Gyümölcsöző produktivitás a virtuális lét virágkorában – Tudósítás a Tanulás mint stratégia workshopról

A Tanulás mint stratégia – Tedd hatékonyabbá az online tanulásod workshop három Pedagógia BA szakos hallgató, Richardson Enikő, Takács Anna és Tóth Cintia szervezésében jött létre. A helyes időbeosztás megteremtése és a motiváció fenntartása virtuálisan kifejezetten nehéz feladat. A háromalkalmas interaktív, tapasztalatcserén alapuló foglalkozás célja, hogy a résztvevőknek kialakuljon egy tanulási stratégiájuk, és hatékonyan fejlődjenek az izoláció időszakában is.

A workshop három alkalommal segíti át a hallgatókat az online oktatás viszontagságain, 12-15 fős foglalkozásokkal. Az első Teams megbeszélés középpontjában az önszabályzás állt (március 17.) a másodikon pedig a motiváció témája került feldolgozásra (március 18.). A harmadik alkalom célja az egyén saját tanulási stratégiájának kialakítása lesz, ezt március 24-én fogják megtartani. Résztvevőként már a jelentkezéssel is hasznos információhoz juthattak a hallgatók. Meghívást kaptak egy Canvas felületre, ahova érdekes feladatokat, játékokat, videókat és szakirodalmakat töltöttek fel a szervezők az alkalmakon felmerülő témákkal kapcsolatban. 

Az online workshop plakátja. (Forrás: ELTE PPK HÖK Facebook-oldala)

Már az első alkalommal nagyon pozitív, aktív légkörbe váltottam jegyet, Takács Anna és Tóth Cintia voltak az aktuális alkalom lebonyolítói. Bemutatkozó körrel nyitották meg a foglalkozást, amely feloldotta a jelenlévőket. Arra a kérdésre kellett válaszolnunk, hogy miért jelentkeztünk, és mit várunk a workshoptól. A legtöbben motivációt, tapasztalatokat és a figyelmük lekötésére irányuló gyakorlatokat szerettek volna gyűjteni. Mindenki nagyon kommunikatív és mosolygós volt, látszott, hogy jól esik a hallgatóknak ez a fajta közvetlenség. 

A workshop legfőbb célkitűzéseinek ismertetése prezentáció formájában történt meg. Ezt követően egy félmondat jelent meg előttünk: „Szerintem az önszabályozás…” Az első feladatunk a mondat befejezése volt, a szervezők a Mentimeter alkalmazás segítségével szófelhőt generáltak a beérkező válaszokból. A legkiemelkedőbb szavak a fegyelem, a tudatosság, az önismeret és a tervezés voltak. Megjelentek még olyan szavak, mint nyomasztó, ijesztő, amelyekről röviden elbeszélgettünk. Takács Anna felhívta rá a figyelmet, hogy az önszabályozás nem önmagunk lekorlátozását jelenti. Ha jól csináljunk, kiteljesedhetünk általa. A legfontosabb, hogy ismerjük meg önmagunkat, tervezzük meg hosszú távú céljainkat és tervezzünk apró lépésekben.

Erre reflektálva és az önszabályozás alapjainak lefektetése érdekében közösen megnéztünk egy videót. A rövid animáció értelmezésében az önszabályozás három komponensből áll: a zavaró tényezők kizárása, meditáció és olvasás beiktatása a napirendbe, továbbá fókuszáló képességünk fejlesztése. A megtekintést követően bevált önszabályozó módszerekről beszélgettük. 

Tóth Cintia új témát felvetve arról kérdezte a résztvevőket, hogy vajon mitől lesz valaki sikeres tanuló. A telefonos értesítések kizárása, a szorgalom, a saját tanulókörnyezet kialakítása, a különböző felpezsdítő tevékenységek és a rendszeres vízfogyasztás mind szerepet játszanak ebben a válaszok alapján.

