„Új kalandokra, nagy ünneplésekre és az új éra megkezdésére készültünk a Forma–1 fennállásának hetvenedik évét ünneplő szezonban… de valami nagyon más jött. A világ megállt, mi azonban felvettük a harcot a pandémiával” – hangzik el a Forma–1 hivatalos oldalán a szezont záró érzelmes videóban. És valóban: 2020. március 13-án Ausztráliában rajtolt volna el a Forma–1 hetvenedik, jubileumi szezonja, de a világjárvány a motorsportnak sem kegyelmezett. Míg a labdarúgószezon félbeszakadt, addig a Forma–1 el sem kezdődhetett. A járványhelyzet javulásával azonban sikerült megtervezni és megszervezni a módosított versenynaptárat: az eredeti dátumnál 111 nappal később, 2020. július 3-án, pénteken Ausztriában elrajtolt az első időmérő, és ezzel megkezdődött a várva várt évad.
Cikkünkben számot vetünk ezzel a rendhagyó szezonnal, kiemelve az idén berobbanó tehetségeket.
A felforgatott versenynaptár: elmaradt futamok, új helyszínek
Az eredeti elképzelések szerint 2020-ban rekordszámú 22 futamot rendeztek volna meg, de a koronavírus-járvány következtében több versenyt is kénytelenek voltak elhalasztani vagy törölni. A nyár végére kialakult végleges versenynaptárban csupán 17 futam szerepelt. Az újratervezéskor rengeteg szempontot kellett figyelembe venni, így pl. csak olyan versenypálya jöhetett szóba, amely rendelkezik FIA Grade 1 besorolással. Az új, valamint régi-új helyszíneket folyamatosan jelentették be a szezon során, és főként Európára koncentráltak a futamok elhelyezésénél, így Amerika, Kanada, Mexikó és Brazília is kimaradt az idei naptárból.
Az újratervezett szezon első szakaszát júniusban jelentették be az európai versenyekkel. Az első szakasz már tartalmazott újdonságot, Ausztria ugyanis két futam rendezési jogát kapta meg, a hagyományos Osztrák Nagydíj mellett bejelentették a Stájer Nagydíjat is. Mindkét ausztriai futamot azonos pályán, Spielbergben, a Red Bull Ringen tartották meg. Ausztria után következett a Magyar Nagydíj a Hungaroringen, majd a brit kormány döntése alapján szabad utat kapott két brit GP Silverstone-ban. A második silverstone-i futamon ünnepelték a királykategória 70 éves jubileumát. Augusztus közepén Barcelonában, a hónap végén Belgiumban, szeptemberben pedig már Monzában versenyeztek Hamiltonék.
Monza után ismét új helyszínen, Mugellóban rendeztek versenyhétvégét Toszkán Nagydíj néven. Az Orosz Nagydíj után további három új helyszínen, a Nürburgringen (Németország), Portimaóban (Portugália) és Imolában (Olaszország) is rendeztek futamot. A nürburgringi verseny Eifel Nagydíj néven került be a naptárba, így a törölt Német Nagydíj helyett mégis sor került német futamra. Imolában utoljára 2006-ban, Portugáliában pedig 1996-ban rendeztek Forma–1-es futamot, igaz utóbbit Estorilban, így Portimao debütáló pályaként csatlakozott a 2020-as szezonhoz.
Érdekesség, hogy 1982 óta először fordult elő, hogy egy ország három különböző versenyt rendezzen egy éven belül, akkor az Amerikai Egyesült Államokban, idén pedig Olaszországban került sor a triplázásra.
Az európai szakaszt tekintve nagy csalódás, hogy elmaradt a Holland Nagydíj, ahol utoljára 35 éve rendeztek versenyt, a szezon nagy visszatérőjeként számoltak a trükkös zandvoorti pályával. A másik várva várt verseny a frissen bemutatkozó Vietnami Nagydíj utcai versenye lett volna, erre is – ha minden rendben megy – majd csak 2021-ben kerül sor.
Chase Carey, a Forma–1 elnök-vezérigazgatója az első szakasz utáni nyilatkozatában kiemelte, hogy továbbra is keményen dolgoznak a módosított versenynaptár bővítésén, melynek eredményeként újabb négy futamot jelentettek be augusztus végén. Így vált véglegessé a Forma–1 2020-as naptára: 11 év után rendezhetett futamot Törökország, majd Bahrein következett két versenyhétvégével, az évadzárót pedig Abu-Dzabi kapta meg.
