A Magyarországi Diákvállalkozások Országos Érdekképviseleti Szövetsége (DiákÉSZ) tagszervezeteinek adatai kimutatták, hogy 2015 január és augusztus hónap között csaknem 15 millió munkaórát dolgozott le mintegy 100 ezer diák ötezer megbízónak, mellyel közel 11 milliárd forintot termelt, amely számukra 10 milliárd forint személyes bevételt hozott. Ezt az összeget idén nyáron is – mint minden nyáron – főként a mezőgazdasági idénymunkákból, fesztiválokon, programszervezői és lebonyolító pozícióban szerezték meg a diákok.
Dr. Fiák István, a DiákÉSZ elnöke úgy nyilatkozott, hogy 2015 első félévében a tavalyihoz képest megközelítőleg 25 ezer diákkal növekedett a dolgozók száma a DiákÉSZ tagszervezetein belül. Ez az érdekképviselet az iskolaszövetkezeti piac felét lefedve a 100 működő iskolaszövetkezetből a legnagyobb tizenkettő szövetsége, így idén 10 milliárd forint került a munkát vállaló diákok zsebébe a tavalyi nyolc és fél milliárd forinttal szemben. Pillanatnyilag kormányzati egyeztetések folynak arról, hogy egy, a diákok 25 éves koráig kiterjesztett iskolaszövetkezeti gyakornoki rendszer keretében az első munkahely megszerzése érdekében új munkahelyteremtő megoldást alkossanak a foglalkoztatásban.
A Fürge Diák – mely az ország legnagyobb taglétszámú iskolaszövetkezete – 2015 nyarán is több mint tizenkétezer diáknak tudott munkalehetőséget biztosítani. „Bár a munkakedv létszámarányosan nem csökkent, a demográfiai csökkenést egyértelműen megéreztük, így örömmel üdvözöltük a passzív státuszú diákok foglalkoztatásának lehetőségét.” – mondta Simon Balázs, a DiákÉSZ általános alelnöke, a Fürge Diák igazgatója.
Bor Katalin szerint nem csak a munkavállalók számát tekintve történt jelentős változás, hanem a diákok életkorát tekintve megállapították, hogy egyre több 18 év alatti diák található a jelentkezők között. Természetesen a passzív státuszú diákok nagyszámú jelentkezésére szeptembertől számítanak. „Az első félévben legkeresettebb és legérdekesebb munkák a fesztiválokon való munkalehetőségek, illetve a környezetvédelemmel kapcsolatos vetélkedők megszervezése, lebonyolítása volt.” – tette hozzá a Mind-Diák cégvezetője.
Marosi László, a MELÓ-DIÁK Országos Diákmunka Hálózat ügyvezetője az általuk indított Mentor Programról számolt be részletesebben. Az említett program keretein belül az újabb generáció mentorálását vállalják, melyben minden ott munkát vállaló diák díjmentesen részt vehet. A program lényege, hogy folyamatosan mérik, értékelik, és ezek alapján természetesen fejlesztik a fiatalok azon kompetenciáit, amelyek feltétlenül szükségesek a munkaerőpiacra történő belépéshez, mint például az időgazdálkodás, kommunikáció, projektmenedzsment, vevőorientáltság, stressztolerancia vagy csapatmunka. „Szeretnénk ezzel a fiatalok személyes munkaerőértékét növelni, mivel a rendszerben folyamatos, személyes támogatást kapnak a mentoroktól, munkatapasztalatot szereznek, mentori és vállalati visszajelzéseket kapnak, szakmai tapasztalatokra tesznek szert, üzleti kapcsolatokat építenek, így a program végén igazán értékes, piacképes munkaerőként találhatják meg álmaik állását.” – magyarázta Marosi László a MELÓ-DIÁK programjának kitűzött céljait.
Forrás: edupress.hu
Kép forrása: maximizeenglish.com