Cezanne, ékezet nélkül

Cezanne, így, ékezet nélkül. A Szépművészeti Múzeumban helyet kapó Cezanne-tól Malevicsig. Árkádiától az absztrakcióig címet viselő kiállítás nem csupán a francia művész és kortársai életművét mutatja be, hanem egyúttal a festő nevének korábbi írásmódjával is szakít. Ékezettel csupán a felesége és fia írta a nevét, alighanem azért, hogy a név kiejtése egyértelmű legyen azoknak is, akik nem provence-i születésűek. Cezanne maga ellenben végig ékezet nélkül írta alá az alkotásait. A kiállítás fő koncepciója azonban nem csupán Cezanne nevének helyes leírása vagy az életművének bemutatása; a művész egyfajta kapcsolódási pontként is szolgál múlt és jelen között.

Az Aix-en-Provence-ban született festő munkássága kulcsfontosságú a modern művészet történetében, hiszen ő maga a 19. századi posztimpresszionizmus egy jeles képviselője, alkotásai pedig egyben az avantgárd irányzat kiindulópontjai is lettek. Cezanne hatása a festészetben tehát megkérdőjelezhetetlen, ahogy a kiállításon is láthatjuk: nem csupán az orosz avantgárd képviselői (Alekszandr Rodcsenko, Mihail Larionov, Antoine Pevsner), hanem többek között Moholy-Nagy László vagy Kazimir Malevics (Fekete négyzet) alkotásai is Cezanne műveiből merítettek ihletet.
Azonban a francia festő kortársai sem hiányozhatnak a tematikusan elrendezett tárlatból, így Claude Monet, Pierre-August Renoir, Camille Pissarro és Gustave Courbet képei (nem csak festmények, hanem rajzok, szobrok vagy sokszorosított grafikák) is megtalálhatóak Cezanne művei mellett. A kapcsolódási pontok egyértelműsítése érdekében a képek egymás mellett szerepelnek, így nem csupán a vizuális hasonlóságot vagy inspirációt, hanem a szellemi kapcsolódást is jelképezik. A holland de Stijl irányzat vagy a Bauhaus mozgalom képviselői például a letisztult formákat és színeket vették át (jó példa erre a fentebb említett Fekete négyzet Malevicstől vagy a Kompozíció (Két alak) Huszár Vilmostól).

André Lhote: Csendélet

Természetesen Cezanne nem csupán mint más, későbbi művészgenerációkat inspiráló művész érdekes, az ő képei, például a provence-i tájképek, csendéletek és önarcképek önmagukban is lenyűgözőek.

Cezanne: A tálaló

Én mint laikus és a művészetet szerető (habár sokszor nem értő) ember elmondhatom, hogy a kiállítás nálam abszolút sikerrel járt; bár nem értek a kompozícióhoz, a színekhez vagy a formákhoz, de a tematikus elrendezésnek köszönhetően jobban beleláthattam a posztimpresszionista és avantgárd művészek egymásra való reflektálására. Cezanne rendkívüli inspiráló hatása olykor (számomra) meglepő művekben tükröződött, például Bortnyik Sándor Mértani formák a térben című kompozíciójában (amelyet A tálaló című képe ihletett) vagy Antoine Pevsner egyik konstruktivista alkotásában.
Hozzám így nemcsak az avantgárd vagy az impresszionizmus, de a modern művészet is közelebb került a valóban nagy hatású francia művész, Paul Cezanne segítségével.

A kiállítás 2022. február 13-ig látogatható.


Kiemelt kép: Jegymester.hu
Képek: Szépművészeti Múzeum

[sam id="10" name="mnb2" codes="false"]