Vajon beváltják-e a hozzájuk fűzött reményeiket az új szabályok? Vajon Lewis Hamilton tükörsima győzelmet arat a változások ellenére is? Vajon tovább folytatódik-e az előző évben fű alatt már megkezdődött generációváltás? Jön a 2017-es F1-idény!
A relatíve egysíkú 2016-os szezon után a télen végre felpezsdült az F1 világa! Miután november 27-én Nico Rosberg elhódította pályafutása első és – minden valószínűség szerint – utolsó világbajnoki trófeáját, egy hétre rá bejelentette visszavonulását. A 31 éves német versenyző döntését azzal indokolta, hogy a vb-cím megnyerésével teljesítette gyermekkori álmát, így már semmi keresnivalója a Száguldó Cirkusz világában!
Rosberg bejelentése alapjaiban kavarta fel az F1 állóvizét, ugyanis „kiesésével” a mezőny egyik, ha nem legértékesebb versenyzői ülése szabadult fel. Az immáron harmadik esztendeje az F1 trónján lévő Mercedes választása végül az előző négy évben a Williamsben versenyző Valtteri Bottasra esett, így a 27 esztendős finn feladata lenne megszorítani a negyedik vb-elsőségére törő Lewis Hamiltont.
Bár Rosberg mellett Jenson Button és – a végül álláspontját meggondoló – Felipe Massa is bejelentette visszavonulását, a Forma-1 legnagyobb távozója maga az F1 ura, Bernie Ecclestone volt, aki 1972 óta jelen van valamilyen formában ebben a közegben, és nélküle ma nem lenne ugyanaz a Forma-1, mint amivé az elmúlt négy évtizedben az ő irányításával vált.
„Bernie globális show-t csinált a semmiből”
Az ő „uralkodása” alatt lett biztonságosabb a sorozat, melynek hatására a halálesetek száma minimálisra csökkent a hőskor óta: még a 70-es évek közepén is úgy kellett számolnia annak, aki versenyzésre adja a fejét, hogy lehet, hogy ő lesz az egyik az évi átlagos két pilótából, aki életét adja legnagyobb szenvedélyéért, és az autóban éri őt utol a halál…
Bernienek köszönhetően manapság már mind a pályák, mind az autók, mind a versenyzői öltözet kialakítása is a versenyző biztonságát szolgálja, és nem kell úgy éreznie magát annak a 20 embernek, aki 2017-ben odaáll a rajtrácsra, hogy egy száguldó koporsóban kell valahogy túlélnie az előtte álló másfél-két órát!
A sportág a biztonság mellett a népszerűségét is neki köszönheti. Ő gondolkodott először úgy, hogy a jogdíjakat értékesítve elviszi a világ különböző tájaira a mezőnyt. Ecclestonenak köszönhető, hogy a Száguldó Cirkusz 1986-ban először látogatott el a Vasfüggöny mögé. Hatalmas köszönet jár az életét használt motorok eladásával megalapozó britnek, hogy Magyarországra és a Hungaroringre esett a választása. Azóta a Magyar Nagydíj kirobbanthatatlan a versenynaptárból!
Mindezek mellett nem mondhatjuk azt, hogy Ecclestone mindenhez értett volna, erre a legjobb példa, hogy az utóbbi egy évtizedben az F1 népszerűsége folyamatosan csökkent, köszönhetően a gyenge, egysíkú közösségi médiás (nem)megjelenésének, melynek kiaknázatlansága miatt a fiatalabb generációk már nem igazán vevők az autósport királykategóriájára.
A vezetőségváltás ezt a problémát is megoldhatja, ugyanis a Forma-1 az amerikai Liberty Media kezébe került, melynek négy alapvető célja között a digitális jelenlét erősítése is szerepel. A másik három cél az F1, mint brand erősítése, a demokratikusabb hozzáállás biztosítása a csapatok, szponzorok és egyéb szereplők számára, valamint a versenyélmény javítása mind a szurkolók, mind a pilóták szemszögéből.
A változás szele
A négy legnagyobb cél elérésének eszközeit az új triumvirátus, Chase Carey, Sean Bratches és Ross Brawn néhány új szabály keretében már az első téli időszakban megalapoznák. Az autók külsejükben visszatértek a 2008 körüli kinézethez, melyek a rajongók szerint is sokkal esztétikusabbak voltak, mint a 2010-es évek gépei.
A versenyzők az elmúlt pár évben arra is panaszkodtak, hogy túl könnyen vezethető az autó, valamint hogy nem mehetnek padlógázon, már-már takarékossági versenyt kell folytatni azért, hogy egyáltalán célba tudják juttatni a „paripát” nullára csökkentve ezzel a vezetés élményét. A kétszeres világbajnok Fernando Alonso nem egyszer elmondta, hogy ha ez 2017-ben sem változik, akkor a mezőny elveszíti egyik legnagyobb egyéniségét…
A barcelonai március eleji tesztek után nem lehetett olyan versenyzőt megszólítani a boxutca környékén, akinek ne jöttek volna be iszonyúan a jobban tapadó, kiforrottabb aerodinamikával rendelkező, szélesebb autók, melyek vezetése elképesztő fizikai terheléssel, ámde annál nagyobb élménnyel fog párosulni a pilótáknak a szezonban.
A teszten a leggyorsabb kör majd’ három másodperccel volt gyorsabb, mint az elmúlt esztendő Spanyol Nagydíj időmérőjének leggyorsabb köre, és a szakértők szerint egyes pályákon akár öt szekundummal is hamarabb körbe lehet majd érni 2017-ben, mint az előző esztendőben. A teszteken a két Ferrari volt a leggyorsabb, így mutatkozhat valami esély arra, hogy a 2014 óta tartó turbókorszak során először ne csak a Mercedes belharcában dőljön el a vb-cím sorsa.
Ki szorítja meg Hamiltont?
Az új aerodinamikai változtatások a Red Bullnak kedveznek, így a legoptimistább jóslatok szerint három csapat, azaz hat versenyző fog ádáz csatát vívni a futamgyőzelmekért, de abban mindenki egyetért, hogy Hamiltont kell legyőzni annak, aki 2017 világbajnoka szeretne lenni. Ennek mind a Ferrari (Vettel, Raikönnen), mind a Red Bull (Ricciardo, Verstappen) változatlan felállással vág neki.
A negyedik helyért folytatott küzdelemben a Williams pilótapárosa, az újonc, milliárdos apuka által támogatott, ám ettől függetlenül elképesztő tehetséges Lance Stroll, valamint a Bottas távozása miatt végül maradó Felipe Massa lesznek, akinek a rutinja aranyat érhet. Stroll mellett a jövő generációjából debütál Stoffel Vandoorne és Esteban Ocon is, valamint Pascal Wehrlein szintet léphet (Sauber).
A sárga McLaren-Honda és a Renault is újult erővel vág bele a szép, új világnak, ami az F1-re köszönt(het) tavasszal.