Önmarketing mesterfokon

Lehet a tiéd a világ legjobb önéletrajza, ha a motivációs leveled nem ragadja meg a munkáltatót, könnyen bukhatod álmaid állását… Hiszen a jó motivációs levél megírása nem más, mint az önmarketing művészete.

Manapság a legtöbb munkáltató az önéletrajz mellé motivációs levelet is kér a jelentkezőktől – ennek elkészítése pedig, bár könnyűnek tűnhet, rejt magában buktatókat bőven. A rossz motivációs levél pedig banánhéj, ami a cipőtalpad és álmaid irodája közé állhat.

Először is, nem árt tisztázni, hogy milyen célt akar szolgálni egy motivációs levél: a tévhittel ellentétben nem az önéletrajz vázlatból mondatokká alakítására szolgál (ki akarná kétszer elolvasni ugyanazt?), nem is a személyiséged bemutatására (nem kíváncsiak a plüssmackó-mániádra vagy hogy hány bikinis szépségversenyt nyertél meg), a dolog ennél jóval egyszerűbb.

A motivációs levél arra szolgál, hogy eladd magad – így nem más, mint egy önhirdetés (persze nem a társkeresős fajtából…), amellyel a döntéshozóknál eléred, hogy eszükbe se jusson mást választani a meghirdetett állásra.

Te magad vagy tehát a termék, a tökéletes mosópor, és azt akarod, hogy a háziasszonyok megőrüljenek érted. Mit kell tenned?

Minden háziasszony egyedi: ne írj tehát a cégeknek sablonszöveget, mert hamar észre fogják venni, hogy te bizony napi 600 álláshirdetésre jelentkezel. Tudj meg tehát mindent az érintett cégről (persze nem kell azért bepoloskázni a főnök irodáját), és egy-két okosan elejtett célzással megmutatva, hogy te mennyire képben vagy velük kapcsolatban, nem csak az egójukat dörzsölöd, de egyből úgy érzik majd, téged betanítani se kell szinte.

Tudd meg a döntéshozó vagy kapcsolattartó nevét, és személyesen címezd neki a motivációs levelet – lehetőleg ne tegezd le azért.

A jó motivációs levél három részből tevődik össze:

Első része egy figyelemfelkeltő bevezető, amelyben kedvet hozol az olvasónak arra, hogy végig is olvassa a fantasztikus bemutatkozásodat, ne hajítsa egyből kukába az egészet.

Ezt követően az előnyeidet (nem a tulajdonságaidat!) kell részletezned, például úgy, hogy ahelyett, hogy gyors és pontos vagy, azt írod, hogy „gyorsan és pontosan tudnám elvégezni a feladatomat, mert…”.

A motivációs levelet a flancosan hangzó call of action zárja: egy jó CTA-val mintegy vágyat ébresztesz a HR-esekben arra, hogy azonnal felhívjanak és bekéressenek egy interjúra (legalább). Ha mesteri szinten akarod művelni a papíron hipnotizálás művészetét, semmiképp se fejezd be a csodálatos motivációs leveledet feltételes módban – ne írj olyanokat, hogy „ha felkeltettem az érdeklődésüket”. Írd inkább azt, hogy „annak érdekében, hogy mielőbb profitáljunk a közös munka előnyeiből, kérem, a következő elérhetőségek egyikén vegyék fel velem a kapcsolatot” – jól hangzik, mi?

Motivációs levél mintát a cikk forrásának linkjén találhatsz.

Forrás: Konyhamarketing blog