Rich Luker szociálpszichológus tanulmányt készít arról, hogy kiből lesz fanatikus rajongó, és mi vezet el odáig, hogy valaki a kedvenc focicsapata vagy klubja nevét magára tetováltassa. Többről szól ez egyszerű jegyvásárlásnál.
A sport világa tele van olyan emberekkel, akiknek feladata a jegyárusítás, hirdetések értékesítése, szponzorok keresése, mind azért, hogy a rajongó a lehető legnagyobb játékélményt kaphassa. Mindent a lehető legnagyobb profitszerzés érdekében. Rich Luker ezeket az értékesítőket, menedzsereket keresi fel, és igyekszik meggyőzni őket, hogy olyan eszközökkel promotáljanak, amelyek nem mennek a minőség rovására.
Mit ért ez alatt? Legyen az a cél, hogy a szenvedélyes rajongók annyira rajongjanak a csapatukért, hogy végül a hozzájuk tartozást egy tetoválás készítésében fejezzék ki. De ez csak egy a szlogenjei közül, amit az elmúlt 25 évben kutatásai alapján talált ki. A kezdetekkor alapította meg a „Luker On Trends” társaságot számos profi egyesülettel és klubbal együttműködve. Piackutatói egyre inkább online felmérésekre, eszközökre támaszkodnak a rajongók viselkedésének nyomon követésében. Dr. Luker kevésbé az eredményekkel (mint pl. hogy egy rajongó 25 dollárt költ el egy meccsre), inkább azon történetekkel foglalkozik, hogy miért követi valaki a csapatot.
Elmondása szerint egyes csapatoknak egyre nagyobb és nagyobb energiát kell fektetniük a marketingbe, hogy a fogyasztók időt és pénzt nem sajnálva őket válasszák. „A legtöbb információ azokban a mondatokban rejlik, amelyek leginkább szívből jönnek.” Dr. Luker megközelítése tudományos háttérből fakad. A szociálpszichológus doktori fokozatot szerzett a Michigani Egyetemen kommunikáció- és pszichológiából, továbbá az American Psychological Association tagjaként vizsgálta a média hatását a gyermekek fejlődésére. Ebből a témából kiindulva kezdte kutatni a felnőttek szabadidős tevékenységeit, majd talált rá végül fő profiljára – a sportra.
A filmiparhoz és más szabadidős tevékenységekéhez hasonlóan a sport üzleti modelljét is az internet, különösképpen az okostelefonok adta világ irányítja. Dr. Luker a közelmúltban társaságával csatlakozott a Social Science Research Solution csapatához. Az SSRS egy felmérést végző kutatócsoport, akik még nagyobb platformot kínálnak kérdések és kutatások terén.
„A saját érdeklődési körünkben mozgunk a legszívesebben, és ez az, ami leginkább igaz az amerikai sportokra is.”
– Az ön munkája az emberi viselkedés tanulmányozása. Az internettel ez mennyire változott meg?
– Véleményem szerint egy olyan korban élünk, ahol a szabadidőnk eltöltésére végtelen sok lehetőség áll rendelkezésre. Lehet ezt egyáltalán mesterségesen irányítani? Bárki, aki kutatást végez, próbál valamit megfigyelni, rájönni az összefüggésekre. Az igazság azonban az, hogy a világunk olyan gyorsan változik, hogy a kutatás eredménye akár már hetekkel később sem releváns. Ugyanez van a szabadidő eltöltésének módjaival is, folyamatosan változik. Az emberi állapot azonban az, ami állandó. A fizikai és a pénzügyi fejlődés is ugyanolyan mértékben halad tovább. Érzelmeink sem változnak. Nevetünk, amikor boldogok vagyunk, sírunk, amikor szomorúak. Az érdeklődési körünkbe tartozó dolgok mozgatnak minket még mindig – ez is állandó.
– Az idő egyre értékesebb árucikké vált. Sportszakértők egyre inkább a játék sebességére, gyorsaságára összpontosítanak, és aggódhatnak a szurkolók rövid odafigyelési ideje miatt. Ön mit gondol erről?
– Mindent megteszek annak érdekében, hogy a sport a szó klasszikus értelmében sport maradjon, úgy, mint ahogy a rockzene maradjon rockzene. A sport hallatán mindenkinek azonos definíció jut eszébe a mai napig, kiállta az idő próbáját. Az amerikai sportoknak, különös tekintettel a nagy hagyományokkal bírókra, nem szabad megváltozniuk. Maradjon a klasszikus sport, és adja meg az internet a társadalmi összefüggéseket.
Forrás: nytimes.com
Képek forrása: nytimes.com, spacecoastbusinnes.com, engage.hashtagsports.com