A 2017-ben pályafutása negyedik világbajnoki címét begyűjtő Lewis Hamilton nemcsak hogy célba vette a legendás német Michael Schumacher rekordjait, de néhány mutatóban már meg is előzte őt.
Lewis Hamilton és a Mercedes párosa az elmúlt négy évben akkora dominanciát épített ki, amekkorára eddig csak Michael Schumacher és a Ferrari volt képes 2000 és 2004 között. Hamilton és Schumacher eredményeivel egy polcon illik még emlegetni Sebastian Vettel és a Red Bull párosát (2010–13), valamint Ayrton Senna és a McLaren-Honda duóját (1988–93).
A következőkben mi mégis úgy döntöttünk, hogy az immáron négyszeres világbajnok Hamiltont csak Schumacherrel fogjuk összehasonlítani, mert egyedül ő jár már csak a brit előtt, Vettel és Senna már Hamilton mögött található szinte az összes fontos statisztikai mutatóban.
Hamilton fejére 2008, 2014 és 2015 után került fel ismét a korona, kilenc éve ő lett minden idők legfiatalabb világbajnoka, amikor az évadzáró Brazil nagydíj utolsó kanyarjában 23 évesen és 300 naposan megelőzte Timo Glockot. Ezzel a kanadai Jacques Villeneuve (1997) után ő lett a második pilóta, aki már a második szezonjában megnyerte a trófeát.
Schumacher „csak” a negyedik szezonjában, 25 évesen és 314 naposan ért fel először a csúcsra (1994), hétből a negyedik címét 32 évesen szerezte meg 2001-ben, ez az életkor megegyezik Hamilton jelenlegi életkorával, így ez alapján még simán beérheti a hét trófeával legjobbnak számító németet.
Amikor 2007-ben Kanadában Hamilton 22 évesen és 154 naposan – pályafutása hatodik versenyhétvégéjén – megszerezte első futamgyőzelmét, több mint egy évvel és tizenkét versennyel korábban tudta ezt felmutatni, mint Schumacher 1992-ben, Belgiumban. Bár a futamgyőzelmek tekintetében 91-62-re Schumacher vezet, Hamilton nagyobb arányban nyeri meg versenyeit, mint német vetélytársa (29,81 %-29,55 %).
Ha valamiben, akkor időmérős tempót tekintve Hamilton már egyértelműen Schumacher előtt jár, és 72-68-as előnyét a jövőben még tovább növelheti, tekintve, hogy már jóval több verseny van egy évben, mint másfél évtizede, a Mercedes domináns egy körös tempója abszolút a brit malmára hajtja a vizet. Míg Hamilton több mint az időmérők harmadát a pole-ban fejezte be, addig Schumi „csak” minden ötödiket (34,62 %-22,08 %).
Ami aggasztó lehet a Schumacher rekordjaiért aggódók számára, az a dobogós helyezések rekordjának megdöntése. Bár a német előnye igencsak tekintélyesnek tűnik (155-117), a brit nagyobb arányban végez dobogós helyen (56,25 %-50,32 %). Pedig ez is egy megdönthetetlen rekordnak tűnt, amikor 2012-ben visszavonult…
Ha más nem is, Schumacher nevét örökre megőrzi a versenyben futott leggyorsabb körök számának listája. 77 leggyorsabb körével még a Ferraris sikerkorszakában olyan rekordot állított be, amihez Kimi Raikönnen áll a legközelebb (45), Hamilton lemaradása még a 2007-es finn világbajnokénál is nagyobb (38)!
Schumacher örökségéhez tartozik még az az 5 111 pályán töltött kör, amikor ő haladt az első helyen, Hamilton lemaradása majd’ kétezer egység (3 514). Ehhez képest meglepő adatnak bizonyulhat, hogy Hamiltonnak kettővel több rajt-cél győzelme van, mint a németnek (13-11).
Sokan nem tudják, de a Forma-1-ben is létezik mesterhármas és Grand Slam. Előbbiről akkor beszélünk, amikor egy pilóta kezébe kerül a pole pozíció, a futamgyőzelem és a versenyben futott leggyorsabb kör, a Grand Slam pedig kiegészül még azzal a ténnyel, hogy a pilóta a futam összes körét az élen töltötte. Mesterhármasból Schuminak van a legtöbb (22 – 14), Grand Slamek számát tekintve azonban Jim Clark hárommal jobb mindkettejüknél (8 – 5 – 5), így ez a rekord még nem az övék.
2018-ban abban a szerencsés helyzetben leszünk, hogy a történelem során először két négyszeres világbajnok, Hamilton és Vettel száll harcba pályafutása ötödik vb-trófeájáért és a rekordok továbbírásáért. Rajt közel négy hónap múlva Ausztráliában, március 25-én.
Képek forrása: Mercedes FB, sportskeeda.com, f1fanatic.co.uk