Január végén jelent meg Zävodi debütáló lemeze, a REVISE. A 19 éves producer-dalszerző-énekes-rapper olyasvalamit dobott be a közösbe, aminek mindenképpen érdemes figyelmet szentelni. Az album van annyira izgalmas, hogy beszéljünk az esetleges hibáiról, és arról, miért is olyan jó az, hogy megjelent. Lemezkritika.
A 19 éves Závodi Marcel köztudottan nem kellett hogy nulláról induljon, ami a karrierét illeti. Apja, Závodi Gábor fontos szerző a magyar könnyűzenében. Ugyanakkor hamar, mondhatni, gyerekként sikerült az ismert szülő könnyű úton járó gyereke kép fölé emelkednie, és a saját tehetségére terelni a figyelmet. Színészi karrierbe kezdett, de az minket most kevésbé érdekel, inkább azt érdemes megemlíteni róla, hogy a Magneoton 14 évesen szerződtette. Szépen lassan elkezdett ismertté válni, riportokat csináltak vele, zseninek tartották. 17 volt, amikor bejutott A Dalba egy számmal, amit Berkes Olivér énekelt el. Már ott látszott, hogy egy messze naprakészebb és izgalmasabb zenei vízió van a srác mögött, mint bárkinek a mezőnyben. Vagy – kis túlzással – fogalmazzunk úgy, a mindenkori magyar Eurovízió-válogatós mainstream mezőnyben. Az elmúlt időben híresebb magyar énekeseknek írt dalokat, majd előrukkolt szólóprojektjével, kiadta a THE GREATEST és a PIRATES című dalokat, de ezek nem voltak igazán jók. A progresszív irányultság és a profizmus innen is átjött, de mindkét dalban konkrét előadókat lehetett felidézni, akiket Zävodi utánoz (Jaden Smith, Kendrick Lamar), és ez szinte élvezhetetlenné tette őket.
Ha a január végén megjelent REVISE. negatívumait keresnénk, akkor is ebből a perspektívából kellene vizsgálnunk a dalokat. Bizony itt is sokszor vissza tudná mondani az ember, hogy az előadó konkrétan Kanye West vagy Travis Scott flow-ját utánozza, és efelett nehéz elsiklani, sokszor zavaró lehet, de 1, az utánzásban is meglepően ügyes technikailag és 2, ezen a lemezen már van, ami ellensúlyozza ezt az érzést.
Mert az album zeneileg, producing, keverés szempontjából sokkolóan profi. Egész biztos, hogy egy kezemen meg tudnám számolni azokat a magyar zenei produkciókat, amik ennyire nemzetközi színvonalon mozogtak. Oké, egy részük nem is akar, mármint a magyar underground zene, az úgy rendben van, de a mainstream nagy részéből árad az igénytelenség és az elmaradottság. Ez köztudott. Közben meg egy 19 éves srác kidob egy ilyet, amiért kár lenne, ha ilyen alacsonyan maradnának a megtekintések számai a különböző platformokon. Lehet ezt így is.
Az egy dolog tehát, hogy korrektül építi be a zenéjébe különböző sztárok stílusjegyeit, amiért még lehet nem szeretni, de a lemezen vannak olyan pillanatok, amikor már kihallatszik a saját egyénisége. A legerősebb dal az egész anyagon talán a nyitó I.AURA. című, ami elképesztő dallamos, és megmutatja Zävodi legnagyobb erősségét énekesként. Azok a legjobb pillanatok a REVISE.-on ugyanis, amikor nem akar idősebbnek, feketébbnek vagy keményebbnek hallatszani, a legcatchy-bb részletek, amikben a természetes, kamaszos hangján énekel. Persze, ebben a számban is megy a rap (különösen Kanye West hatása érződik), de remekbe szabott a nyitódal struktúrája, hangszerelése, és végtelenül dallamos. Érdemes kiemelni még a IV.GRAVITY.-t, ami old schoolabb hangszerelést kapott, kiemelt basszusszólamokkal és klasszikus R’n’B/soul előadókat idéző énekdallammal. Zävodi szándéka egyértelmű: a saját lemezén produceri kvalitásait is bizonyítani akarja. Simán megteszi azt, hogy egy dalon csak a háttérvokálba száll be, és egy egész számot elénekeltet az egyik legizgalmasabb feltörekvő magyar énekesnővel, Babé Silával (VI.ALTERATION.). A IX.BEAUTIFUL. szintén azon dalok egyike, amiket nem könnyen ver ki az ember a fejéből, és rávilágít Zävodi egyik legnagyobb erényére dalszerzőként: strukturálisan sem próbál a legegyszerűbb, legkönnyebben befogadható dalszerkesztésnek megfelelni, kísérletező szándékkal alkotja meg a számok felépítését is.
A dalszövegek nem akarnak filozófiai bravúrokat végrehajtani, de ügyesen vannak megírva. Minden experimentális védjegye ellenére ez egy popalbum, és ehhez adekvát is marad lírikailag. Ezzel semmi baj. Olykor előveszi a hiphop kliséket, de már sokkal kevésbé érződik kínosnak, mint amennyire a THE GREATEST esetében volt.
Persze, az albumnak vannak gyermekbetegségei, amik összefoglalhatók a fent említett „utánzással”, elég csak a dalcímek typo-ját nézni (Kendrick Lamar DAMN. című albuma juthat eszünkbe.), meg könnyen ki lehet érezni a wannabe-ságot az anyagból, és nyilván felmerülhet a kérdés, hogy talán kritikusabbak lennénk vele egy olyan párhuzamos univerzumban, ahol magas színvonalon készülnek magyar popprodukciók. De egész biztos, hogy ez egy jó irány, erre szükség van, hogy ilyen igényességgel, ilyen naprakészséggel üljenek be néhányan a stúdióba. Komoly színvonalat képvisel a REVISE., és egy nagyon potenciális zenei karriert vetíthet előre. Bízzunk benne, hogy a továbbiakban előtérbe helyezi majd Zävodi azt az alkotói folyamatot, amely saját hangjának finomítására és megtalálására törekszik, és a dalaiból kiszűrődő egyéniség fejlesztését eredményezi. Mert ha ez így lesz, akkor a jövőben egész biztos lesz egy olyan magyar popzenei produktum, amit nyugodt szívvel mutogathatunk külföldön.
Zävodi – REVISE.
Kiadó: THE GREATEST Recordings.
Műfaj: Pop, R&B, Soul, Hiphop, Trap
Képek forrásai: zeneszöveg.hu, YouTube