2019. március 28–30. között a Testnevelési Egyetemen rendezték meg az Országos Tudományos Diákköri Konferencia Testnevelés- és Sporttudományi Szekcióját. Az ELTE PPK szombathelyi Sporttudományi Intézete 15 előadással és 17 hallgatóval képviseltette magát, akiket hét témavezető készített fel. Összesen hét díjat szereztek hallgatóink és felkészítő tanáraik, így sikeres OTDK-n van túl Intézetünk. Három díjazottal, Földvárszki Edinával, Balikó Benjáminnal és Karacsi Gáborral beszélgettem a hétvégéről.
Haladjunk kronológiai sorrendben. Milyen volt az utazás, valamint az első nap programja?
Edina: Csütörtök reggel indultunk egy kisbusszal. Amint megláttuk a Budapest-táblát, tudtuk, hogy zsúfolt hétvége előtt állunk. Elsőként a szállást foglaltuk el. (Karacsi Gábor felnevet – lehet, hogy tud valamit érdekeset a szállásról? – a szerk.) Átöltöztünk, és már mentünk is a Testnevelési Egyetem Alkotás utcai főépületébe. Adminisztratív jellegű feladataink voltak (regisztráció), majd egy nagyon érdekes plenáris ülésen vettünk részt, végül jött a vacsora. Ekkor már látszott BéBén (Balikó Benjámin – a szerk.), hogy ő hamarabb, már pénteken elő fog adni. Kicsit izgult…
Az ország fővárosában, annak is a szívében voltatok. Mennyi energiátok maradt kiélvezni ezt?
Balikó Benjámin (BB): Ahogy már Edina is említette, azért az izgulás volt főszerepben mindannyiunknak. Ezek szerint nálam jobban látszódott az előadással kapcsolatos feszengés. Talán pont emiatt, de nem sok kedvünk volt kimozdulni, de jobban belegondolva időnk sem lett volna rá. A pénteki naptól kezdve az előadásoké volt a főszerep, és ha épp nem voltunk bent, akkor is aktívak voltunk: egymásnak mondtuk fel a diáinkat, remélve, hogy ettől kicsit felszabadulunk. Az élményeink alapján nyugodtan mondhatom, sikeres terápia volt.
Beszéltetek az előadásaitokról, kinek hogy sikerült?
BB: Rövid és tömör lett… Tréfát félretéve, én nagyon gyorsan beszéltem, többen meg is jegyezték, hogy hadartam egy kicsit, szóval nálam azért érződött az idegesség. Kicsit túl is léptem a hivatalos tízperces előadásidőt, amit aztán ötperces vitarész követett. A zsűritagok a prezentációmhoz kapcsolódóan „csak” két kérdést tettek fel, így tartani tudtuk a 15 perces limitet. A tagozatom (Sportpszichológia I.) bizottságának tagjai nem a kutatásról és az előadásomról, hanem inkább a tapasztalataimról és a véleményemről kérdeztek. A 15 perc végén éreztem, hogy jól sikerült, jól reagáltam a kérdésekre. Összességében egy jót beszélgettünk, de sajnos hallottam néhány nagyszerű előadást, ami után a zsűritagok össze tudták zavarni az előadót a kérdéseikkel.
Edina: Karával mi is csupa jót mondhatunk a tagozatunk (Sportpedagógia, testneveléselmélet, tantárgypedagógia II. – a szerk.) zsűrijére, nagyon aranyosak voltak, és tényleg egyenlő félként kezeltek minket, nem éreztem a hallgató-oktató hierarchiát. Nekem amúgy jobban sikerült, mint itthon, hazai pályán. Lehet a nagyobb tét jól hatott rám.
Mindhárman komoly elismerésben részesültetek az OTDK-n: Edina különdíjas lett, míg ti, fiúk megnyertétek a saját tagozatotokat. Milyen szempont rendszer alapján történt az elbírálás?
Kara: Írásbeli és szóbeli forduló volt. Mindenkinek aki bejutott, írni kellett egy tízoldalas összefoglalót a kutatásáról. Kis túlzással be kellett mutatni azt, amit majd a helyszínen prezentálni kellett. Aki ismer, tudja, hogy a beadandó megírása nekem kínszenvedés volt, sokkal jobban vártam az előadást.
BB: Nem volt olyan nagy ördöngösség amúgy, csak a megfogalmazás és a formázás volt időigényes. Szakdolgozati követelmények voltak: bevezetés, szakirodalmi áttekintés, hipotézisek és célkitűzések, eredmények, következtetések. Ez adta az értékelés nagy részét, ha jól tudom, 50 pontot kaphattunk a beadandóra, míg a prezentációra, annak formájára maximálisan 25 pont járt.
