A Bermuda-háromszög, vagy másik nevén az Ördög-háromszöge a furcsa, megmagyarázhatatlan eltűnésekről híres. Az Atlanti-óceánon található körülbelül 1,3 millió négyzetkilométeres háromszöget Bermuda szigete, Puerto Rico és Miami rajzolja ki.
Először a második világháborúban figyeltek fel a jelenségre, ekkor sok harci repülőgép és hajó tűnt el titokzatos módon ezen a viszonylag szűk területen. Viszont, amikor elkezdtek utánajárni a kutatók, találtak olyan feljegyzéseket, amelyek Kolumbusz Kristóf 1492-es útjáról származnak: álló vízről és szélcsendről írt a hajónaplójában, de furcsa módon emellett repülő tárgyakat is említ.
A Bermuda háromszög nevet Vincent Hladis 1967-es cikke után kapta. Ezt követően 1979-ben jelent meg Lawrence David Kusche A Bermuda-háromszög rejtélye (megfejtve) könyvének címében. A könyveben Kusche 53 rejtélyes esetet vizsgált meg, és próbálta megmagyarázni az eltűnések okait (áramlatok, mágnesesség stb.). Kusche megoldásait forrásjegyzékekkel támasztotta alá, ráadásul szemtanúkat is megszólaltatott: szerinte a Bermuda-háromszögben gyakorlatilag egyetlen rejtélyes eset sem történt, csak tengerész legendákat színezték ki az írók.
- 1840-ben a Rosaline francia kereskedelmi hajót épségben találták meg Nassau (Bahama szigetek) közelében. A fedélzeten csak egy kalitkában lévő kanárit találtak, a hajó és a szállítmánya is érintetlen volt. A történet valószínűleg egy korabeli újságcikkből való, amiben a hajó neve is hibásan szerepel. Nincs olyan intézmény, ami tudna ilyen Rosaline hajóról. Viszont a Rossini nevű, Hamburgból Havannába tartó hajó ekkortájt feneklett meg a Bahama-csatornában. Utasait még aznap megmentették, augusztus 17-én már elhagyatottan talált rá egy másik hajó, végül az üres hajót Havannába vontatták. A Rosaline és a Rossini azonossága ugyan kétséges, de talán az egyetlen racionális magyarázat az esetre.
- 1872 decemberében az angol Dei Gratia New Yorkból Gibraltár felé tartott, amikor találkozott egy másik hajóval. David Moorhouse, a Dei Gratia kapitánya meglepődve ismerte fel a Mary Celeste nevű hajót, ami egy hónappal korábban hagyta el New York kikötőjét, viszont nyomtalanul eltűnt. Hiába próbáltak kapcsolatot teremteni a hajóval, nem érkezett reakció, ezért Moorhouse csónakot küldött a hajóra, viszont a fedélzeten senkit sem találtak. A Moorhouse kapitányt sokan kalóznak tartották, ráadásul később meg is vádolták biztosítási csalással.
- A 19. repülőraj öt darab Avenger típusú repülőgépe egyszerre tűnt el a háromszögben, ráadásul ugyanazon a napon az őket kereső repülőnek is nyoma veszett. Erre az esetre utal a Harmadik típusú találkozások című film egyik jelenete, amikor a sivatagban ilyen világháborús repülőgéptípusokat találnak.
- 1944-ben eltűnt egy Rubicon elnevezésű kubai teherhajó. Később hibátlan állapotban, de legénység nélkül találták meg. Persze erre az esetre is van racionális magyarázat: akkoriban hurrikán tombolt Kuba környékén, ami a hajót kisodorhatta a kikötőből. Ezért nem tartózkodott senki a fedélzeten.
Az ilyen és ehhez hasonló legendákban általában közös, hogy nem maradt túlélő, és a katasztrófák helyszínén sem maradt fellelhető nyom (pl. hajóroncs). Előfordult, hogy egy hajó legénységét holtan találták, de semmilyen sérelmi nyom nem látszott rajtuk. A repülőgépek és hajók eltűnésük előtt vagy semmilyen jelzést nem adtak, vagy megszakadó kapcsolattal azt igyekeztek közölni, hogy műszereik nem használhatóak, nem működnek megfelelően.
Az amerikai Parti Őrség adatai szerint viszont ezen a területen egyáltalán nem magasabb a hajókatasztrófák aránya, mint az Atlanti-óceán más részein.
Mi a magyarázat?
Átlagosan évente négy repülő és húsz hajó tűnik itt el. Sokan, sokféleképpen próbálták már megfejteni ezeknek a furcsa, rejtélyes eltűnések okát. A rejtélyes esetek után néhány magyarázatot is nézzünk meg:
- Vlagyimir Azsazsa, orosz oceanográfus nevéhez köthető az infrahangokkal kapcsolatos elmélet. Az infrahangok emberi fül által nem hallható, 16 hertz alatti hangrezgések. Az elmélet szerint a térségben előforduló viharok sajátos lokális körülmények következtében infrahangokat keltenek és ezek elég erősek ahhoz, hogy hajó- és repülőgép-baleseteket okozzanak.
- A gonosz örvények elmélete szerint az északi és a déli félgömbön is az egyenlítőtől azonos távolságra, egymástól 72°-os szöget bezárva öt-öt örvényzóna található. A sarkokkal együtt összesen 12 darab veszélyes övezetet nevez meg az elmélet, ahol különleges események történnek, a fizika törvényei néha nem működnek, esetleg paranormális és ismeretlen eredetű földönkívüli tevékenység zajlik.
- Egy másik lehetséges magyarázat az lehet, hogy óriási metánbuborékok szabadulnak fel hirtelen a víz alól, és ezek felboríthatják az arra járó hajókat, vagy felrobbanthatják az ott repülő repülőket.
A legújabb elmélet: Hatszögletű felhők
A legfrissebb elmélet szerint a területen szokatlan hatszögletű felhők alakulnak ki, ezek különböző kölcsönhatások révén levegő bombákat (air bombs), rendkívül erős széllökéseket eredményeznek. A felhők összetételében nincs semmi különleges, ugyanolyanok mint az Északi-tengeren vagy a Bahamákon található többi felhő. Viszont az óceánnál és egymással is kölcsönhatásba lépnek, ez többek között az eredményezi, hogy hatalmas zivatarokat idéznek elő. Egy másik következményük, hogy vastag felhőréteg alakulhat ki a víz felett, a szél így egy szűk folyóba szorul és akár 160 km/h-s lökések is előfordulhatnak. A rendkívüli szélhatás pedig óriási hullámokat is eredeményez, némelyik még a 12 métert is meghaladja. Az elmélet szerint ezek a szokatlan időjárási jelenségek felelősek a furcsa történésekért.
Forrás:www.dailymail.co.uk, index.hu, wikipédia, moly.hu, index.hu, theweathernetwork,
Képek: www.youtube.com, Femina.hu, https://www.bermuda-attractions.com, https://www.pinterest.com, Mindennapi.hu, www.mirror.co.uk,