Az idei koronavírus-járvány miatt teljesen felborult a teljes sportélet, így a Forma–1 is. Számos új helyszín érkezett, a naptár is rövidebb lett, és sokkal tovább tart a szezon, mint szokott.
A kaotikus év számtalan drámai futamot hozott. Ebben az idei évben azonban, ahogyan az elmúlt időszakban megszokhattunk, egy dolog változatlan maradt. Méghozzá Lewis Hamilton egészen elképesztő teljesítménye. Bár egyáltalán nem neki és a Mercedesnek állt ez a hétvége, mégis egészen káprázatos teljesítménnyel megnyerte a Török Nagydíjat, és hozzá a hetedik világbajnoki címét! Hogyan érte utol Hamilton Schumacher megközelíthetetlennek hitt rekordját? Miért pont a brit versenyző lett az, aki beállította a német legenda csúcsát? Portré a Forma–1 hétszeres világbajnokáról, Lewis Hamiltonról.
Lewis Carl Davidson Hamilton 1985. január 7-én látta meg a napvilágot a délkelet-angliai Stevenage-ben. Nevét Carl Lewis után kapta, aki kilencszeres olimpiai-, és nyolcszoros világbajnok amerikai atléta volt. Kétévesen a szülei elváltak, így a fiatal Lewis az édesanyjával és féltestvérével élt egészen tizenkét esztendős koráig. A fiatal srác karatézni kezdett, azért, hogy megvédje magát a bőrszíne miatti iskolai erőszaktól. Hamilton hatévesen kapott az apjától egy kis távirányítós autót, és rögtön meglett a szerelem az autózás iránt. Nem sokkal később gokartozni kezdett, és az édesapja mindenben támogatta fiát. Michael Schumacher már 2001-ben látta, hogy egy egészen kivételes tehetségről van szó, és megjegyezte, biztos benne, hogy el fog jutni egy F1-es autóba.
Hamilton a Brit Formula-Renault téli szériájában mutatkozott be 2001-ben, és az első szezonját az ötödik helyen zárta. Nem sokkal később a Manor felkarolta, és már a rendes szériában versenyzett, ekkor összetettben a harmadik helyen végzett. A következő szezonban már megmutatta, mekkora tehetség, tíz futamgyőzelmével simán bajnok lett. 2004-ben egy szinttel feljebb lépett: a Formula–3-ba. Első idényében egy győzelmet szerzett, és az ötödik helyen végzett az összesítésben. Hamilton ekkor már majdnem be tudott mutatkozni az F1-ben, hiszen a Williams érdeklődött iránta, de a motorpartnere, a BMW valamiért nem támogatta, hogy szerződtessék. A McLaren viszont lecsapott a fiatal tehetségre, és tesztlehetőséget is kapott tőlük. A 2005-ös szezont könnyedén nyerte, és fellépett a Forma–1 előszobájának számító GP2-be, ahol szintén világbajnoki címet szerzett. Innentől már nem is volt kérdés, hogy következhet a következő lépcsőfok, a Forma–1. A McLaren akkori csapatfőnöke pedig le is szerződtette őt a kétszeres bajnok, Fernando Alonso mellé. Ekkor még senki sem gondolta, milyen komoly rivalizálás fog köztük zajlani.
