Van egy nő… Tehetségének kibontakozásához, legbensőbb érzéseinek művészi megjelenítéséhez egy tragikus eseménynek kellett bekövetkeznie. Egy nő, akire nem tudunk nem sajnálkozva nézni egészen addig, amíg meg nem ismerjük személyiségét, rendhagyó alkotásait. Mert onnantól kezdve egy olyan embert látunk, aki megállás nélkül küzd, motivál, és bár nem szándékosan, de bebizonyítja, hogy akár művészeten keresztül, akár másmilyen módon, a szenvedés enyhíthető. Ő Frida Kahlo.
2018 minden tekintetben Frida Kahlo éve. Születésének 111. évfordulója alkalmat teremtett rá, hogy az eddig nem igazán emlegetett festő most hirtelen bekerüljön a köztudatba, és megértsük az élete, illetve a művészete közti összefüggéseket. Budapesten sincs ez másképp, minden hétre jut egy Kahlóval foglalkozó program. A női ikon megismerésére leginkább a Remekművek a mexikóvárosi Museo Dolores Olmedóból című kiállítás ad lehetőséget, amelyet a Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria közösen valósított meg.
Nem egyszerű feladat egy tárlatot úgy megtervezni, hogy továbbítson is számunkra valamilyen üzenetet, és hogy összeálljon a fejünkben a sok apró részletből egy élettörténet, végül pedig meglepődjünk a belőlünk kiváltott érzéseken. Velem nem túl gyakran fordul elő, hogy egy kiállítás után sokáig elmerengjek a látottakon, de ezúttal valamit nagyon jól csináltak. Egyből kialakult bennem az a bizonyos pozitív első benyomás, hiszen csak körül kellett néznem, és anélkül, hogy igazán ismertem volna korábban, tudtam: a termek tökéletesen visszaadják Frida ambivalens kettősségét. Színes, harmonikus, egyedi, de belül üres, kínokkal teli.
Az elmélyülést elősegítette, hogy a szokásostól eltérően nemcsak képeket aggattak a falra, néhány idézettel kiegészítve, hanem aprólékos leírást adtak életének minden mozzanatáról, magyarázatot minden egyes alkotásához. Ezek nélkül képtelenség értelmezni például a Mózes vagy a Teremtés csírája vagy a Henry Ford kórház című festményét. Minden művének van egy mögöttes tartalma, amelyhez elengedhetetlen Frida élettörténetének ismerete.
Képről képre járva vártam, hogy megjelenjen végre egy boldogságot tükröző festmény. Mind egy önmagát elpusztítani akaró, leláncolt testet-lelket ábrázol, amely sohasem lesz képes kiszabadulni börtönéből. A kiállítás vége felé megfogalmazódott bennem a kérdés: hol vannak az életének vidám időszakaira utaló alkotások, voltak egyáltalán ilyenek? Majd a Fridáról készült videók vetítése közben rájöttem, hogy voltak boldog pillanatai is a sorozatos tragédiák ellenére, de ez a boldogság soha nem lehetett felhőtlen, mindig beárnyékolták a korábbi események, és ezért nem tudta vagy nem is akarta megfesteni hamisnak érzett örömét.
Az egyik legjobban kivitelezett szakasz a tárlat utolsó előtti része, ahol a szerelmes, rajongó Fridát ismerjük meg közelebbről. Fotók, festmények, levelezések, videók tanúskodnak arról, hogy szerelmi kalandból sohasem volt hiány sem az ő, sem férje, Diego Rivera részéről. Életének ezen a terén sem volt szerencsés, a férfi, akiért teljes odaadással rajongott, és mindent megtett azért, hogy felhívja magára a figyelmét, képtelen volt hűséges maradni hozzá. Habár Diego iránt múlhatatlan szerelmet érzett, hosszú időn keresztül folytatott viszonyt egy magyar fotográfussal, Muray Miklóssal, akinek magyar nyelven vallotta meg érzéseit egy levélben. Fridának tehát volt része igazi szerelemben, mégsem lehetett önfeledten boldog.
A kiállítás legvégén a festő önkifejezésének mai megvalósulásait láthatjuk, vagyis olyan művészek (festők, tetoválók, divattervezők) munkáit sorakoztatják fel, akik Frida Kahlót tekintik példaképüknek, belőle merítenek inspirációt. Öltözködési stílusát, kiegészítőit is előszeretettel utánozzák követői, sőt még Barbie babát is készítettek belőle!
Mint korábban említettem, 2018 minden szempontból Kahlo éve. Amellett, hogy születési évfordulójának köszönhetően mindent elárasztanak a róla szóló cikkek, a vele kapcsolatos programok (ElevenŐsz Mexikó, fotókiállítás, múzeumi beszélgetés), van egy másik oka is hirtelen jött népszerűségének. Sokan tudnak vele azonosulni, még akkor is, ha nem ilyen mértékű szerencsétlenségben van részük, de ő olyan valaki, akire példaként lehet tekinteni kitartásáért, tehetségéért, halálvágya elleni küzdelméért. Frida Kahlo és festményei a 20. században, 2018-ban és később is aktuálisak lesznek.
Ha szeretnétek többet megtudni Frida Kahlóról, akkor olvassátok el korábbi cikkünket, valamint látogassatok el a Magyar Nemzeti Galériába a 2018. november 4-ig tartó kiállításra!
Képek: Pinterest