2021. október 20-án hátborzongató légkör költözött az ELTE jogi karának dísztermébe, az Aula Magnába. Szerelem, gyilkosság, kísértethistória kísértet nélkül, ez a Rebecca – A Manderley-ház asszonya című előadás, amit ezúttal a Perjátszó Kör vitt nekünk színre.
Az eredeti történetet Daphne du Maurier angol írónőnek köszönhetjük, akinek méltán a Rebecca a leghíresebb, klasszikus gótikus regénye. A könyvet először 1940-ben, Alfred Hitchcock filmesítette meg, aki maga is az írónő rajongója volt. Ez volt Hitchcock legelső rendezése, az adaptáció pedig olyan jól sikerült, hogy megítélték neki a legjobb filmnek járó Oscar-díjat. A történet ezután meghódította a világot, számtalan feldolgozás született, legutóbb például 2020-ban Ben Wheatley rendezésében a Netflixen láthattuk újra a titkokkal teli kastély és lakói történetét. A Rebecca viszont nem csak a mozivásznat, a színházakat is meghódította. Én magam is itt találkoztam először a művel, Lévay Sylvester és Michael Kunze szerzőpáros musicaljének formájában, ami itthon akkoriban a Budapesti Operettszínház repertoárjában szerepelt. Láthatjuk, hogy rengeteg embert inspirált ez a sötét és romantikus thriller, ezért rendkívül kíváncsi voltam, miben tud újat mutatni a Perjátszó Kör előadása, amit ezúttal nem csak élőben, hanem online közvetítésben is meg lehetett tekinteni, ennek létrejöttét az ELTE Alumni Szervezet támogatta.
Az első felvonásban az 1930-as évek végén lévő Monte Carlo elevenedik meg előttünk, ahol a fiatal, szegény társalkodónő (Mikó Lilla) találkozik Maxim de Winterrel (Dankó Dávid), a dúsgazdag és befolyásos angol kereskedővel, akinek nemrég rejtélyes körülmények között hunyt el a felesége. A kettejük közti szerelem gyorsan kibontakozik, házasságkötésük után pedig Maxim magával viszi az újdonsült Mrs. de Wintert titkokkal teli otthonába. A Manderley-ház új úrnőjét nem fogadja mindenki jó szívvel, különösképp a házvezetőnő, Mrs. Danvers (Somogyi Viktória), aki mindent elkövet azért, hogy megnehezítse az új hitves boldogulását. A személyzet többi tagjának tiszteletét is nehezen tudja kivívni, ha pedig ez még nem lenne elég, felbukkan Rebecca régi szeretője, Jack Favell (Szita József) is. A friss házasok közé hamarosan éket vernek a titkok, a ház pedig tele van Rebecca emlékével, akinek árnyékából nem tud kilépni a jószándékú Mrs. de Winter. Az eseményeket megtöri a közeli öbölben történő hajóbaleset, aminek következtében előkerül egy holttest és újra nyomozás indul az első feleség halálának ügyében.
Eddig az ismert történetet láthattuk, a második felvonásban viszont az előadás újszerű fordulatot vesz és egy eddig ismeretlen szemszögből bontakozik ki a cselekmény. Itt Rebecca halálával kapcsolatos gyilkossági nyomozás és a bírósági eljárás kerülnek középpontba. „Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Tisztelt esküdtszék!” – hangzik a megszólítás a közönség felé, amitől még jobban elkezdünk izgulni a szereplőkért, úgy érezhetjük minket is bevontak, így már rajtunk is múlik a végkimenetel. A titkokról végül lehull a lepel, a történet és a szereplők is megkapják a maguk lezárását, a nézők pedig nem maradnak hiányérzet nélkül.
Ami pedig kétségkívül hozzájárult a bemutató sikeréhez, az az, hogy a társulat minden tagja szívvel-lélekkel, őszinte szenvedéllyel játszik, és nagyon hálásak, hogy másfél év kényszerpihenő után újra személyesen adhatnak elő. A közönség pedig lekötelezett tapssal jutalmazta őket.
A színdarab tisztelettel nyúlt a jól ismert klasszikushoz, megtartotta annak hangulatát, de a második felvonással egyedit alkotott, az eredmény pedig teljes diadal.
Az előadás ezen a linken tekinthető meg.
Az előadással kapcsolatos kulisszatitkok ezen a linken olvashatók.
Fotók: Czakó Tímea (ELTE Online). További fotókért kattintsatok ide!