A fiatal brit igen hamar berúgta az ajtót a legjobbak között, és megmutatta magát a világnak. Az első kilenc futam mindegyikén dobogón végzett, ráadásul két győzelmet is szerzett! Lewis Hamilton nemcsak a kiváló teljesítménnyel hívta fel magára a figyelmet, hanem a csapattársával folytatott elképesztő rivalizálásával is. Mi is történt egészen pontosan? Fernando Alonsónak nem nyerte el a tetszését, hogy nem ő az első számú versenyző, és hangot adott Ron Dennisnek, hogy nem ezt ígérték neki. Ron Dennis viszont azt mondta, hogy nem volt arról szó, hogy a spanyol első számú lesz. Az emlékezetes magyar versenyen robbant a bomba. Lewis Hamilton megszegte azt a megállapodást, hogy ki megy elöl az időmérő utolsó szakaszában. Ugyanis az elöl haladó kevesebb benzinnel kezdte utolsó körét, és vasárnapra is kedvezőbb stratégiai helyzetbe került. Ezt felrúgta a brit, mert úgy gondolta, hogy ő a gyorsabb. Bosszúból Alonso pedig feltartotta Hamiltont a boxkiállás közben, és ő már nem tudott felérni az utolsó gyorskörére. A spanyol így megnyerte az időmérőt, de a szabálytalanságért öt rajthelyes büntetést kapott.
A nagydíjat végül Lewis Hamilton nyerte meg. A botrány folytatódott, ugyanis a McLarennél már ekkor zajlott a vizsgálat a kémbotrányban, amikor is egy 800 oldalas dokumentumot kapott a csapat a Ferrari egyik dolgozójától, és így lett versenyképes az istálló. Alonso megzsarolta a csapatfőnököt, ha nem oldja meg a problémát, akkor borít. Mit kért a spanyol? „Alonso arra kérte a McLarent, érje el, hogy Hamilton a versenyén kifogyjon az üzemanyagból.” Ez persze nem történt meg, és a kétszeres világbajnok távozott az idény végén. Nem sokon múlt, hogy Lewis Hamilton már első szezonjában világbajnok legyen, de Kínában a sóderágyban ragadva esett ki, Brazíliában a váltója romlott el, így végül a finn Kimi Räikkönen lett a bajnok.
A következő évben abszolút első számú versenyző lett, csapattársa Heikki Kovailenen volt, aki talán még Valteri Bottásnál is rosszabb versenyző volt. Hamilton egy drámai brazil futamon, az utolsó körben megelőzve Timo Glockot elhódította a címet Felipe Massa elől, és 23 évesen minden idők legfiatalabb Forma 1-es bajnoka lett.
A következő évben a jelentős szabályváltoztatások miatt felbolydult a mezőny, és ezt remekül használta ki Jenson Button és a Brawn GP. A McLaren és az összes korábbi nagycsapat csak szenvedett, nem tudtak az év elején mit kezdeni a Brawn GP-vel és az általuk használt dupla diffúzorral. A gyenge kezdet ellenére Hamilton két győzelmet szerzett, egyiket kedvenc pályáján, a Hungaroringen. A 2010-es év szintén jelentős szabályváltozásokat hozott, a mezőny kibővült számos új csapattal, akikről kiderült, sajnos nem alkalmasak a versenyzésre. A pontozás is megváltozott, bevezetésre került a 25-18-15-ös rendszer. Hamilton végül az évet három győzelemmel zárta, és negyedik helyen végzett összetettben. Ebben az évben elkezdődött Sebastian Vettel diadalmenete. A 2011-es szezonban egyedül Hamilton tudta megtörni a Red Bull hegemóniáját azzal, hogy három futamgyőzelmet szerzett.
A 2012-es szezonban úgy tűnt, igazán erős gépet sikerült építenie a csapatnak, és hogy Hamilton ismét esélyes lehet egy világbajnoki címre. A gyors tempó hiába volt meg, a szerencse nem állt mellé. Összesen hat futamot nem tudott befejezni! Amióta a Mercedesnél van 2013 óta, összesen nyolc futamon esett csak ki.
Végül elhagyta korábbi sikereinek színhelyét, az anyacsapatát, és a Mercedeshez szerződött a végleg visszavonuló Michael Schumacher helyére, és régi, gyermekkori barátja, versenytársa, Nico Rosberg csapattársa lett. Az első teljes szezon nem sikerült rosszul számára, négy harmadik helyet szerzett. és egy győzelmet, hol máshol, mint Mogyoródon!