Az elmaradt futamok: Ausztrália, Vietnam, Kína, Hollandia, Monaco, Azerbajdzsán, Kanada, Franciaország, Szingapúr, Japán, USA, Mexikó, Brazília.
Új győztesek és a jövő pilótái
A szezon előtti várakozásoknak megfelelően Lewis Hamilton nyerte meg a 2020-as világbajnokságot, amivel beállította a sokáig elérhetetlennek tűnő Michael Schumacher rekordját: immár mindketten hétszeres győztesnek mondhatják magukat. A Mercedes – és főleg Hamilton – uralta évben azonban két új futamgyőztest avattak, és a következő generáció pilótái is megmutatták magukat.
Minden sportban különféle győztes karakterek által dominált érák váltják egymást, ami magától értetődően eredményezi a generációk váltakozását. Nincs ez máshogy a Forma–1-ben sem, ebből a szempontból egy rendkívül izgalmas szezon tanúi lehettünk: bár trónfosztásról még nem beszélhetünk, azt azonban nem lehet nem észrevenni, hogy 6-7 nagyon tehetséges fiatal robbant be idén más-más minőségben. Közülük mutatunk be most négy pilótát.
Pierre Gasly – száműzött pilótából futamgyőztes
Pierre Gasly nagyon mélyről érkezett meg oda, ahová minden, a Forma–1-be készülő kisfiú vágyik. Ahhoz, hogy megértsük Gasly sikersztoriját, egészen a tavalyi szezon közepéig kell visszamennünk. 2019. augusztus 12-én a Red Bull istálló bejelentette, hogy második számú pilótájuk, Pierre Gasly helyét a következő versenytől Alex Albon veszi át. A fiatal francia pilótát pedig a gyengébb fiókcsapathoz, a Toro Rossóhoz száműzték. A Red Bull ugyanis egy olyan pilótát keresett a szezon kezdetén Gasly személyében, aki 2-3-4 tizedmásodpercre megközelíti Max Verstappent, ehhez képest Gasly általában köröket kapott saját csapattársától. A kiábrándítóan teljesítő Gaslytól tehát szezon közben váltak meg, a pilótacsere pedig nagyon komoly pofon volt a 23 éves autóversenyzőnek.
Gaslyt azonban kemény fából faragták: az üléscsere utáni nagydíjtól fogva makacsul ment előre, gyengébb autó ide, tapasztaltabb csapattárs oda, nem adta fel. Kitartó munkája pedig 2020. szeptember 6-án, délután 5 óra tájékán ért be az Olasz Nagydíjon, ahol Pierre Gaslyt az első helyen intették le a szezon egyik legizgalmasabb futamán. A futamgyőzelmet nem adják könnyen a Forma–1-ben: a 2020-as szezonban a két Mercedes-pilótán kívül csupán a szupertehetség Max Verstappen és a tapasztalt Checo Perez tudott győzni. Na meg Gasly, aki csodaszámba menő győzelmével az első francia sikert szállította Olivier Panis 2004-es elsősége óta. Gasly tízszer szerzett pontot a szezon során, a győzelme mellett összeszedett egy nagyon vagány 5. és két 6. helyezést is. Vezérletével csapata, a nem túl acélos Alpha Tauri (2019-ben még Toro Rosso) folyamatosan tapadt az erős középmezőnyre. A motorsport elitjében való sikeres versenyzéshez rengeteg mindennek kell összeállni egy pilóta életében, és úgy tűnik, hogy Gasly jó úton halad. Vitathatatlan tehetsége mellé jó adag mentális erőt szerzett 2020-ban, érdemes figyelemmel kísérni a pályafutását.
Lando Norris, a vagány brit
A tinédzserként tavaly a McLaren csapatában debütáló Lando Norris a 2019-es szezonban összesen 49 pontot szerzett, a pilóták összesített versenyében pedig a 11. helyen zárt. Nem rossz ez egy újonctól, a szakma nagy tehetségként harangozta be, a McLaren pedig látott benne fantáziát, így 2020-ban is neki adták az egyik ülésüket. És milyen jól tették! Norris idén valósággal berobbant: megszerezte élete első dobogóját, egy harmadik helyet az ausztriai szezonnyitón, mellé lepakolt három 5. és két 4. helyet, és csupán négy versenyen nem szerzett pontot. Bár összesítettben kikapott csapattársától, Carlos Sainztól, egy körön, az időmérőkön 9-8 arányban gyorsabbnak bizonyult a spanyolnál. Összetettben tavalyhoz képest két helyet ugrott előre és a 9. helyen zárt, a megszerzett pontok tekintetében pedig még nagyobbat: 97 pont került neve mellé a szezon végén. Norris csapata kiemelkedő konstruktőri szerepléséhez is hozzájárult pontjaival.
