Jó lenne elképzelni, hogy az elmúlt két hónap bezártsága, szociális elszigetelődése, az online világ térnyerése csupán egy nagyon jól megszerkesztett kampány, amelyet a Scolar Kiadó marketingesei nagy gonddal építettek fel, csupán azért, hogy Mécs Anna második kötetét méltón bemutassák. A Kapcsolati hiba című kötet az ember és a technológia viszonyát járja körül, amely a karantén hatása miatt nem is tűnik annyira fiktívnek.
A Margó Fesztivál a járványhelyzet miatt kiszorult a valóságos térből, és az online világ segítségével teremtette meg a helyet a kortárs irodalomnak. Ahogy Valuska László, a beszélgetés moderátora mondta: azért egy könyvnek jól áll ez a virtuális bemutató, és az a Kapcsolati hiba.
Mécs Anna első kötete, a Gyerekzár 2018-ban jelent meg, szintén a Scloar Kiadó gondozásában, amellyel ugyanebben az évben megnyerte a Margó-díjat. A Gyerekzár elbeszélői felnőttek a Kapcsolati hiba történeteiben, a szereplők nem a gyermekkorból kitámolygó kamaszok, hanem középkorúak. Mécs hozzátette, hogy a narrációban is látszik a különbség, hiszen szándékosan törekedett arra, hogy távolabbról vizsgálja a szereplőket, problémákat. A Gyerekzár személyessége sokszor érzelmileg lüktető, míg új kötetében nagyobb teret hagy minden lehetséges nézőpontnak. Ezen kívül az időkezelésében is megfigyelhető különbség: a Gyerekzár a múltból fejti ki a jelen dilemmáit, a Kapcsolati hiba inkább a jelenben kifeszített problémáknak ad teret.
A kötet előtt a novellák egy része a Könyves Magazin tárcasorozatában jelent meg, ahol még Mécs kifejezetten ügyelt arra, hogy a tematika ellenére ne váljanak sci-fivé a szövegek. És ahogy megjelent a kötet, a kialakult helyzet miatt a szövegek egyre inkább valóságprózává változtak. A kötet számos olyan élethelyzetet mutat fel, amelyet az előző pár hónap nélkül még nem ismernénk, például a temetés, esküvő streamelését – ami a kötet megírása alatt elképzelhető, de nem valóságos szituációnak tűnt, a bemutatóra már megtörtént. Mécs hozzátette, hogy a megjelenés és a járvány miatt kialakult helyzet ambivalens érzéseket keltett benne, egyrészt mert az élet „lelövi a poénjait”, ugyanakkor a szövegei már nem mutatnak be annyira idegen helyzeteket, így az olvasó a saját tapasztalataiból is tud építkezni. Ezenkívül pedig a kétség is benne volt, hogy a mostani tapasztalatok alapján előfordul-e olyan szöveg, ami egyáltalán nem működik a valóságban. De a mostani helyzet beigazolta, hogy a szövegekben előforduló szituációk már vagy léteznek, vagy a technológia adott rá.
Mécs ezzel a tudattal találta föl vagy éppen keresett technikai kütyüket: tinder, okosgyűrű és -vibrátor, gyónás applikáció és imarobot. A novellákat ezek a technikai eszközök fűzik össze, amihez Valuska hozzá is tette, hogy az elmúlt pár évben a Netflix hatására a történetmesélés, narráció átalakult, ami az irodalomat is befolyásolja. A Kapcsolati hiba című kötet erre játszik rá: rövid történetek egy nagy narratíván belül, amely az ember és a technológia kapcsolatának részleteire fókuszál. A kötet félig online megjelent, félig hozzáírt szövegekből tevődik össze, ami már önmagában is lehetőség az irodalomi ars poetica újraértelmezésére. Mécs kiemelte, hogy az online megjelent szövegekben sokkal egyértelműbb, nagyobb eszközök jelennek meg, hiszen a virtuális tér zajai sokkal elterelőbbek lehetnek, míg a hozzáírt szövegek lassabbak, egyszerűbb eszközöket mutatnak be.
A kötet nem a társadalom felől közelíti meg a témát, hanem az egyén felől. A szövegek mindennapi emberek küzdelmeit mutatják be a technikai világgal szemben vagy mellett. Mécs a téma kettősségét akarja bemutatni a szövegeivel: a technika egyszerre jelent segítséget és gátat az életünkben. Egyrészt az eszköze annak, hogy kapcsolatot tartsunk, egyszerűbben elérjünk dolgokat, másrészt elmossa a határokat valóság és virtualitás között. A kérdés az, hogy hol találjuk meg ebben az egyensúlyt, a középutat.
A virtuális bemutatón viszonylag kevés szó esett a konkrét szövegekről, annál több az ember és a technológia egyéni megítéléséről, ami egyáltalán nem hátrány. A beszélgetés során Mécs és Valuska megpróbálta körbejárni – nagyon a felszínét érintve – ezt a témakört, amelybe a kötet tud igazán bevinni. A szövegek egyéni szinten mutatják be a már körülöttünk lévő virtuális és technológiai világot a valóságunk mellett, ami sokszor olyan feszültségeket tud generálni, amelyről talán már van egy kis tapasztalatunk, de nem elég. Az elmúlt pár hónap olyan online jelenlétet követelt meg, amiből más valóság tud vagy éppen fog kibontakozni. A Kapcsolati hiba valami ilyesmit mutat be, ijesztően profetikusan.
A beszélgetést itt tudjátok megnézni: Margó Irodalmi Fesztivál Facebook
Képek: Margó Irodalmi Fesztivál