Megért(het)ő nyelvészet: új programsorozat a BTK-n

Érdekel a nyelvészet? Netán szívesen végeznél önálló kutatást is egy-egy érdekes jelenség megértéséhez? Esetleg éppen gondjaid adódtak a nyelvészeti vizsgáiddal? Vagy leendő magyartanárként foglalkoztat, hogyan adható át az órákon megszerzett ismeret a közoktatásban részt vevő, leendő diákjaidnak? Most alkalmad nyílik feltenni a kérdéseidet! Hétfőn, március 9-én indul útjára az ELTE Funkcionális nyelvészeti diákműhelyének új rendezvénysorozata, amely azt a célt tűzte maga elé, hogy interaktív módon avassa be a résztvevőket a nyelvészet rejtelmeibe. Az első, hétfői alkalom témája: a testesültség.

A legtöbb magyar szakos, magyartanári szakos vagy éppen idegennyelv-szakos és nyelvtanári szakos hallgató meglepetéssel értesül az első nyelvészeti óráin arról, hogy milyen nyelvészeti iskolák léteztek és léteznek ma is párhuzamosan. Az első meglepetést újabbak követik, amikor – például – a grammatika órákon nem a gimnáziumban többnyire megszokott, formális rendszerben közelítenek a nyelv működésének megértéséhez, hanem funkcionális-kognitív alapon (természetesen ez függ attól, az adott oktató milyen szemléletet képvisel). Az átállás nem mindig zökkenőmentes, különösen mivel a különböző szakos hallgatók más-más kurzusszámban találkoznak ezzel a megközelítéssel; egy magyar minorosnak, maradva a grammatika példájánál, egyetlen előadás, míg magyar szakosoknak két szeminárium és ugyanaz az előadás áll rendelkezésre, hogy megismerkedjenek a grammatika leírásának funkcionalista lehetőségeivel. Azonban az új szemlélet elsajátítása nagyon élvezetes is tud lenni.

Ez utóbbi örömnek a megtapasztalásában igyekszik segíteni a Funkcionális nyelvészeti diákműhely idén a hallgatóknak. Új programsorozatukban a funkcionális nyelvészet egy-egy fontos témakörét, központi fogalmát, gondolatmenetét járják körül, hogy jobban megvilágítsák a rendszer működését. Ezek a hívószavak idén a testesültség, a mintázatok, a konstruálás és az együttműködés lesznek. A vizsgákra (grammatikára, szövegtanra, pragmatikára, stilisztikára stb.) való készülésben ezek az alkalmak éppúgy segítségül szolgálhatnak, mint egy önálló nyelvészeti kutatás megalapozásában, módszertani kérdések tisztázásában. (Ez a jövő évben esedékes OTDK fényében sem elhanyagolható kérdés.) És természetesen a tanár szakos hallgatókat sem hagyják az út szélén: a programsorozat kitér arra is, hogy az egyetemen megtanultakat hogyan lehetne és hogyan érdemes adaptálni a középiskolai (vagy éppen magántanári) tanítási gyakorlatba. Különösen fontos ez a fórum ilyen szempontból, hiszen a nyelvtantankönyvek alapvetően más szemléletet követnek, így tanár szakosok és kutatók találkozása termékeny párbeszédet indíthat a tanítás gyakorlatainak kidolgozására, már meglévő, de módszertani könyvként még el nem érhető tudás átadására.

A sorozat a felhívás szerint nyelvészeti előképzettség nélkül is bárkinek hozzáférhető. Az interaktív megközelítés lehetőséget biztosít az egyéni kérdések és megoldandó problémák felvetésére, de az alkalmak utáni kötetlen beszélgetés, „szerény lakoma” keretein belül is megfogalmazhatók ezek.

Az alkalmak az alábbi időpontokban és témákban várhatóak:

  • március 9., hétfő: testesültség;
  • március 30., hétfő: mintázatok;
  • április 20., hétfő: konstruálás;
  • május 4., hétfő: együttműködés.

Minden alkalommal 17–18.00 között, az ELTE BTK A épületének alagsorában, a -150. teremben lesznek a foglalkozások.

A rendezők mindenkit szeretettel várnak, akit érdekel a nyelv, a nyelvészet, és szívesen beszélgetne róla!

A Facebook-esemény itt érhető el. A Funkcionális nyelvészeti diákműhely Facebook-oldala itt található. Az ELTE DiAGram Funkcionális Nyelvészeti Központról pedig, ami a diákműhelynek is helyet ad, itt tudhattok meg többet.

A kiemelt kép forrása: a fenti Facebook-esemény.

[sam id="10" name="mnb2" codes="false"]