A posztapokaliptikus média című kerekasztalbeszélgetés-sorozat célja, hogy a szervezők és a résztvevők közösen bepillantást nyerhessenek a járványnak a média különböző szegmenseire gyakorolt hatásaira. A sorozat által rengeteg nézőpont kerül bemutatásra, ezáltal a résztvevők átfogó képet kaphatnak a koronavírus-járvány hatásairól.
A sorozat harmadik alkalma különleges köntöst kapott: az ELTE BTK Média és Kommunikáció tanszék vezetője, Dr. Hammer Ferenc kezdeményezésére a hallgatók és az oktatók közösen tartottak egy ,,falugyűlést”, ahol a hallgatóknak és az oktatóknak lehetőségük nyílt megosztani érzéseiket, tapasztalataikat a jelenlegi helyzettel kapcsolatban. Az eseményre 2020. november 26-án, csütörtökön 17 órakor került sor Gaál Virág elsőéves hallgató szervezésében a Microsoft Teams felületén. Az alkalom vendégei Dr. Hammer Ferenc tanszékvezető és Horváth Rozália HÖK-ös képviselő voltak.
A beszélgetés olyan kérdéssel kezdődött, amit mi, hallgatók is gyakran felteszünk barátainknak és talán saját magunknak is: Hogyan érint minket kialakult helyzet? Hammer Ferenc tanár úr válaszát azzal kezdte, hogy talán a bölcsészek munkája változott a legkevésbé, hiszen a kutatás otthonról is végezhető, azonban a tanítás már más tészta. Külön öröm volt számára, hogy a tanszék már tavasszal zökkenőmentesen tudott átállni az online oktatásra.
Horváth Rozália számára HÖK-ös képviselőként minden tanév az egyetemi gólyatáborban indul. Számára nehéz volt, hogy nem tudta megmutatni az elsőéves hallgatóknak azt a nyüzsgést, ami alapvetően a kampuszunkra jellemző, hiszen már szeptember első hetében olyan kevés egyetemi polgárt lehetett látni, mintha csak vizsgaidőszak lenne.
Arra a kérdésre, hogyan működik jelenleg a Hallgatói Önkormányzat, Horváth Rozália elmesélte, teljesen újra kellett szervezniük működésüket. hiszen munkájuk egyik leglátványosabb része a rendezvényszervezés. Különösen nehéz az online térben eseményeket szervezni, hiszen az online oktatás miatt a hallgatók szinte az egész napjukat a számítógép előtt töltik, az számít pihenésnek, ha kicsit kikapcsolhatják ezeket az eszközöket, és kiléphetnek a digitális térből. Pontosan ezért a HÖK-ösök a kevesebb több elve szerint szerveznek eseményeket, de nem olyan rendszerességgel, mint mikor még a fizikai térben volt erre lehetőség.
A könyvtárak bezárása miatt kérdés volt az is, hogy a szakdolgozatok, beadandók írásához szükséges szakirodalomhoz milyen módon lehet hozzájutni. A beszélgetésen jelen volt Szigethy Gabriella külsős oktató is, aki egy linket küldött, aminek a segítségével minden ELTE-s hallgató hozzáférést nyer az egyetemi könyvtár összes forrásához. ITT található a leírás arról, hogyan kell telepíteni a programot.
A Hallgatói Önkormányzat által szervezett BAB fantázianévre hallgató utánpótlásképző programjának indulásáról is kaphattunk információkat. A HÖK jelenleg azon munkálkodik, hogy működőképesen létrehozhassa ezt a képzést online formában legkésőbb a tavaszi félév elejére.
Hammer tanár úr gondolatébresztő kérdése a hallgatókhoz az volt, hogy van-e olyan dolog, amit szívesen továbbvinnének akkor is, mikor már visszaállhatunk a személyes oktatásra. Volt, aki megemlítette a Digitális bölcsészkompetenciák tárgyat mint előadást, amely ebben a formában gördülékenyen, rugalmasan működött. Felmerült az is, hogy azokat az előadásokat, amik online könnyebben működnek, lehetne egy napra tenni, így az egyetem és az otthon közötti ingázás sem jelentene problémát.
Az online előadásokkal kapcsolatban valaki pozitívumként említette azt, hogy visszahallgathatóak, ezáltal megkönnyítik a tanulási folyamatot. Hiszen az előadáson nem szükséges jegyzetelni, a hallgatók teljes mértékben tudnak figyelni az előadóra, emiatt pedig a vizsgaidőszakban az újrahallgatott tananyag egy részét már könnyebben idézik fel.
Az online órákon való kamerahasználat fontosságát Hammer tanár úr azzal indokolta, hogy abban a pillanatban, mikor valaki kikapcsolja a kameráját, fokozatosan elveszíti a figyelmét is.
A kerekasztal beszélgetés végéhez közeledve a résztvevők arról is beszéltek, hogy a sok negatívum mellett mi mindenért lehetnek hálásak ebben a nehéz helyzetben. Bár például gólyatábor idén nem volt, helyette a Hallgatói Önkormányzat tagjai szerveztek gólyanapokat.
Mind tanári, mind hallgatói oldalról az online oktatás résztvevői mindent megtesznek, hogy kihozzák a maxiumot a jelenlegi helyzetből. Hiába, hogy fizikailag távol vagyunk egymástól, az online térben ezeknek az eseményeknek köszönhetően tudunk közösen gondolkodni, ötletelni, tervezni. Egyszer a járványnak is vége lesz, rajtunk múlik, mennyit tanulunk belőle.