A célok kitűzéséről és a teendők optimális elosztásáról is szó esett. A határidőnapoló, a feladatterv és a kidolgozott ütemtervek alábecsült, de hasznos alternatívák ezen a téren. Nagyon fontos, hogy kis lépésekkel közelítsünk a nagyobb célok felé – például heti felosztásban gondolkodjunk. 

A résztvevők közül többen is említették, hogy – bár egész nap a technika rabjai az online oktatás miatt – a telefonjuk vonja el leginkább a figyelmüket az egybefüggő tanulástól és az online órákról. Takács Anna a Forest elnevezéssel illetett alkalmazást ajánlotta ennek orvoslására, amely stopperrel méri a tanulásra szánt időt, és egy virtuális fát generál, amennyiben a felhasználó teljesíti a kitűzött időkorlátot. Ennek kapcsán további alkalmazásokról és módszerekről esett szó, majd írásbeli visszajelzés után Anna és Cintia lezárták az alkalmat.

A Forest alkalmazásról. (Forrás: medium.com)

A következő alkalommal Tóth Cintia mellé Richardson Enikő csatlakozott be társként. A korábbi megbeszélés mintájára ezúttal is bemutatkozással kezdtünk, majd arra a kérdésre kellett választ adnunk, hogy mi a legfőbb problémánk motiváció terén. Az egyetemre való bejárás hiányában, és a felhalmozódó feladatok nyomása alatt a résztvevők megértésre találtak egymás társaságában: mindenki halogatós típusként hivatkozott önmagára a jelenlegi helyzetben. 

Egy Padlet-felületen kellett összegyűjtenünk, hogy – felvéve a harcot a halogatással – mi motivál minket tanulás terén. A növények, a színek és a napfény pozitív hatásától a csapatmunkán át az elismerő szavakig sok-sok különböző tényező szerepelt a virtuális cetliken. Ennek kapcsán egy lendületes beszélgetés vette kezdetét, majd a szervezők felhívták a figyelmünket arra, hogy ezek a tényezők milyen nagy mértékben összefüggnek az előző alkalmon górcső alá vett önszabályozással.

Tóth Cintia saját készítésű, szakirodalmi alapokon nyugvó plakátja által kézzelfogható tippeket is kaptunk motivációnk előhívására és fenntartására. Az alább látható plakát egyes pontjain részletesen végigmentünk.

Plakát a motivációról. (Forrás: Tóth Cintia szerkesztése)

A hallgatók mumusaként kezelt halogatására áttérve legfontosabb szabályként a következőt fektettük le: ha tanulással kapcsolatban valamiféle negatív behatás ér minket, azt tapasztalatként, semmiféleképpen ne kudarcként fogjuk fel. Egy mókás, rajzolt ábrán keresztül beszéltük át a halogatás különböző szakaszait, amelyeket megelőzve proaktívabbakká válhatunk.

Végül a résztvevők maguk is megfogalmazták azokat a praktikákat, amelyeket a motivációjuk fenntartása érdekében alkalmaznak. Kihangsúlyozták többek között a beiktatott pihenés jelentőségét, a mozgás felpezsdítő hatását és a hosszú távú célok szem előtt tartását, akár vizuálisan, „vision board” formájában. Rövid összegzést követően újra írásos visszajelzést adtunk a szervezőknek, ők pedig lezárták ezt az alkalmat is.

A foglalkozások összességében egyszerre voltak informatívak, interaktívak és kreatívak. A szervezők Pedagógia BA szakos hallgatókként példamutatóan használták a különböző digitális programok adta vizuális lehetőségeket edukáció céljából, emellett nyitottak voltak az ötleteinkre. A harmadik alkalom a saját tanulási stratégia kidolgozásáról fog szólni, amely összefoglalja az eddig elhangzottakat az egyén számára. A három workshop ezáltal személyre szabott lendületet nyújt a hallgatóknak egy kihívásokkal teli időszakban. 

A workshop mosolygós résztvevői. (Forrás: Saját képernyőkép)
[sam id="10" name="mnb2" codes="false"]