Jövőre megújult tankönyvekből tanulhatnak a középsúlyosan értelmi fogyatékos gyermekek

Kreatív, korszerű, izgalmas – ezek a szavak jellemzik a megújuló tankönyvcsaládot, melyet a középsúlyosan értelmi fogyatékos tanulóknak fejleszt ki az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, valamint az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai kara közösen. Pénteken tartották második workshopjukat a témában, ahol – nyitott rendezvény lévén – minden érdeklő részt vehetett az ötletelésben.

Az OFI – tehát az Oktatáskutató és Fejlesztő intézet – hivatott teljeskörűen ellátni az iskolákat tankönyvekkel. A feladatuk az volt, találjanak szerzőket, akik megfelelő szakmai háttérrel rendelkeznek a gyógypedagógiában használatos tankönyvek szerkesztéséhez. Így kerültek kapcsolatba a Bárczin oktató tanárokkal, akikkel mára szoros együttműködés alakult ki.

A feladat izgalmasnak bizonyult mindkét fél részéről, meg kellett találni az összhangot az állami előírások és a szakmai követelmények között. Szerencsére mindenki kellően nyitott volt, így elmondásuk alapján meglehetősen jó eredményt sikerült elérniük. A tananyagok fejlesztése jelenleg is zajlik, de már most is számos, jelentős eredményről számoltak be a projekt vezetői.

Kincses Ildikó, aki az OFI részéről volt jelen, az eddig elért fejlesztésekről beszélt. A korábban megrendezett első workshop, ahol minden szerző, grafikus és lektor jelen volt, nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a tankönyvek témától függetlenül egységes képet mutassanak, így létrehozva egy teljes tankönyvcsaládot. Fontos volt először is az igényeket felmérni, hiszen így tudtak olyan könyveket előállítani, amik célzottan az érintett tanulóknak készülnek.

Így érték el, hogy a könyvek mindegyikében a képi információ van túlsúlyban a szöveges tartalommal szemben, a lapok vastagabb anyagból készültek, fóliázottak – így elkerülve a rongálódást, hisz letörölhetőek. Rengeteg kreatív megoldás is helyet kapott a könyvekben, többek között mágneses lapocskák, és kihajtható ablakok segítik a gyerekeknek a különböző témák elképzelését, megértését. A tankönyvek két fajta kiadásban készülnek, melyek véglegesítéséről majd a szerzők, szakértők és lektorok döntenek közösen. Az egyik ilyen opció egy mappa szerű, lefűzhető megoldás, amelyben tulajdonképpen személyre szabottan bővíthető, vagy kivehető a tartalom. A másik egy hasonló funkciót ellátó A4 méretű doboz, melyben a könyv laponként van belehelyezve, gumipánttal lefogatva.
Mindkét lehetséges megoldás a tartósságot is szolgálja, habár a könyvek hivatalosan nem lesznek tartós tankönyvként feltüntetve – azok csak lefűzött példányok lehetnek.

Ahogy már fentebb említettem, a képi anyagok igen kiemelt szerepet kapnak a megújuló tankönyvekben. A grafikusok igyekeznek minél életszerűbb képeket, rajzokat készíteni, ezzel is egy kis játékosságot vinni a tanulásba, hogy a tanulók örömmel vegyék a kezükbe a könyveket. A gyerekek aktuális életéből vett példák rajzokkal való elmagyarázása nagyban segíti a megértést, ugyanakkor a különböző fejlettségi szinten lévő tanulóknál nehéz megtalálni azt a szintet, ami mindegyiküknek megfelel – magyarázta Barthel Betty, az értelmileg akadályozottak pedagógiája szakirány vezetője – ezért is hasznos, hogy a lapokat tetszőlegesen ki lehet venni.

Fontos, hogy a könyvek mindegyike elektronikusan is elérhető lesz, PDF formátumban letölthetőek az OFI honlapjáról. Valamint szintén fontos megemlíteni a tanári kézikönyvek jelentőségét, melyek szintén megújulnak és a tankönyvekhez hasonlóan elektronikusan elérhetőek lesznek. Ezek folyamatosan, tanárok által is bővíthetők lesznek, így segítve egymás munkáját.

A tankönyvek várhatóan 2019-ben kerülnek kiadásra.