A következő évben az újonnan bevezetésre kerülő szabályendszer megint felbolygatta a mezőnyt, és az addig domináló Sebestian Vettel és a Red Bull helyére Lewis Hamilton és a Mercedes lépett. A 2014-es szezonban nagy küzdelmet folytatott Nico Rosberggel, azonban az Olasz Nagydíjtól átvette az irányítást, ledolgozta a hátrányát, és csak egyedül Brazíliában nem nyert. A brit versenyző immáron kétszeres világbajnoknak mondhatta magát. Az évet tizenegy győzelemmel és 384 megszerzett ponttal zárta. A 2015-ös szezon nem hozott túl sok izgalmat, Hamilton magabiztosan, simán nyerte meg harmadik világbajnoki címét, Rosberg nem tudott rá veszélyes lenni, azonban az utolsó három futamot a német nyerte, ezzel jelezve, hogy számolni kell vele a következő évben.
Ez így is történt, Rosberg az első négy futamon is győzött, jelezve, hogy idén végre kész legyőzni csapattársát. A küzdelem rendkívül kiélezett volt köztük, végig feszült csata zajlott, a két korábbi jóbarát kapcsolata alaposan megromlott egymással. Végül a Maláj Nagydíjon Hamilton kiesett, ezzel pedig tulajdonképpen el is dőlt a vb sorsa. Hiába nyerte meg az utolsó négy futamot, csapattársa mindvégig a 2. helyen végzett, így először tudta legyőzni őt. Rosberg pedig érezte, hogy valószínűleg többet nem lenne erre képes, teljesen felőrlődött a folyamatos küzdelemben, és inkább a nyugodt pihenést választotta. A szezont követően bejelentette visszavonulását.
Lewis Hamilton megkapta maga mellé csapattársnak Valteri Bottast, akinél tökéletesebb partnert aligha kaphatott volna. Nem volt kérdés, hogy ki az első számú versenyző, nem volt viszály házon belül. Hamilton azonban kapott egy új kihívót Sebestian Vettel személyében. Egészen izgalmas volt az új szezon, hol Hamilton, hol Vettel nyert, de a Szingapúri és Japán Nagydíjon való kiesés megpecsételte Vettel sorsát, és Hamilton Mexikóban egy kilencedik helyezéssel újabb vb-címet ünnepelhetett. A 2018-as esztendő szintén izgalmas volt, a Ferrari még erősebbnek tűnt, talán a legjobb autót sikerült összerakni Sebastian Vettelnek. A szezon egészen addig szoros volt, míg Vettel a Német Nagydíjon a semmiből eldobta az autót, és kiesett. Hatalmas hiba volt ez tőle, ezzel teljesen szétesett a német klasszis. Hamilton pedig megállíthatatlan volt, és magabiztosan, az addigi legtöbb pontszámmal, 408-cal nyerte a vb-t. A szezonban tizenegy győzelmet aratott, csakúgy mint 2014-ben. Egyre közelebb került ahhoz, hogy beállítsa Michael Schumacher rekordját. A lehetetlennek tűnő hét világbajnoki cím elérhető közelségbe került.
A tavalyi esztendő még simább volt, mint a 2018-as, a Ferrari nem tudott megújulni, Sebastian Vettel teljesen összeesett, így nem akadt kihívója a britnek. Könnyedén, magabiztosan szerezte meg a hatodik világbajnoki címét is.
