Munkaerőpiaci és költségvetési előnyöket rejtene magában, ha a passzív hallgatók számára is lehetővé tennék, hogy iskolaszövetkezeten keresztül munkát vállalhassanak – nyilatkozta a kilenc iskolaszövetkezetet tömörítő DiákÉSZ elnöke, Fiák István kedden az MTI-nek.
Kiemelte, hogy a szervezet 2015-re kitűzött céljai között az egyik legfontosabb, hogy a jogviszonyukat szüneteltető, passzív státuszú hallgatókat is bevonják a szövetkezeten keresztüli munkavállalásba. Véleménye szerint ez egy “rossz jogszabályi megfogalmazás miatt” nem lehetséges, és egy egyszerű törvénymódosítással orvosolható lehetne.
Az elnök rámutatott: az aktív és passzív hallgatók közötti különbségtétel azért indokolatlan, mert a passzívak után is ugyanaz a társadalombiztosítási ellátás és fedezet áll rendelkezésére a költségvetésnek és az egészségpénztárnak, mint az aktív státuszú hallgatóknál, vagyis nem okoz fedezetkiesést, ha a passzív hallgatók dolgoznak. Egy, a DiákÉSZ által készíttetett felmérésből egyébként kiderült: a passzív hallgatók 75-80 százaléka éppen pénzhiány miatt szünetelteti tanulmányait.
Fiák István hozzátette, az, hogy Magyarországon alacsonyabb a 25 év alattiak munkanélküliségi rátája, mint az Európai Unió egyes déli tagállamaiban, annak is köszönhető, hogy mintegy 130 ezer diák az iskolaszövetkezeteken keresztül, rugalmasan tud dolgozni – a ráta pedig tovább csökkenhetne, ha a több mint 20 ezer passzív hallgató is dolgozhatna ilyen formában.
Hozzátette, hogy az általuk képviselt iskolaszövetkezetek visszajelzése alapján, ha ez a mintegy 20 ezer hallgató lehetőséget kapna, hogy munkába álljon, azonnal el is tudnának helyezkedni, mert van kereslet a munkájukra. Hozzáfűzte, a passzív hallgatók bevonásával nemcsak az iskolaszövetkezetek bevétele nőne, hanem a költségvetésbe is több áfa- és szja-bevétel folyna be.
A DiákÉSZ azt is szeretné elérni 2015-ben, hogy az építőiparhoz hasonlóan saját területükön is vezessék be a minimális szolgáltatási díjat. Ezzel kapcsolatos tervezetüket már átadták a Nemzetgazdasági Minisztériumnak, és egy önálló jogszabály-javaslatot is készítettek. Fiák szerint a minimális szolgáltatási díj bevezetésével kiszűrhetőek lennének az illegálisan működő iskolaszövetkezetek, és biztosítható lenne, hogy a diákok – az eddigi sok rossz tapasztalattal ellentétben – biztosan megkaphassák a minimálbért.
Az elnök hozzátette, a jogszabályi környezetet az élethez kellene igazítani, mert az iskolaszövetkezeteket a jelenlegi szabályozás a középfokú oktatáshoz kapcsolódó szektornak ismeri el, holott a rajtuk keresztül dolgozó fiatalok 70 százaléka felsőoktatási intézmény hallgatója.
Forrás: edupress.hu (MTI)