Az új generáció számára a modern technológiával együtt járó számítógépes ismeretek éppen annyira alapvetőek, mint gyerekkorunkban a televízió bekapcsolása; gyakorlatilag beleszületnek az informatika robbanásszerűen fejlődő világába. Mind a jövő nemzedéke, mind pedig a már felnőttek számára fontos, hogy lépést tudjanak tartani ezzel a naponta megújuló világgal, ezért is olyan üdvözölendő az ELTE „T@T Kuckója”.
A T@T Kuckó az ELTE Informatikai Karának nyílt napján nyitott meg 2016. január 28-án. A Tanulást elősegítő Technológiát a T@T labor hozta létre az Informatikai Kar Média- és Oktatásinformatikai Tanszékén, azzal a céllal, hogy a közoktatás, a tanárképzés és az oktatási technológiai fejlesztés közelebb kerülhessen. Gyakorlatilag egy technológiai játszótérként szolgál, amelyhez a kisebbektől a nagyobbakig mindenki hozzáférhet, mialatt lehetőséget biztosít arra, hogy a legmodernebb technológiával ismerkedhessenek meg.
A kar hallgatói tananyagokat, appokat és módszertant dolgoznak ki, ezeket pedig továbbadják, akár helyszíni oktatás, akár internetes megosztás formájában.
A T@T labor legfőbb célja a technológia gazdag kihasználása, hatékony pedagógiai módszerek kialakítása és elterjesztése. Ennek érdekében hozta létre a Kuckót és fejleszti folyamatosan az internetes tananyagokat a tanárok és a diákok számára.
Napközben a tanárok képzése, valamint egyetemi órák megtartása zajlik, délutánonként pedig lényegében hallgatói szakkörré alakul, ahol különböző iskolás csoportok számára tartanak foglalkozásokat. A hétvége általában a családoké, és ebből a kezdeményezésből sem marad ki a Kuckó, hiszen ilyenkor számukra biztosítanak programlehetőségeket.
A Kuckó elnevezésnek megfelelő kialakításra is hangsúlyt fektettek, ezért színes babzsákfotelek biztosítják a család és a gyermekek számára a kényelmet, amitől csak még inkább élvezhetővé válik a tanulás, hiszen száműzik az iskolára emlékeztető tantermi közeget.
A technológiai játszótér kifejezés valójában nem véletlen, hiszen az egyik fontos célkitűzés, hogy a kisebbek játékos módon mélyíthessék el informatikai tudásukat, izgalmas szakkörök révén. Ez kétségtelenül nagyon fontos kezdeményezés, hiszen a felnövekvő generáció, a jövő munkavállalói már alighanem robotokkal, de legalábbis kizárólag számítógépes vezérlésű technikai eszközökkel dolgoznak majd.
A LEGO Mindstorms EV3 nevű oktatást segítő játék szett segítségével a 9–15 éves kezdő programozók megalkothatják vonalkövető vagy színfelismerő robotjaikat, mialatt megtanulhatják a programozás alapjait, a haladók pedig már sokkal komplexebb feladatokkal ismerkedhetnek meg.
A EV3 robotok programozásáról megjelentettek egy ingyenesen elérhető szakköri anyagot is, mely a tanárok számára nyújt hasznos segítséget.
Nagysikerű program volt a „micro:bit botorkálás” is, melynek keretében, több mint 200 iskola számára biztosítottak lehetőséget arra, hogy kipróbálhassák a BBC micro:bit nevű eszközt, amely segítséget nyújt a programozási, kódolási ismeretek elsajátításában. A micro:bit 90 perces szakkör formájában is elérhető, mely kifejezetten nagy sikernek örvend az informatikai érzékkel rendelkező fiatalok körében.
Ezek a micro:bit-ek lényegében Bluetooth-os, LED-kijelzős miniszámítógépek, amelyeket a laptopokhoz csatlakoztatnak, hogy általuk beléphessenek a virtuális munkafelületre, amelyeken különböző programozói feladatokat végezhetnek.
A programozással kapcsolatban egyébként egy két előadást tartalmazó webinárium is megtalálható, amely interneten keresztül, bármely érdeklődő számára ingyenesen hozzáférhető.
2019 szeptemberében drónprogramozó szakkört is indított a Kuckó, mely jelenleg kifejezetten aktuális témának számít, így bizonyára hasznos tudást nyújthat azoknak, akik ilyen irányba orientálódnak. Tello Edu drónok kézi irányítású reptetését, később pedig a drón és a mobileszköz összekapcsolásának módját tanulhatják meg el az érdeklődők, miközben alapvető programozási szerkezeteket tanulhatnak meg.
A szakkörökön szerezhető tudás a nyári szünetben is elsajátítható, ugyanis a Kuckó 9–15 évesek számára napközis táborozási lehetőséget biztosít az ELTE Lágymányosi Campusán. A Kuckó Táborban két csoportra bontják a gyerekeket. Az egyik csoportba azok a haladók kerülnek, akik már rendelkeznek programozási ismeretekkel, de azok számára is nyitva áll a tábor, akik még kezdők a témában, hiszen ők alkotják a másik csoportot.
A T@T Kuckó programja és gyakorlati szakkörei kétségtelenül fontos feladatot látnak el, hiszen logikus gondolkodásra sarkallják a fiatalokat, miközben fejlesztik a kreativitásukat, és talán ezek az ismeretek néhány év múlva segítenek majd nekik valami forradalmi újítás megalkotásában, a számítástechnika erejét kihasználva.
A T@T Kuckóval kapcsolatban további információk elérhetőek az alábbi linkre kattintva!
Friss híreket a programmal kapcsolatban a Kuckó hivatalos Facebook-oldalán találhattok!
A szakkörökről tájékozódni pedig az ELTE oldalán lehetséges!
Fejléckép: tet.inf.elte.hu