Ha szívesen segítenél beteg vagy hátrányos helyzetű gyerekeknek, hajléktalan embereknek, állatoknak vagy akár természetvédelmi szervezeteknek, és dolgoznál egy jó csapattal, illetve mentortanárral, akkor az ELTE ÁJK Társadalmi felelősségvállalás kurzusán a helyed.
Az ELTE Állam- és Jogtudományi Kar vezetése, oktatói és Hallgatói Önkormányzata egyaránt fontosnak tartja, hogy a hallgatók az egyetemi évek során a társadalmi felelősségvállalásban is részt vegyenek. Ezért a 2021/2022-es tanév első szemeszterében immár nyolcadik alkalommal hirdetik meg a Társadalmi felelősségvállalás című kurzust.
A kurzus teljesítéséhez a félév elején egy közös előadáson kell részt venned, ezek után pedig az általad kiválasztott szervezetnél fogsz 8-szor 1,5 óra önkéntes munkát végezni. A kurzus teljesítése 2 kreditet ér. Ha esetleg korábban már elvégezted a kurzust, idén felveheted a Társadalmi felelősségvállalás 2.-t, egy hallgató tehát kétszer is elvégezheti a tárgyat.
Idén összesen 32 szervezet közül lehet választani. A teljes listát a Neptun kurzuskínálatában érhetitek el, de hogy néhány példát említsünk:
„Social startup önkénteskedés az Amigos a gyerekekért Alapítványnál! Nehéz helyzetű gyerekeknek segítő egyetemistákból álló szervezet vagyunk, akik játékos nyelvtanulással, kézműveskedéssel és barátságunkkal járulunk hozzá a gyerekek gyógyulásához, felzárkóztatásához.”
„A Passzold vissza, Tesó mobilkampányban a hallgatók használt mobiltelefonok szortírozásában, dobozok (teli) szállításában segítenek különböző helyekről Budapesten belül az irodába, vagy esetleg távolabbról. Emellett részt vesznek a Jane Goodall Tanösvény tábláinak tisztításában, szemétszedésben, a Tanösvényen való jelenlétben, az itt található védett növények, állatok védelmében.”
„A Bike Maffia már 2011 óra innovatív módon foglalkozik szociális munkával, szemléletformálással, érzékenyítéssel. Lehetőség nyílik a közvetlen segítségnyújtás, adományosztás, utcai munka mellett (vitaminkommandó) a hosszú távú segítséget nyújtó reintegrációs programokban (Szociális Szabadidőpark) való részvételre.”
„A Magyar Máltai Szeretetszolgálatnál sor kerülhet arra, hogy idősek gondozását szolgáló intézményekben nyújtsanak segítséget a hallgatók, így idős személyek részére szervezett programokban működjenek közre. Szintén sor kerülhet az idősek mindennapi életvitelében való közreműködésre (ennek keretében bevásárlásban, ügyintézésben való közreműködésre).”
„A Babagenetika Egyesület tevékenysége abszolút egyedülálló és hiánypótló, lényegében a gyermekvállalás körüli genetikai/egészségügyi problémák kapcsán segítjük a szülőket, nemcsak papíron, hanem ténylegesen testi és lelki oldalról egyaránt. Amúgy elérhetetlennek tűnő szakemberek bevonásával, információval, extrém drága szűrővizsgálatok és kezelések megszervezésével és amennyiben komolyabb, akár élettel összeegyeztethetetlen probléma áll fenn, a végsőkig támogatják az érzelmileg vagy éppen anyagilag rászorulókat.”
Akik korábban már részt vettek a kurzuson, egytől egyig arról számoltak be, hogy kiléphettek abból a burokból, amit Budapest vagy az ELTE ÁJK jelent, és olyan közegeket ismerhettek meg, amelyekre egyébként nem lett volna esélyük, de emberileg és szakmailag is profitálni tudtak belőlük. Néhány TFK-s partnernél szerveztek érzékenyítő, felkészítő programokat is, melyeket a résztvevő hallgatók nagyon jó élményként éltek meg, valamint nagy segítség volt az érintett kör tagjainak a helyzetébe való beleérzéshez is. Más szemmel kezdték nézni a saját életükben fellelhető pozitívumokat, ezek felértékelődtek.
„A félév során sokat tanulhat az ember magáról is, hiszen átértékeli a saját helyzetét.”
Ezen túlmenően felhozták, hogy jó érzés egy nemes ügyet szolgálni. Egyetértettek abban is, hogy a kari fakultatív órák kínálatában ez a program egyértelműen az egyik legértékesebb, egy hallgatónak abszolút van értelme TFK-s órát felvenni, különösen más „alibifaktorokhoz” képest. Volt, akinek a tanulmányaihoz volt jó tapasztalat, hogy találkozott jegyzőkönyvekkel, olyan hivatalos iratokkal, melyek a jogi felkészültségét erősítették. Időnként azonban megrázó emberi történetekkel is szembesülniük kellett.
„Nagyon nagy hatással volt rám, hogy nehéz helyzetben lévő embereken segíthettem, és a hála, amit ezek után éreztem rajtuk, felbecsülhetetlen.”
Nagyon tanulságosnak tartották azokat az élményeket is, ahol közvetlen kapcsolatba léphettek a szervezet ügyfélkörével, ez segített a maradék előítéletek lebontásában is.
„Szerettem, hogy ráébresztett arra, vannak emberek, akik nem engedhetnek meg teljesen alap dolgokat az életükben, és néha csak arra vágynak, hogy valaki rájuk mosolyogjon őszintén. Örülök, hogy ezeknek a kisgyerekeknek a szemében én lehettem ez a személy, még ha csak annyiban is tudtam segíteni, hogy velük együtt csináltam meg a házi feladataikat.”
Sokakat felkészítettek a szervezetek arra is, hogy milyen veszélyekkel járhat a munka, pl. érzelmi sokkhatás, konkrét fizikai inzultus, erőszakosabb gyerek/idős/látássérült, stb. Bár egyikük sem tapasztalt ilyesmit, mégis hasznosnak találták a felkészülést, hiszen így tisztában lehettek azzal, mit tehetnek, ha kellemetlen helyzetbe kerülnek.
Ha felkeltette az érdeklődésed a kurzus, de esetleg nem az ÁJK-ra jársz, akkor sem kell aggódnod, mivel a PPK ugyanúgy be tudja számítani a krediteket, és a szervezők folyamatosan dolgoznak azon, hogy egyre több karra kiterjeszthessék a kezdeményezést. Érdemes tehát a következő tárgyfelvételi időszakban erre a kurzusra is rákeresni!
Kiemelt kép forrása: subitis-solutions.com