Norris vagány versenyző, a személyiségét tekintve pedig igazi sztáralkat: a pilóták közül az ötödik helyen áll a social médiában elért népszerűség szerint, szeret extrém sisakokban versenyezni – gondoljunk csak a pizzákkal díszítettre, vagy éppen a 6 éves kislány által dizájnolt darabra – saját logója és Team Lando névre keresztelt csapata is van, akikkel trendi cuccokat dobnak piacra. Csapattársával, Sainzzal igazi páratlan párost alkottak, ami jövőre Sainz Ferrarihoz szerződésével hiányozni fog a boxutcából. A spanyol helyére viszont a nagy mókamester hírében álló Daniel Ricciardo érkezik Norris mellé, kíváncsian várjuk, mi sül ki kettejük párosából. Norrisnak persze rengeteget kell még fejlődnie, a McLaren azonban egy dinamikusan fejlődő csapat, ahol jó helyen van a még mindig nagyon fiatal brit pilóta.
Charles Leclerc – csillogó gyémánt a roncsautóban
A jelen és közeljövő két legtehetségesebb pilótája minden kétséget kizáróan a már tíz futamgyőzelemnél járó holland Max Verstappen, és a riválisánál kevésbé eredményes, de nagyon hasonló kvalitással rendelkező Charles Leclerc. Kettejük vetélkedése ugyan még nem kiélezett (a holland jóval előrébb tart pályafutásában), de a fél hónap eltéréssel született pilóták lehetnek a Hamilton–Vettel utáni éra meghatározó versenyzői. Leclerc Ferrari-akadémistaként 2018-ban kapott először lehetőséget a Forma–1-ben a Sauber csapatánál. A mezőny egyik leggyengébb autójában elért teljesítményének köszönhetően nyílt titok volt, hogy a 2019-es szezontól ő váltja Kimi Raikkönent a Ferrarinál, ami be is következett. A tavalyi szezonban a pilóták összetett versenyében a negyedik helyet csípte meg a tűzpiros overallban, ezzel megelőzte csapattársát a négyszeres világbajnok Vettelt, ami elég komoly fegyverténynek számított.
A Ferrari-drukkerek óriási reményeket fűztek és fűznek a fiatal monacóihoz, aki rendkívüli alkalmazkodóképességével, kiegyensúlyozott és magabiztos vezetési technikájával magasan kiemelkedett az idei szezon pocsék Ferrari-teljesítményből. Az olasz csapat gödörben van: nagyon gyenge autót raktak össze, rengeteg kritika éri a csapatfőnököt és a mérnököket, mindezek tetejébe csúnyán elbántak a több tiszteletet érdemlő pilótájukkal, Sebastian Vettellel. A rossz autó, a rossz hangulat és morcos csapattárs mellett Charles Leclerc a maximumon pörgött 2020-ban. A semmiből szedett össze két dobogós helyezést (egy-egy 2. és 3. hely), 98 pontot gyűjtött és az összetett nyolcadik helyén végzett. Mindez persze visszaesést jelent a tavalyi szezonjához képest, azonban a körülményeket és a semmilyen szinten nem versenyképes Ferrarit tekintve kisebb csoda, amit Leclerc művelt idén. Mindent elárul Leclerc tehetségéről a Ferraritól távozó Vettel búcsúüzenete fiatal csapattársának: „Te vagy a legtehetségesebb versenyző, akivel az F1-ben töltött 15 évem során találkoztam. Ne pazarold el! Bármit is teszel, légy boldog és mosolyogj! Köszönet mindenért!” Ha egy négyszeres világbajnok ilyet ír valakiről, arra oda kell figyelni. Csak remélni lehet, hogy ha jövőre nem is, de a nagyobb változásokat hozó 2022-es szezonban sikerül végre egy Charles Leclerc-hez méltó autót fejleszteni a maranellóiaknak. Ideje lenne.
