Ismét vasi élménypedagógiai műhelyt rendeztek, amely során a Pedagógia Plusz trénerei egy izgalmas gyakorlatot követően közösen tekintették át a tapasztalati tanulás előnyeit és potenciális hátrányait.
A Pedagógia Plusz szervezet első alkalommal tavaly október elején, Szombathelyen tartott kötetlen kávéházi beszélgetést az élménypedagógia és a tapasztalati tanulás témakörében. Az eseményre regisztrálható helyek száma hihetetlen gyorsasággal telt be, az est folyamán fiatalok és idősebbek együtt fejlődhettek, a visszajelzések pedig pozitívak voltak, így a szervezők látták, van igény arra, hogy kialakuljon Vas megyében egy nyílt szakmai kör. Első alkalommal Oszkón gyűltek össze a trénerek és az érdeklődők, a téma pedig stílszerűen a nyitókör és atmoszféra-teremtés volt.
Az eseményt életre hívó Pedagógia Plusz hét taggal működik, a legutóbbi eseményen Szabolcs Gergely, a szervezet megálmodója és Pál Laura trénerek vettek részt. Gergely már nyolc éve foglalkozik élménypedagógiával, ám szó nem volt szerelemről első tapasztalásra. „Elsőként a Holdfényliget Kalandparkban találkoztam vele, de meglehetősen szkeptikusan álltam hozzá. Ekkor még nem volt meg a kellő szakmai háttértudásom sem hozzá, így én az egészből annyit láttam, hogy játszanak együtt valamit, aztán a hasukra csapva kimondják, hogy mennyire fontos együttműködni, majd mindenki megy haza” – idézte fel a kezdeteket egy korábbi, rovatunknak adott interjújában. Szerencsére a szkeptikussága 180 fokos fordulatot vett, és ma már regionális szinten van jelen az élménypedagógiával foglalkozó vállalkozása: látta ugyanis, hogy hogyan és mennyire jól működik ez a módszer. Hozzá hasonlóan Laura mindennapjaiban is szervesen jelen van az élménypedagógia, ugyanis speciális szükségletű állami gondozott gyermekekkel foglalkozik. Ő a kezdetektől fogva jó kapcsolatba került a módszerrel, ugyanis egyetemi tanulmányai során fél évet töltött Norvégiában, ahol megismerkedett vele. Hamar felismerte, hogy a közösségfejlesztő hatásán túl számos előnye van mind egyéni, mind csoportszinten.
A legutóbbi, szám szerint második alkalommal újra a szombathelyi Spricc Rom & Lakáskocsma szolgált helyszínül ahhoz, hogy a résztvevők egy kávé mellett beszélgethessenek a tapasztalati tanulás módszertanáról, illetve ezek előnyeiről és hátrányairól. Minderre egy különleges gyakorlatot követően került sor, hiszen az élménypedagógia lényege maga az aktivitás, nem a frontális tanulás. A feladat eleinte ugyan némi fejtörést okozott szinte mindenkinek, de idővel sikerült rájönniük a taktikára – arra, hogy mennyire fontos a hatékony kommunikáció egy megoldandó probléma esetén –, mindeközben szem nem maradt szárazon a nevetéstől.
„Amikor elindítottuk a vasi élménypedagógiai műhelyeket, úgy gondoltuk, hogy nem állna mögötte jogi személy, nem alakulna egyesület vagy szövetség, egyszerűen csak olyan emberek közössége lenne, akik élménypedagógiával foglalkoznak: bizonyos időközönként találkoznak és közösen gondolkoznak erről a témáról” – idézte fel a kezdeteket Szabolcs Gergely. Az eddigi alkalmak tematikusan épültek fel, ám ahogy megtudhattuk, a szervezők terveznek a tavasz folyamán egy olyan alkalmat, ahol felső létszámhatár nem lesz, s a célja az lenne, hogy a résztvevők közösen gondolkozzanak arról, hogy milyen módon lehetne egy olyan laza szervezetet megvalósítani, ami keretbe fogná ezeket az embereket.
Az eseményen ezúttal is jelen volt az ELTE SEK Berzsenyi Dániel Pedagógusképző Központ néhány tanár szakos hallgatója és oktatója, ugyanis nyitottan állnak az új módszerek elé; céljuk az, hogy leendő (illetve meglévő) diákjaik számára majd élmény lehessen a tanulás.
A vasi élménypedagógiai műhelyeken való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött! Jelentkezni e-mailben (info@pedagogia-plusz.hu) vagy telefonon (+36-20/993-5813) lehet. Ha érdekelnek a Pedagógiai Plusz egyéb programjai is, iratkozz fel hírlevelükre! Ehhez nem kell mást tenned, csak küldeni egy e-mailt az info@pedagogia-plusz.hu-ra.