Digitális asztalokkal és egy robottal bővült a bölcsészkar

Digitális asztalokkal és robotokkal már többször is találkozhattunk filmekben. Most már a bölcsészkaron is lehetőségünk nyílik erre, ugyanis megnyílt az ELTE Bölcsészettudományi Karának Oktatástechnológiai laborja, ezzel pedig az egyetem egy új szintre emelte az itteni digitális lehetőségeket. A laborhoz október 15-én egy hallgatói műhely is megalakult, ahova szeretettel várnak minden digitális kutatási és fejlesztési téma iránt érdeklődő hallgatót.

Mint azt a mindennapjainkban is tapasztaljuk, nemcsak a középiskolában, de a felsőoktatásban is egyre jobban megnőtt az igény a digitális eszközök használatára. Míg ezek az eszközök egykor a laptopok és a telefonok voltak, ma már az interaktív táblák, okosasztalok és a robotok kerülnek előtérbe. Ezeknek az eszközöknek a segítségével már nemcsak a tanulók digitális kompetenciája fejleszhető, de a tanulást is érdekesebbé, vonzóbbá tehetik sokszínűségükkel.

A digitális labor, mely a Bölcsészettudományi Kar D épületének alagsorában kapott helyet, elsősorban a felsőoktatás, az egyetemen tartott kurzusok támogatására szolgál. Ehhez kapcsolódóan a labor munkatársai folyamatosan dolgoznak különböző programok fejlesztésén, illetve digitális tananyagok létrehozásán. Mindemellett természetesen nem elhanyagolható a tanárképzésben részt vevő hallgatók felkarolása sem: a labor lehetőséget nyújt olyan módszerek kipróbálására vagy akár fejlesztésére, melyet majd aztán a tanárjelöltek a gyakorlatban is tudnak alkalmazni a gyakorlati, vagy akár későbbi munkahelyeiken. A labor több okostáblával és asztallal is fel van szerelve, melyeken előre telepített tananyagkészítő szoftverek találhatóak és amelyekkel könnyedén lehetséges interaktív feladatokat készíteni a tanulók, vagy éppen a hallgatók számára.

robot

A laborban azonban nemcsak okostáblák és okosasztalok állnak az innováció iránt nyitott hallgatók és oktatók rendelkezésére, de egy robottal is fel van szerelve. Hogy hogyan tudja segíteni a pedagógiai folyamatokat egy robot? A témáról több kutatás is folyik, de a lényeg a mesterséges intelligencia lehetőségeinek kihasználásában rejlik. A robotok olyan szinten tudnak kommunikálni a velük éppen dolgozó tanulóval vagy felnőttel és reflektálni rá, hogy az komoly segítséget nyújt a tanulási folyamatban. Itt főként a tanulási nehézségekkel küzdő tanulókat érdemes kiemelni, akiknek sok esetben egy ilyen robot hatalmas előrehaladási lehetőséget adhat. Attól természetesen nem kell félni, hogy a robot minden tanárt helyettesíteni fog az iskolákban, sőt!

A digitális laborhoz egy hallgatói műhely is tartozik, amely a Pedagógusjelölt hallgatók digitális műhelye nevet viseli. A diákműhely a Tanárképző Központ Szakmai Kollégiumának a keretében évente két-három alkalommal bemutatkozási, tudásmegosztási, tanulási és együttműködési lehetőséget kínál a pedagógusképző karok tudományos diákköreinek a tagjai számára.

A műhely megalakulása és a digitális labor bemutatására október 15-én rendeztek is egy eseményt, ahol az érdeklődök bepillantást nyerhettek a digitális tananyagfejlesztésbe, valamint megismerhették a labor különböző eszközeit. A digitális kutatási téma, illetve digitális fejlesztés iránt érdeklődő hallgatók a legkülönbözőbb tantárgyak témáihoz készíthettek interaktív feladatokat, amiket aztán meg is oldottak együtt, valamint az általuk kutatni kívánt témákat is megosztották egymással.

A kiemelt kép forrása: www.cetrixtablets.com

[sam id="10" name="mnb2" codes="false"]