George Russell – Egy verseny után ezrek követelték a világbajnok mellé
Jól állnak a britek tehetségek terén az autósportban: az abszolút legjobb Lewis Hamilton mellett két leendő szupersztárjuk van, a cikkben már említett Lando Norris és George Russell, a Williams istálló ifjú pilótája. Cikkünkben korábban említett tehetséges kollégáihoz képest Russell még sehol nem tart csupán az eredményeket nézve, igaz a mezőny leggyengébb autóját vezeti. A fiatal brit a Forma–1 eljövendő csillaga, a Mercedes istálló neveltje, aki előbb-utóbb megkapja a német csapat egyik ülését. Legalábbis minden szakmabeli és mezei néző erre számít már egy ideje a Russellben rejlő potenciál láttán. Arra viszont, hogy ez már 2020-ban bekövetkezik, senki sem számított. A világbajnok Lewis Hamilton azonban december elején elkapta a koronavírust, a csapatfőnök, Toto Wolff pedig gondolt egyet és áthívta Russellt a Szahír Nagydíj hétvégéjére, hogy helyettesítse honfitársát. A Mercedes a lehető legjobb döntést hozta, hiszen ritkán adódik lehetőség arra, hogy élesben tudja egy csapat tesztelni a kiszemelt pilótáját. A világbajnokság már eldőlt, a Mercedes behúzta a konstruktőri győzelmet is, ezzel a bátor húzással csak nyerhettek a németek.
Russell pedig óriási lehetőséget kapott, amivel élt is: gyakorlatilag rárúgta az ajtót a csapatra és az egész Forma–1 mezőnyre. Az időmérő futamon csupán 26 (!) ezredmásodperccel maradt le csapattársától, Valteri Bottastól és a pole pozícióról. Érződött, hogy Russell hamar felvette a ritmust, annak ellenére, hogy csak pár napja volt megszokni az új környezetet, új mérnököket. Russell ráadásul a jóval kisebb termetű Hamilton autójába ült be, amit igyekeztek a fiatal pilóta számára komfortosabbá tenni, de így is komoly kihívás volt a teljesen más alkatra szabott autót vezetni.
A vasárnapi versenyen pedig Russell elképesztőt versenyzett: lerajtolta Bottast, meggyőző fölénnyel, hiba nélkül vezette a futamot, minden jel arra mutatott, hogy bravúros győzelmet arat, a szerencse azonban elpártolt mellőle. A Mercedes óriási, soha nem látott hibát követett el a kerékcserénél: összekeverte két pilótája gumijait, ami miatt újra ki kellett hívni őket a boxba, majd ezután nem sokkal Russell defektet kapott. A sok kiállás gyakorlatilag reménytelenné tette a fiatal versenyző futamát, de a mezőny végéről még így is visszakapaszkodott a kilencedik, pontszerző helyre, valamint ő autózta a leggyorsabb kört is. Russell győzhetett volna, ehelyett be kellett érnie élete első három pontjával. A futam után felrobbant az internet a verseny leintését követően teljesen összeomló Russell láttán, akinek azonban minden oka megvan, hogy büszke legyen magára. A Mercedesben eltöltött hétvége után az internet népe Russellt követelte – joggal – a szezonban gyengén teljesítő Bottas helyére. Jövőre nagy valószínűséggel ez még nem következik be, utána viszont kizárt, hogy ne kapjon ülést Russell a német istállónál.
Folytatás következik…
Ahhoz képest, hogy sokáig úgy tűnt, el sem rajtolhat az idei Forma–1-es szezon, garantáltan jól szórakozhatott, aki követte a futamokat. A Mercedes- és Hamilton-dominancia ellenére is voltak meglepetések, születtek új győztesek, berobbantak a fiatalok, sőt a szezon végén Grosjean életének csodás megmenekülésének is tanúi lehettünk. A jövő év egy átmeneti szezon lesz a fejlesztéseket és szabály változásokat tekintve, azonban bizakodásra ad okot, hogy több új pilóta is bemutatkozhat a legfelsőbb kategóriában, köztük Mick Schumacherrel, a „nagy Schumi” fiával. Kezdés – ha minden jól megy – 2021. március 21-én Ausztráliában.
Forrás: formula1.com, m4sport/boxutca, fia.com