Napjainkban a sportszerek piacán van a legnagyobb verseny. A cégek milliókat költenek reklámokra, több milliárd dolláros szerződést kötnek híres sportolókkal, hogy az ő cipőjükben fussanak az atléták, vagy az ő mezük feszüljön a futballistákon. Az Adidas leghíresebb reklám arca Lionel Messi, a Pumáé Usain Bolt, de vajon honnan indultak ezek a cégek, kik alapították, és hogyan lettek piacvezető márkák?
Németország az első világháború veszteségei után próbált újra lábra állni. Beindult a termelés, sorra nyíltak a gyárak, a mezőgazdaság is visszatért régi megszokott medrébe. Az antwerpeni olimpián a vesztes ország nem vehetett részt, de a sport professzionalizálásával és a teljesítmény fokozódásával a sportszer piac is bontogatni kezdte szárnyait. A sportrajongó cipész, Adolf “Adi” Dassler nemcsak utcai cipőket tervezett; órákat töltött műhelyében azzal a céllal, hogy olyan stoplis cipőt készítsen, amely tartós, könnyű és növeli a sportolók teljesítményét. Testvére Rudolf Dassler született meggyőző volt, kiváló marketingesként lehetőséget látott betörni a sportpiacra. Így 1924-ben megalapították a Gebrüder Dassler – Dassler fivérek – cipőgyárat, munkát adva a Herzogenaurach lakosságának.
Az első piacra dobott cipők megalapozták a fivérek hírnevét, a sikerhez az 1936-os olimpia is hozzájárult. A náci Németország sportolói hazai gyártású cipőben vettek részt a játékokon, a világhírnevet az olimpia sztárja, Jessie Owens hozta. Owens mind a négy olimpiai címét a cég által tervezett cipőben érte el. A testvérek ekkor nagy döntés előtt álltak; folytassák-e a kezdetekkor lefektetett szabályt, a tartósságot és a kényelemet szem előtt tartva, vagy engedjenek a tömegtermelés által bekövetkező minőségromlásnak. Németország a második világháborúra készülve a háborús termelésre rendezkedett be. A korabeli mondák alapján a Dassler cipőgyár katonai bakancsokat kezdett gyártani, de nem ment át a minőség ellenőrzésen, ami a két testvér kapcsolatának megromlásához vezetett. Adolf az NSDAP megbecsült tagja volt, Rudolf ezalatt amerikai hadifogságba került, ami tovább mélyítette a kettejük közötti konfliktust.
A vita annyira elfajult, hogy 1948-ban két önálló céget hoztak létre. A tervező Adolf a legendás három csíkkal fémjelzett Adidas cég alapítója lett, az ügyvezetői feladatokat a felesége Käthe látta el. Bátyja Puma néven kezdett cipőket árulni. A név gyorsaságra és könnyedségre utal, és ez volt az alapító beceneve is, mivel nagy nőcsábász hírében állt. A futball volt a leggyorsabban fejlődő piac, ezert a termékek nagyon népszerűek voltak. A német futballválogatott 1954-es világbajnoki sikerét is Adolf csavaros stoplis cipőinek köszönhette. 1970-re szinte mindent megszerzett, amit a futball piacon lehetett, labdákat és sportfelszereléseket gyártott a világesemények résztvevőinek. Rudolf új cége először a testvére klienseit szerette volna megszerezni, de korántsem volt olyan sikeres. 1974-ben fia ,Armin az Európán kívüli futballistákra, és az egyre közkedveltebb utcai cipőkre terelte a hangsúlyt. Elkezdték a ruhák és különféle textiláruk gyártását is. A cég gyártja a Formula-1 ben használatos ruhákat is.
Ma már két multinacionális cégről beszélünk, akik a sportpiac vezető márkái, de a székházaik még mindig a 20 ezer fős német kisvárosban vannak, csupán néhány száz méterre egymástól.
Kép forrása: sportmarketing.hu