Kara: Edina ki is hagyta, hogy a csütörtök este azért is telt a szálláson, mert ekkor jöttek meg az írásbeli eredmények. Mindenki más taktikát választott: valaki elolvasta az egész bírálatot és a kapott pontszámot is, valaki el sem olvasta. Én kezdetben az utóbbi csoportot erősítettem, mert nagyon féltem, hogy kevés pontot kaptam, és nem akartam, hogy ez rányomja a bélyeget a másnapi prezentációmra. Ekler tanárnő tanácsolta, hogy olvassam el a bírálatot, hátha tesznek fel olyan kérdést, amit meg kell beszélnünk, és esetleg az előadásom végén is megkérdezik. Duplán igaza volt. Elolvastam, és a bírálaton fellelkesülve megnéztem a kapott pontszámot, ami még egy endorfinlöketet adott, ráadásul tényleg ugyanazt a kérdést kaptam meg a szóbelim után. A tanárnő valamit megérzett…
Edina: Szerintem még ő is meglepődött szombaton, az eredményhirdetésen. A program szerint haladtunk tagozatról tagozatra, és kis túlzással nem volt olyan, hogy ne lett volna megemlítve Ekler Judit tanárnő. Érdekes volt, hogy néhány szekcióban nem hirdettek III. helyezettet, hanem a különdíj kihirdetése után a II., majd az I. helyezett neve következett.
A sikeres szereplésből arra következtetek, hogy a novemberi házi TDK és a márciusi OTDK között még komoly változásokon esett át mindenki leadott anyaga.
Edina: A kutatás nem, az előadás viszont rengeteget változott. Nagyon sokat gyakoroltunk Ekler tanárnővel, ami odáig vezetett, hogy az izgulás ellenére is nagyon jól sikerült az előadásom. Én úgy érzem, előadóként sokat tudtam fejlődni az elmúlt három hónap alatt.
BB: Nekem történt egy minimális változtatás a kutatásomban, bár túlzás annak nevezni. A vizsgálatban 14 évesekkel töltettem ki pszichológiai tesztet, és felmerült a kérdés, hogy releváns eredményt kaphatunk-e az alkalmazott kérdőív segítségével a választott korosztályról. Kérdésemmel Gáspár Mihály tanár úrhoz fordultam, akinek segítsége nagyban hozzájárult a helyezésemhez, mert az egyik kérdés szóról szóra erre feltételezett problémára kérdezett rá.
Kara: Csatlakozni tudok az előttem szólókhoz, csak a diasoron és az előadás módján történtek változtatások. A hazai fordulón készült felvételeket többször megnéztük, és kijavítottuk az előadásom hibáit. A diákat is átformáztam kicsit, mert novemberben építő kritikaként megkaptam, hogy a táblázataimon nehéz kiigazodni.
Ha testnevelés, akkor mindenkinek a TE jut eszébe. Mondhatjuk, hogy jó helyre került az idei OTDK?
Edina: Egyértelmű, nagyon kitettek magukért. Az i-re a pontot a záróvacsora tette fel, ami egy lakodalmi fogadásnak is tökéletes lett volna.
Kara: Viszonylag sokat kellett utaznunk, napi 20 perc oda és vissza, ami nekünk, „vidékieknek” nagy távolság… A villamosozások jó hangulata viszont kárpótolt minket, hamar elrepült ez a 20 perc.
Az OTDK részetekről nem a vacsorával, hanem a hazaúttal zárult le. Ünnepléssel, vagy alvással telt?
Edina: Nagyon jó volt. Az út elején még pörgött társaság, aztán Győr környékén mindenkiből kiment az adrenalin, és akkor jött ki a fáradtság. Nagyon élveztem három nap minden másodpercét!
Kara: Én zárszóként annyit fűznék hozzá, hogy mindenki nagyon sokat tett hozzá az eredményünkhöz. Nagy köszönettel tartozunk Ekler tanárnőnek, és én személy szerint megköszönném Reiner Dórinak a mérésekben való segítségét.
Edina: Ebben a három napban az összes tanár nagyon támogatott minket, és egy védőhálót nyújtottak nekünk.
BB: Én gratulálok mindenkinek, és tényleg jó volt ez a nap önökkel, veletek, velük!
Az ELTE PPK Sporttudományi Intézet Szombathely helyezettjei:
Első helyezett: Balikó Benjamin, Buti Nikolett, Karacsi Gábor – mindhárom díjazott témavezetője: Heszteráné Ekler Judit
Második helyezett: Csanádyné Söjtöry Borbála – témavezető: Sárai Gabriella, Hatvani István, Némethné Tóth Orsolya
Harmadik helyezett: Szeiler Bálint – témavezető: Koltai Miklós
Különdíjas: Földvárszki Edina – témavezető: Heszteráné Ekler Judit; Gusztafik Ádám – témavezető: Koltai Miklós
Az ELTE PPK Sporttudományi Intézet Szombathely teljes OTDK-s csapata:
Sportpedagógia, testneveléselmélet, tantárgypedagógia I.: Bársony Dominik Szabó Krisztiánnal
Sportpedagógia, testneveléselmélet, tantárgypedagógia II.: Karacsi Gábor, Reiner Dóri és Földvárszki Edina
Humánkineziológia: Csuka Zsanna és Trakperger Fanni
Gyógytestnevelés és mozgásterápia: Barcza Bence és Vincze Tamás
Egészségtudomány I.: Vörös Vivien
Egészségtudomány II.: Buti Nikolett
Edzéselmélet: Szeiler Bálint, Tobak Balázs
Sportpszichológia I.: Balikó Benjámin