A másik oldal – avagy miért mondjunk véleményt?

A Rektori Hivatal Minőségbiztosítási Osztálya 2014. november 12-23. között bonyolította le az első egyetemi szolgáltatásokról szóló hallgatói felmérést, mely ez alkalommal az Egyetem könyvtári, sport- és karrierszolgáltatásait helyezte fókuszba. A felmérésről Pór Dorottyát, a Minőségbiztosítási Osztály vezetőjét, és a felméréshez kapcsolódó nyereményjáték két nyertesét kérdeztük.

A felmérés, melyet a hallgatók 21%-a (5863 fő) töltött ki, kérdőív formájában volt elérhető a Neptunban. Az alábbi grafikonon látható, mely napokon volt a legnagyobb a kitöltési kedv, melyet a kérdőív lebonyolítói nyereményjátékkal kívántak növelni.

minőségbizt

Pór Dorottyát először arról kérdeztük, miért tartja fontosnak, hogy a hallgatók véleményt nyilvánítsanak az egyetemi ügyekben:

A hallgatók véleménynyilvánítása rendkívül fontos, mert a döntéshozók így jutnak visszajelzéshez, ami alapján a jövőbeni döntéseiket formálhatják. A Rektori Hivatal Minőségbiztosítási Osztály által végzett felmérések eredményeiről rendszeresen tájékoztatást kap a Szenátus. Ezek az eredmények annál nagyobb súllyal bírnak az egyetemvezetők szemében, minél jobban reprezentálják az egyetemi polgárok véleményét, vagyis ha minél többen válaszolnak ‒ emellett fontos, hogy az emberekben tudatosuljon: a véleménynyilvánítással alakíthatják a döntéseket, így fontos, hogy éljenek a véleménynyilvánítás eszközeivel, váljanak aktív egyetemi polgárrá, vegyenek részt ilyen módon is az Egyetem életében.

A nyereményjátékban a kérdőívet kitöltők több mint fele vett részt, azaz adta meg elérhetőségét a BEAC és a Karrierközpont által felajánlott, összességében több mint 100 000 forint értékű ajándékok reményében. A három szerencsés nyertes közül az első díjat nyert Gerencsér Annát és a harmadik díjas Novák Bálintot kérdeztük többek között arról, motiválta-e őket a nyereményjáték a kitöltésben.

Anna másodéves jogászhallgató, az egyetemi szolgáltatások közül a könyvtárat használja a leggyakrabban, emellett az Egyetemen kívül napi rendszerességgel sportol. A kérdőívet nem a nyeremény reményében töltötte ki: „Szeretek sportolni, úgyhogy a téma érdekelt, aztán meg ha jön egy kérdőív és van pár percem, miért ne?” Ennek ellenére örül a nyereményeknek, különösen a tollaslabdabérletnek, és a Bethlen téri Színházba szóló jegyeknek.

Bálint elsőéves történelem szakos hallgató, aki szintén a könyvtárat használja leggyakrabban, az egyetemi sportot később tervezi elkezdeni. Mint mondja, „igazából nem volt különösebb célom a kérdőív kitöltésével, a nyereményjátékról pedig csak a kitöltést követően értesültem. Általában, ha kapok egy kérdőívet, azt nagyon gyorsan kitöltöm, persze csak ha van időm rá. Szerintem ez nem csak egyoldalú, mert ezzel is segíteni tudjuk az Egyetem hallgatókat segítő szerveinek működését.” A kérdőív kitöltése közben értesült csak a nyereményjátékról, a kitöltéskor nem ez motiválta. A 24 000 forint értékű ajándékcsomag minden részének egyformán örül.

minbiztossz

A lezárult felmérés eredményei a közeljövőben elérhetővé válnak. Pór Dorottyát végül arról kérdeztük, hogy milyen hasonló projektek várhatók az elkövetkezendő időszakban.

Vannak állandó felmérések, amiket rendszeres időközönként, általában évente bonyolítunk le, az OMHV esetében félévente. Évente végzünk felmérést az elsőévesek körében, ez az úgynevezett Gólyafelmérés, illetve a Diplomás Pályakövetési Rendszer (DPR) részeként szintén évente keressük meg a hallgatókat egy motivációs kérdőívvel, a végzetteket pedig legfőképp a munkaerő-piaci tapasztalataikról, jelenlegi élethelyzetükről (pl. tanulmányok, tervek) és az Egyetemen tanultak hasznosíthatóságáról kérdezzük meg. A jövőben szeretnénk, ha szélesebb körben is le tudnánk majd bonyolítani a DPR felméréseket, így visszajelzést kaphatnánk eddig nem vizsgált csoportoktól, így a felsőoktatási szakképzésben, szakirányú továbbképzésben tanulóktól és végzettektől.

Ezeken kívül akadnak alkalmi mérések is, mint pl. a szolgáltatásokról szóló is. Ezt a felmérést 2014 őszén bonyolítottuk le. Ennek célja az volt, hogy megismerjük a hallgatók véleményét az Egyetem által nyújtott szolgáltatásokról, hogy azok minőségét javíthassuk. Ennek például tervezzük a folytatását is az elkövetkezendő években, hogy a hallgatók itt töltött éveit minél hasznosabbá tehessük azáltal, hogy egyre magasabb színvonalú szolgáltatásokat nyújtunk számukra a visszajelzések tükrében.

Kép: bloomington.medicine.iu.edu

[sam id="10" name="mnb2" codes="false"]