Idén már 12. alkalommal nyert Stephane Peterhansel, akinek ez volt a 6. győzelme az autósoknál, a motorosoknál Toby Price bizonyult a leggyorsabbnak. A cikkben kiderül az is, hogy hány éves volt a rally legidősebb és legfiatalabb pilótája, sőt mi több megtudhatjuk, hogy mikor volt az a homokvihar, ahonnan 40 versenyzőt kellett kimenteni, köztük Margaret Thatcher fiát is.
Az 1978-ban induló első Párizs-Dakar rally közvetlen előzménye volt, hogy a milliárdos Thierry Sabine eltévedt egy autóverseny során a Líbiai sivatagban, azonban több embert próbáló nap után megmenekült. Ekkor határozta el, hogy elindítja a sivatagi showt. Azóta minden évben – 2008 kivételével, amikor is terrorfenyegetés miatt lefújták a rallyt – megrendezik ezt az autóversenyt, ahol a legelső alkalommal még csak autók és motorok indultak. A második versenyen már a kamionok kategóriáját is meghirdették, illetve 2009 óta már quaddal is neki lehet vágni a viadalnak. A verseny, aminek a hossza többször meghaladta a tízezer kilométert is, az 1980-as évek végén és a ’90-es évek elején élte a fénykorát. Ebben az időszakban rengeteg gyári csapat küzdött egymással a győzelemért, de legtöbbször a Peugeot maga mögé tudta utasítani a Porschét és a Citroent az autógyártóknál. A kétkerekű gyári csapatoknál a Honda verhetetlennek bizonyult 1986 és ’90 között, amikor Cyril Neveu és Edi Orioli is többször diadalmaskodni tudott. A kilencvenes évek közepén a gyári csapatok költségvetése már az egekbe szökött, így sok nagy csapat inkább kiszállt a versenyből. 2007 december végén terroristák megöltek négy francia turistát és több katonát is Mauritániában, ezért a francia kormány nyomására törölték a 2008-as erőpróbát, és ennek is köszönhetően 2009 óta már Dél-Amerikában rendezik meg a Párizs-Dakar rallyt.
2016-ban a verseny hossza 9000 kilométer volt, és Buenos Airesből egészen Rosarióig kellet vezetniük a pilótáknak. (A verseny útvonalát és a szakaszokat ezen a linken keresztül nézhetitek meg.) 2009 óta mindig érintette a rally Chilét, azonban a chilei kormány bejelentette, hogy idén nem kívánják vendégül látni a mezőnyt, így Argentína és Bolívia volt a két házigazda. Az előzetes nevezést még három magyar csapat is leadta, azonban csak egy osztag indult el Argentínából, Somfai Imrének és fiának, Somfai Mátyásnak ez volt az első sivatagi showja, ahol a tisztes helytállást tűzték ki fő célnak, de sajnos a 10. szakaszt nem tudták teljesíteni időben, és így a 11. szakaszon már nem rajtolhattak el.
2016-ban az előző két év győztese, Marc Coma versenyigazgatóként volt jelen a versenyen, így biztos volt, hogy a motorosoknál nem lesz címvédés. Coma utódja Toby Price lett, aki KTM motorkerékpárjával majdnem 40 perccel előzte meg a második Stefan Svitkot. Érdekesség, hogy 2000-ben nyertek legutoljára nem KTM típusú motorral, akkor Richard Sainct tudott győzedelmeskedni egy BMW-vel. Az autósoknál az utolsó, 13. szakaszt a kilencszeres rally világbajnok, Sébestian Loeb nyerte, azonban összetettben még dobogóra sem állhatott. A csúcsra már 12. alkalommal Mr. Dakar, azaz Stephane Peterhansel ért fel, társával Jean-Paul Cottrettel. Peterhansel 1988-ban indult először a versenyen, ahol 1991-ben tudod diadalmaskodni először motoron, azonban innentől kezdve egészen 1998-ig csak kétszer adta át az első helyet Edi Oriolinak. 1999-ben áttért négykerékre, és 2004-ben már ünnepelhette is a 7. győzelmét a Dakaron egy Mitsubishi Pajero autóval. A quadok mezőnyében Marcos Patronelli már harmadik alkalommal bizonyult a leggyorsabbnak, a kamionosoknál pedig a Gerard de Rooy, Moises Torrallardona, Darek Rodewald összetételű holland, spanyol, lengyel csapat zárt az élen.
Néhány érdekesség a Párizs-Dakar rallyról:
• Az ember azt gondolná, hogy túraautók és túramotorok vesznek csak részt a versenyen, azonban egy Rolls Royce-szal, illetve egy Harley Davidsonnal is nekivágtak már a sivatagnak.
• 1983-ban egy óriási homokvihar szakította meg a versenyt, amiben 40 versenyző tűnt el, és négy napba telt, amíg megtaláltak mindenkit a szervezők, köztük Mark Thatchert, Margaret Thatcher fiát is.
• 1986-ban volt a Dakar legsötétebb éve, ekkor egy japán motoros Kaneko Jaszuo, és olasz ellenfele is, Giampolo Marinoni is életét vesztette egy bukás következtében. A verseny atyja, Thierry Sabine is meghalt, 4 társával együtt egy repülőgép szerencsétlenség során. A versenyt csak azért nem szakították félbe, mert végrendeletében erről külön rendelkezett, és édesapja tiszteletben tartva ezt, átvette a fia pozícióját, és befejezték a megmérettetést.
• 1986-ban volt a leghosszabb verseny, amikor a versenyzőknek 15000 kilométert kellett megtenniük, ezzel szemben 1981-ben „csupán” 6263 km volt a verseny össztávja.
• 1987-ben Hubert Auriol hatalmasat bukva eltörte mindkét lábát, viszont még valahogy bevergődött az utolsó előtti szakasz céljába, azonban az orvosok nem engedték vissza a motorra, hogy az utolsó napi 20 kilométert teljesítse.
• 1988-ban történt meg az a nem mindennapi eset, hogy Ari Vatanennek ellopták az autóját, ami később meglett, azonban akkor már nem folytathatta a versenyt.
• Sajnos az idei évben is volt halálos áldozata a versenynek, mert a hetedik szakaszon elütöttek egy 63 éves bolíviai nézőt, aki a helyszínen az életét vesztette. A második áldozat is ehhez a szörnyű balesethez köthető, mert egy autó belerohant Lionel Baud Mitsubishi Lancerét vontató kocsiba, amiben egy ember meghalt.
• 2016-ban indult el Gordon Sheldon, aki a verseny történetében a legfiatalabb versenyző a maga 18 év 3 hónap és három napjával. 1995-ben az eddigi versenyek során a legidősebb induló Marcel Hugueng volt, aki a rajtnak a napján 82 életévét töltötte.
Források:
www.nemzetisport.hu
www.hirmagazin.sulinet.hu
www.rallyfans.hu
www.dakar.com
Kép forrása:
www.twitter.com