikor ismét bejött a biztonsági autó, miután egy újabb versenyző sodródott ki a „jégpályáról” a kavicságyba. Michelisz Norbi az ötödik helyen követte a safety cart, Guerrieri pedig a boxutcába hajtott, de érthetetlen okok miatt nem állt meg és visszatért pályára. Két körrel később azonban már megtörtént a kiállás, el is végezték a Hondán a szükséges simításokat, az argentin viszont csak a 23. helyre jött vissza a kisebb malőr után.

Norbi az 5-ös számú Hyundaiban, 3. futam

A biztonsági autó kiállása után Norbi az ötödik helyen folytatta a versenyt, Guerrieri pedig alig-alig tudott feljebb kapaszkodni (végül a 22. helyen végzett). Norbi már a zsebében érezhette a bajnokságot, okosan, megfontoltan és biztosan haladt a nem százszázalékos autóval az első világbajnoki címe felé, lemaradva az első négytől – ahol izgalmas és látványos csata alakult ki a dobogós helyezésekért, amelynek első fokára végül Kristoffersson léphetett – a mögötte haladó csapattársa által pedig megvédve az esetleges támadásoktól. Ilyen izgalmak közepette, az ötödik helyen szelte át Michelisz Norbert a célvonalat, ami azt jelentette, hogy 21 pontos összesített előnnyel Michelisz Norbert nyerte a 2019-es túraautó-világkupát.

„Hihetetlen hullámvasút volt ez a mai nap, annyi minden történt. Olyan jól kezdődött az első futammal, és aztán kicsit döcögve folytatódott, és a harmadik futam előtt nem sok pénzzel fogadtam volna arra, hogy egyáltalán el tudok rajtolni. (…) Valamit bütyköltek a srácok a harmadik futam előtt, és hellyel-közzel ment, tényleg beleadtam mindent, próbálkoztam, de éreztem, hogy lassabb vagyok, mint az első három, egyszerűen nem tudtam követni őket. Felesleges most ezen gondolkodni, hihetetlenül boldog vagyok és hihetetlenül köszönöm azt a sok támogatást és lelki pluszt, amit a szurkolóktól kapok, úgyhogy ez valamennyire az egész magyar autósporté és a sok szurkolóé is. Köszönöm szépen a sok támogatást.” – nyilatkozott a meghatódott Norbi az ünneplés közben.

Michelisz a világkupa-trófeával

Ezt a hullámvasutat nem csak ő, hanem a szurkolótábora is vele együtt izgulta végig, és nemcsak ezen futamon, hanem az egész szezonban és az elmúlt tíz évben is. Norbi öt futamgyőzelmet és öt dobogós helyezést számlálhat az idei legjobb túraautós szezonjában, ami messze nem indult a legjobban. Az első versenyhétvége után az összetett 12. helyét foglalta el, ahonnan vasárnap az első helyig menetelt. Norbi viszont a szezon második felében a makaói nagydíj kivételével minden versenyhétvégéről hazahozott egy-egy futamgyőzelmet. A történelmi sikerhez Michelisz Norbi egész szezonon átívelő profizmusa, kitartása, vészesen gyors és stabil versenyzése, a kritikus pillanatokban is nyugodt hozzáállása, a sporthoz és az élethez való alázata mind-mind kellettek, és mutatják azt, hogy nagyon megérdemelt világkupa-győzelmet ünnepelhetett vasárnap. Beérett az elmúlt 13 év kőkemény munkája, ami reméljük, hogy gyümölcsöző lesz a következő években is. Bravó, Norbi!

forrás: index.hu, nso.hu

képek: fia.com, jochapress.hu, index.hu, motorsport.com, nso.hu

[sam id="10" name="mnb2" codes="false"]