Feje tetejére fordult a világ – nem volt ez hát másképp az oktatás területén sem. Beköszöntött márciustól a távoktatás, ami rengeteg újdonságot tartogatott nem csak az oktatóknak, hanem nekünk, diákoknak is. Most, hogy vége a szorgalmi időszaknak, cikkünkben összegyűjtöttük nektek, hogy a sok nehézség ellenére mért is volt szép ez az időszak.
Bizonyára nektek is nehéz volt beleszokni abba, hogy az előrehozott tavaszi szünet után nem az iskolapadban folytattuk egyetemi tanulmányainkat, hanem otthon a számítógépeink előtt. A szombathelyi tanárok többsége ragaszkodott az órák valós idejű megtartásához, amin a részvétel kötelező volt annál is inkább, hogy az oktatási felületek (például a Microsoft Teams) mindig jegyezték a résztvevőket név szerint. A „megjelenés” így tehát kötelező volt, viszont azt senki nem szabályozta, hogy az otthonodon belül hol és miképp jelentkezz be. Fogadni mernék, hogy mindenkinek van legalább egy szaktársa, aki pizsamában, kikapcsolt kamerával lépett be a reggel nyolcas órára, de olyan diák is biztosan volt köztetek, aki főzés, vagy éppen takarítás közben hallgatta az előadások anyagát. Talán nem vagyok egyedül azzal, hogy a tavaszi jó idő közeledtével egyre nehezebb volt az íróasztal előtt írni a beadandókat, részt venni az órákon. Így aztán megannyi szaktársamhoz hasonlóan én is kiköltöztem a kertbe, hogy minél több időt tölthessek a friss levegőn.
Szerintem mindenki nevében szólok azzal kapcsolatban, hogy a távoktatás első időszaka rendkívül ijesztő volt. Nem tudtunk szinte semmit jó ideig arról, hogyan lesznek óráink, fognak-e működni az oktatáshoz előírt felületek, miképp kapjuk meg a tananyagokat, hogyan fognak minket számonkérni. Viszont ez az időszak azoknak a tanár szakos hallgatóknak még félelmetesebb lehetett, akik ebben a félévben töltötték az összefüggő egyéni iskolai gyakorlatukat, hiszen fogalmuk sem volt arról, tudják-e egyáltalán teljesíteni a feladataikat. Szerencsére országszerte mindenhol meg tudták oldani, hogy a hallgatók bekapcsolódhassanak annak az általános vagy középiskolának a távoktatásába, ahol a gyakorlatukat töltötték volna. Óravázlatokat kellett írniuk, online feladatok és tananyagok írásában kellett segédkezniük, néhol az óratartásba is becsatlakozhattak. Így aztán végül a kezdeti aggodalmak után minden gyakorlatot teljesítő hallgató megnyugodhatott, hiszen sikeres félévet zárhattak. Ráadásképp az ő tanári portfóliójuk egy igen értékes és különleges ponttal gazdagodik, hiszen szerepelni fog benne egy online oktatás rész is.
Maradjunk egy kicsit még a tanár szakos hallgatóknál, hiszen ha jobban belegondolunk, hatalmas előnyre tettek szert. Az egész életen át tartó tanulás kulcskompetenciáinak egyike a digitális kompetencia, ami ebben az időszakban kétségkívül nagy fejlődésen esett át minden tanár szakos hallgató esetében. Eddig nem sok dolgunk volt az élet digitális oldalán; leszámítva azokat az eseteket, mikor a beadandóinkat digitális módon kellett leadnunk. A távoktatásnak köszönhetően viszont betekintést nyerhettünk abba, hogyan is lehet ezt az elsőre igazán nehéznek tűnő feladatot megoldani. Láthattunk megannyi jó és rossz példát, amiből meríthetünk majd, ha munkába állunk.
Ezen kívül szerintem az interneten fellelhető források és szakirodalmak között is biztosabb kézzel válogatunk már, hiszen ez a félév lehetőséget adott arra, hogy fejlődjünk a hiteltelen oldalak kiszűrésében is.
A távoktatás viszont nem csak a tanárszakos hallgatóknak kedvezett, hiszen több különböző applikációval ismerkedhettünk meg, ez pedig mindenki számára hasznos. Azért is igazán fontos ez, mert a Teams, a Zoom és a hozzájuk hasonló programokat több vállalat is használja. Így aztán, ha valakit olyan területre sodor az élet, ahol ezen platformok valamelyikén kell dolgozni, szerencsére nem lesz már idegen számára a felület.
Ahogy ezt már egy korábbi cikkünkben említettük, azoknak is könnyebbséget okozott a hirtelen veszélyhelyzet, akiket már csak egy nyelvvizsga választott el eddig a diplomájuktól. Ugyan hatalmas visszhangot váltott ki Palkovics László bejelentése arról, hogy mindenki megkaphatja a diplomáját nyelvvizsga-bizonyítvány nélkül is, a könnyített lehetőséget mégsem vonták vissza. Ennek alapján megannyi beragadt diploma végül sikeresen gazdára talált, az idén végzők pedig gond nélkül átvehetik az oklevelüket.
Nagy felüdülést jelenthetett a távoktatás azoknak a tanulóknak is, akik nap mint nap tömegközlekedéssel jutottak be az egyetemre. Több bejárós szaktársam is örömmel mesélt arról a különleges szorgalmi időszakunk alatt, mennyire örülnek annak, hogy megszabadulhattak egy rövid időre az utazás terhétől. Teljesen egyetértek velük, hiszen így nem kellett semmittevéssel tölteniük az idejüket két kurzus között, valamint az utazás sem vett el hosszú órákat a mindennapjaikból. Sokkal több házi feladat és beadandó belefért a napjukba így, hogy nem kellett buszozással vagy vonatozással elfecsérelniük az idejüket.
Sokunk életét megnehezítette az is, hogy a házi dolgozataink megírásához most nem tudtunk a közeli könyvtárba rohanni segítségért. Eleinte ez is okozott kisebb-nagyobb hátrányokat, viszont nagy könnyebbséget jelentett a tanulók többségének, mikor olyan hatalmas adatbázissal rendelkező oldalak, mint például az Arcanum, ingyenes felhasználással ajándékozták meg az interneten böngészőket.
Amikor kihirdették a rendeletet a távoktatásról, nem sokan hittek abban, hogy ez valóban működni fog. Sok hallgató ezért eléggé kétségbeesett, hogy mi lesz, ha nem éri el az államilag finanszírozott képzés átlagát. Szerencsére ezért sem kellett sokáig aggódnunk, hiszen a kormány elrendelte, hogy nem sorolnak senkit önköltséges képzésre, sem akkor, ha nem érik el a kiírt átlagot, sem pedig abban az esetben, ha nem teljesítették az elvárt kreditszámot. Ezzel együtt a kormányhatározat az önköltséges képzésről való visszasorolás lehetőségét nem zárta ki, ami sokak számára igen jó hírt jelent.
Ezek voltak tehát az általunk összegyűjtött pozitívumok a távoktatás kapcsán. Eszedbe jutott valami, amit kihagytunk? Írd meg nekünk kommentben!
Kiemelt kép: pixabay.com