Április 30-án nyílt meg az ELTE Berzsenyi Dániel Pedagógusképző Központ Vizuális Művészeti Tanszékének hallgatói munkáiból álló, RAKAT címet viselő kiállítás az AGORA-Savaria Filmszínház árkádsorán.
A szűk körben rendezett megnyitót az érdeklődők az AGORA Facebook-oldalán élő közvetítés formájában tekinthették meg, amelyen rövid köszöntőt mondott dr. Bordács Andrea tanszékvezető főiskolai docens, aki ismertette: 2021 elején az AGORA Szombathelyi Kulturális Központ megkeresésére az ELTE BDPK Vizuális Művészeti Tanszékének hallgatói egy belső pályázat útján kaptak bemutatkozási lehetőséget. Mivel a hallgatók jelentkezhettek akár az elmúlt évben készült diplomamunkával, akár épp futó, friss alkotói projektekkel vagy kifejezetten a félig nyitott, kirakati helyzetre szabott helyspecifikus művekkel is; többen az OTDK Művészeti Szekciójába nevezett munkájukkal pályáztak a megjelenési lehetőségre. Közülük ketten nyertek díjat az országos megmérettetésen, és a kiállított művek között van olyan is, ami a nyáron két budapesti kiállításon is részt fog venni – ismertette Bordács Andrea.
A tanszékvezető gondolatait követően dr. Szabó Eszter Ágnes tanársegéd felhívta a figyelmet a tárlat egyik legérdekesebb munkájára, ami az Egy mindenkiért címet viseli. A projektet Fazekas Petra Réka, Svertsits Anna és Szekér Csongor együtt készítették, akiket a képzőművész a három testőrhöz hasonlított rajztanár szakos hallgatókként a kiállítók művész közegében. Elhangzott: ez az egyetlen helyspecifikus installáció; a mozi plakátját használták fel a saját gondolatuk megfogalmazására. Azt is kiemelte, hogy az Egy mindenkiért cím az elmúlt egy év szlogenje is lehetne a járványhelyzet idején, hiszen az egyéni felelősség jegyében vigyáznunk kellett magunkra és egymásra is.
Kiállítók: Kiss Bence, Mátyás Zsófia, Nyerges Kincső Kinga, Papp Noémi, Szentgyörgyvári Ivett, Vígvári Virág, Egy mindenkiért (Fazekas Petra Réka – Svertsits Anna – Szekér Csongor)
A Facebook-esemény leírásában található előszó alapján – hasonlóan az Egy mindenkiérthez – a digitális tér és a közösségi tapasztalat ellentmondásait, vagy épp a kitörés, a felülírás lehetőségét mutatja be Mátyás Zsófia sorozata. Legtöbben sorozatban gondolkodtak a munkájuk készültekor, amelyek között találunk olyat, amely anonimizált módon, korábbi környezetükből kiragadva, az egykori „normális” élet társas helyzeteit filmkockaszerűen idézi meg (Kiss Bence), vagy épp poétikus anyagkísérletek révén (Vígvári Virág). De vannak olyanok is, amelyek valamely egyéni, adott esetben periférikusan kezelt testtapasztalatról beszélnek – legyen szó az önterápiás, testképzavar feloldását célzó alkotói gyakorlatról (Nyerges Kincső Kinga), vagy akár a látók és gyengénlátók percepciós valóságának vizuális összevetéséről (Szentgyörgyvári Ivett). Végül pedig olyan munka is akad közöttük, amely a fogyasztói kultúra túlhajszolt jelenére reagál; a kirakat mögött mutatja meg a túlpörgetett ruhaipar baljós karakterét (Papp Noémi).
Az előszóban arról is olvashatunk, hogy milyen közös vonások figyelhetők meg a művekben: „A kirakatkiállításon felsorakozó művek közös jellemzője lehet, hogy nyilvános – az utcáról akár indirekt módon, spontán is hozzáférhetővé – szituációban mágnesként vonzzák a helyzetből adódó, inspiráló, plusz értelmezési tartományokat. Vagyis a kirakat áttesző üvege, a potenciálisan a nap bármely szakában fürkésző szemek olyan jelentésrétegeket csalnak elő a munkákból, amelyek egy zártabb, klasszikusabb galériás kiállítási közegben nem feltétlen kerültek volna a felszínre. Ahogy maga a lockdown is egy megkerülhetetlen tapasztalat az időszaki kiállítás szempontjából.”
A kiállítás 2021. április 30. és május 30. között megtekinthető az AGORA-Savaria Filmszínház üvegkirakatában, amelynek további érdekessége, hogy az interaktivitás kedvéért QR-kódokat is készítettek, amelyek beolvasásával a művekről hallgathatnak meg az érdeklődők rövid tájékoztatót a készítők közlésében. Ezeket természetesen azok is meg tudják tekinteni, akik fizikailag nem láthatják a műveket; az ismertetéseik az AGORA YouTube-csatornáján megtalálhatóak.
A kiemelt képen látható digitális grafika Kiss Bence munkája, forrása a Facebook-esemény.