Az idei tesztszezont megint megállíthatatlanul kezdte a Mercedes, és a DAS-szal még egyet ugrottak a riválisok elé. A Ferrari a tesztek alapján középcsapattá süllyedt, és nem akadt kihívója a Mercedesnek. A koronavírus azonban mindent felülírt, a szezon naptára teljesen felborult, és végül csak a július 5-én kezdődő Osztrák Nagydíjjal indult el az új évad. Itt Hamilton szokatlanul idegesnek látszódott, a győzelemre esélyes Alex Albont kiütötte, és végül csak a negyedik helyen végzett. Azonban Lewis Hamilton összekapta magát, és megmutatta, hogy ez első futam csak egyszeri kisiklás volt, és a következő három futamot behúzta, majd később sem lassított. Az Eifel Nagydíjon pedig utolérte 91. győzelmével Michael Schumachert, majd a következő nagydíjon megszerezte a 92. győzelmét, ezzel minden idők legtöbb győzelmét szerző versenyzője lett. A hétvégi török futamon úgy szerezte meg a győzelmet, hogy a Mercedes rendkívül szenvedett, de Hamilton ennek ellenére csapattársát lekörözte, Bottas csak a 14. helyen végzett. Egészen zseniális teljesítmény volt ez a hétszeres világbajnoktól.
Minek is köszönhető ez a hét világbajnoki győzelem? Közhely, de az autósportban az autónak van az egyik legnagyobb jelentősége. A Mercedes pedig 2014-től kezdve mindig a legjobb kasztnit tudta Hamiltonnak adni. Lewis Hamilton egészen kivételes képességekkel rendelkezik, ezt már számtalanszor bizonyította. Kellően gyors, agresszív, ugyanakkor a kulcspillanatokban mindig higgadt. Az esőben hibátlanul vezet, erre a mostani török futam is remek példa volt. Egykörön szintén verhetetlen, szinte sohasem hibázik, és az elmúlt években sokszor mellé is állt a szerencse, ezt kár lenne vitatni. De pályafutása elején, illetve a McLarenes időszakban számtalanszor járt pórul.
Hetedik világbajnoki címe alkalmából sokan gratuláltak neki, Vettel a következőket mondta: „…szerintem minden korszaknak megvannak a maga legjobbjai, és Lewis bizonyosan a legkiválóbb a mi korszakunkban.”
Jean Todt, az FIA elnöke, Michael Schumacher volt csapatfőnöke az alábbiakat mondta „Ez a legszebb módja a hetedik F1-es egyéni világbajnoki cím elérésének. Minden tiszteletem.”
Toto Wolff, a Mercedes-csapat ügyvezetője: „A világbajnoki címek terén Michael szintjére emelkedett, és már ő az abszolút rekordtartó a pole pozíciók és győzelmek terén. Ma bebetonozta a helyét minden idők legkiválóbb sportolói között, világszerte, általában a sportemberek között.”
Rio Ferdinand, volt angol válogatott labdarúgó: „Most láttam, hogy Lewis Hamilton elvezetett a hetedik világbajnoki koronájáig. Ő a legkiválóbb sportember, aki ebben az országban valaha megszületett, ez kétségtelen.”
Mit mondott maga a hétszeres világbajnok? „Hatalmas köszönet a családomnak is. Erről álmodtunk, amikor fiatalok voltunk, néztük a nagydíjakat, de ez messze túltesz az ábrándjainkon. A gyerekek számára nagyon fontos, hogy lehetetlen dolgokról álmodjanak. Keményen kell dolgozni értük, hajtsátok őket, sohase adjátok fel, és ne kételkedjetek magatokban!”
Hamilton kitért arra is, hogy folytatni kívánja a pályafutását. Ez természetes, hiszen még mindig csak 35 esztendős, jó néhány éve még egészen biztos van. Ne legyen kétségünk afelől, hogy jövőre is megnyeri a világbajnokságot, és egyedüliként nyolcszoros bajnok lehet! Bárki, bárhogyan is viszonyul Hamiltonhoz, azt mindenkinek el kell ismerni, mekkora versenyző is, és egy igazi legenda, az egyik, hanem a legnagyobb Forma–1-es pilóta.
A végére egy kis összeállítás pályafutása öt legnagyobb győzelméről. https://www.youtube.com/watch?v=UWkMevYEUEg
Felhaszált képek forrása: maxf1.net, eurosport.com, dailymail.co.uk, skysports.com