Kiből lesz sportfanatikus?

Rich Luker szociálpszichológus tanulmányt készít arról, hogy kiből lesz fanatikus rajongó, és mi vezet el odáig, hogy valaki a kedvenc focicsapata vagy klubja nevét magára tetováltassa. Többről szól ez egyszerű jegyvásárlásnál.

A sport világa tele van olyan emberekkel, akiknek feladata a jegyárusítás, hirdetések értékesítése, szponzorok keresése, mind azért, hogy a rajongó a lehető legnagyobb játékélményt kaphassa. Mindent a lehető legnagyobb profitszerzés érdekében. Rich Luker ezeket az értékesítőket, menedzsereket keresi fel, és igyekszik meggyőzni őket, hogy olyan eszközökkel promotáljanak, amelyek nem mennek a minőség rovására.

Mit ért ez alatt? Legyen az a cél, hogy a szenvedélyes rajongók annyira rajongjanak a csapatukért, hogy végül a hozzájuk tartozást egy tetoválás készítésében fejezzék ki. De ez csak egy a szlogenjei közül, amit az elmúlt 25 évben kutatásai alapján talált ki. A kezdetekkor alapította meg a „Luker On Trends” társaságot számos profi egyesülettel és klubbal együttműködve. Piackutatói egyre inkább online felmérésekre, eszközökre támaszkodnak a rajongók viselkedésének nyomon követésében. Dr. Luker kevésbé az eredményekkel (mint pl. hogy egy rajongó 25 dollárt költ el egy meccsre), inkább azon történetekkel foglalkozik, hogy miért követi valaki a csapatot.

Rich Luker at Tropicana Field in St. Petersburg, Fla., last month. Dr. Luker is the founder of the sports polling company Luker on Trends and created the ESPN Sports Poll.
Elmondása szerint egyes csapatoknak egyre nagyobb és nagyobb energiát kell fektetniük a marketingbe, hogy a fogyasztók időt és pénzt nem sajnálva őket válasszák. „A legtöbb információ azokban a mondatokban rejlik, amelyek leginkább szívből jönnek.” Dr. Luker megközelítése tudományos háttérből fakad. A szociálpszichológus doktori fokozatot szerzett a Michigani Egyetemen kommunikáció- és pszichológiából, továbbá az American Psychological Association tagjaként vizsgálta a média hatását a gyermekek fejlődésére. Ebből a témából kiindulva kezdte kutatni a felnőttek szabadidős tevékenységeit, majd talált rá végül fő profiljára – a sportra.
A filmiparhoz és más szabadidős tevékenységekéhez hasonlóan a sport üzleti modelljét is az internet, különösképpen az okostelefonok adta világ irányítja. Dr. Luker a közelmúltban társaságával csatlakozott a Social Science Research Solution csapatához. Az SSRS egy felmérést végző kutatócsoport, akik még nagyobb platformot kínálnak kérdések és kutatások terén.

„A saját érdeklődési körünkben mozgunk a legszívesebben, és ez az, ami leginkább igaz az amerikai sportokra is.”

Képtalálat a következőre: „rich luker”
– Az ön munkája az emberi viselkedés tanulmányozása. Az internettel ez mennyire változott meg?
– Véleményem szerint egy olyan korban élünk, ahol a szabadidőnk eltöltésére végtelen sok lehetőség áll rendelkezésre. Lehet ezt egyáltalán mesterségesen irányítani? Bárki, aki kutatást végez, próbál valamit megfigyelni, rájönni az összefüggésekre. Az igazság azonban az, hogy a világunk olyan gyorsan változik, hogy a kutatás eredménye akár már hetekkel később sem releváns. Ugyanez van a szabadidő eltöltésének módjaival is, folyamatosan változik. Az emberi állapot azonban az, ami állandó. A fizikai és a pénzügyi fejlődés is ugyanolyan mértékben halad tovább. Érzelmeink sem változnak. Nevetünk, amikor boldogok vagyunk, sírunk, amikor szomorúak. Az érdeklődési körünkbe tartozó dolgok mozgatnak minket még mindig – ez is állandó.

– Az idő egyre értékesebb árucikké vált. Sportszakértők egyre inkább a játék sebességére, gyorsaságára összpontosítanak, és aggódhatnak a szurkolók rövid odafigyelési ideje miatt. Ön mit gondol erről?

– Mindent megteszek annak érdekében, hogy a sport a szó klasszikus értelmében sport maradjon, úgy, mint ahogy a rockzene maradjon rockzene. A sport hallatán mindenkinek azonos definíció jut eszébe a mai napig, kiállta az idő próbáját. Az amerikai sportoknak, különös tekintettel a nagy hagyományokkal bírókra, nem szabad megváltozniuk. Maradjon a klasszikus sport, és adja meg az internet a társadalmi összefüggéseket.

Forrás: nytimes.com

Képek forrása: nytimes.com, spacecoastbusinnes.com, engage.hashtagsports.com

[sam id="10" name="mnb2" codes="false"]