Legutóbb a 2008-as nagy gazdasági válság kitörését megelőzően volt akkora a hiányszakmák száma Magyarországon, mint amennyi napjainkban. Rengeteg a betöltetlen álláshely a versenyszférában, mert a cégek egyre inkább a képzett munkavállalókat keresik. A munkaerőhiány másik oka, hogy sokan külföldre mennek a jobb fizetés reményében. A Pénzcentrum összegyűjtötte azokat a szakmákat, ahonnan a legtöbb szakember hiányzik.
A vállalatok között hatalmas verseny alakult ki a jól képzett munkaerőért. Már nem a munkaadók válogatnak a jelöltek között, hanem a keresett végzettségű munkavállalók az ajánlatok között. Egy jelenleg munkában álló szoftverfejlesztő például átlagban heti négy új állásajánlatot kap. Az informatikai szakemberek mellett nagy a kereslet a képzett mérnökök iránt is, akik statisztikák szerint Magyarországon a legjobban keresők közé tartoznak. Hamarosan hiány lesz a gépész-, villamos-, jármű- és közlekedésmérnökökből.
A munkaerőhiány az egészségügyet is nagymértékben sújtja. Ennek oka az alacsony fizetések és az ebből fakadó kivándorlás. Ezért Nógrád megyében például az összes területre keresnek szakorvosokat. A létszámhiány miatt nagy az egészségügyi dolgozók leterheltsége, akár 36 órás „munkanapok” is előfordulhatnak.
Erős hiány tapasztalható a megfelelően képzett és tapasztalt munkavállalókból a turizmus, a vendéglátás és a szakmunka terén. A vendéglátósokból főleg a nyári szezon idején van kevés. A legkeresettebb szakmunkás állások a következők: bolti eladó, pénztáros, sofőr, raktáros. A hiány miatt elképzelhető, hogy a jövőben javulni fog a munkaerő-piaci környezet, emelkedni fognak a szakmunkás bérek.
Utánpótlás problémákkal küzd a MÁV, ezért a létszámhiány felszámolására több csatornán keresztül próbál munkaerőt toborozni. Például az elővárosi vonatokon hangos bemondón és a kivetítőn is hirdetnek állásokat. Emellett a vasúttársaság tárgyalásokat kezdett minisztériumokkal, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarával, illetve felsőoktatási intézményekkel és szakképző iskolákkal. A hiány egyik oka, hogy rengetegen mennek nyugdíjba a vállalattól.
A Magyar Honvédségnél mintegy 5000 fős a létszámhiány, amely egyre halmozódik. A legaggasztóbb a helyzet például a szerződéses legénységi állománynál, az altiszti és a fiatal tiszti kategóriában, valamint egyes, nagyon kvalifikált szakmákban. Szenes Zoltán professzor, nyugalmazott vezérezredes szerint az egyik fő ok, hogy kevés az illetmény.
A kamionsofőrök száma annyira lecsökkent, hogy az már az ágazat versenyképességét veszélyezteti. Ez azért alakulhatott így, mert a fiatal munkavállalók a munkaerőpiac más területein helyezkedtek el, mielőtt elérték volna a C és D kategóriás vezetői engedély megszerzéséhez szükséges korhatárt. Ezért év elejétől már 18 éves kortól meg lehet szerezni a C kategóriás jogosítványt belföldi forgalomra.
Forrás: eduline.hu, penzcentrum.hu
Kép: mewa.de