Még csak huszonöt, de már saját tervezésű motorral jár – interjú Fröhlich Balázzsal

Motorral suliba gurulni mindig is menő volt. Fröhlich Balázs, egy pécsi egyetemista srác emelte a tétet, és ő már a saját maga által tervezett és kivitelezett járművel is beparkolhat reggelente.

skart 1-44_HORVAT_ATTILA

Attól, hogy valaki villamosmérnöki karon tanul, még nem biztos, hogy megvannak az alapjai egy csodajárgány építéséhez. Neked honnan jött az ötlet?

Kiskorom óta vonzanak az egyedi motorok. A Discovery Channelt többet néztem, mint a mesecsatornákat, már akkor is, amikor kiskölök voltam. Rengeteg műsor arról szólt, hogyan is működnek bizonyos szerkezetek, mi az a zöld technológia, hogyan lehetne a jövő városaiban élni, vagy éppen hogyan lehet újrahasznosítani és roncsból építeni működőképes szerkezeteket, mégis a kedvenc sorozatom az Amcsi motorok voltak. Világszerte ismert chopperépítőkről szólt, akik egyedi járgányokat terveztek. Már ekkor elhatároztam, hogy egyszer építek magamnak egy saját motort, persze akkor ez még csak azt jelentette számomra, hogy hogyan alakítanék át egy Simpsont vagy egy Rigát. Az egyetemi éveim alatt rengeteg alternatív energiás kutatásom volt, emellett foglalkoztam a SmartHome-mal, majd 3D-s nyomtatással is. Aztán 2 éve azt gondoltam, mi lenne, ha az álmomat és az eddigi kutatásaimat összekötném. Ebből született ez a projekt.

A környezettudatosság miatt döntöttél az elektromos meghajtás mellett, vagy volt más is, ami emellett szólt?

Mindamellett hogy álmom volt, és eddig is hasonló területen kutattam, szerettem volna egy olyan projektet, amely nemcsak egyetemi kutatásként könyvelhető el, hanem profitot is tud termelni a jövőben. Az elektromos járműipar egyértelműen rohamos növekedésnek indult, és ezt követi a motorkerékpár piaca is, ám ezen a fronton még kevesebb szereplő van, így könnyebb betörni a piacra. Így aztán tudatosan az eladásra koncentráltam, és ennek szellemében terveztük a motort.

Ráadásul futurisztikus külsőt kaptak. Mi alapján terveztél? Beleszólt ebbe valaki?

Több barátnak és külső szemlélőnek is megmutattam, akik az esetek 90%-ban túl futurisztikusnak és használhatatlannak titulálták, persze ettől függetlenül nagyon bejött nekik, csak nem tudták elképzelni a megvalósíthatóságát, és 10%-ban kaptam olyan tanácsokat, amelyeket elfogadtam, és amelyek egy használhatóbb motort eredményeztek, ám a dizájnból nem engedtem. Teljesen saját tervezésű az utolsó csavarig, és csakis olyan változtatásokat eszközöltem, amelyek az összképet nem befolyásolták.

skart 1-8_HORVAT_ATTILA

Milyen biztonsági teszteléseken esnek át a járművek, mielőtt forgalomba kerülnek? Egyáltalán milyen folyamaton megy keresztül egy saját tervezésű jármű, mielőtt árulni lehetne?

Mivel segédmotoros kategóriába sorolható, nem szükségeltetik semmilyen biztonsági teszt a fékteszten kívül. Mindezen túl a biztonság számunkra is fontos, és az elektromos motor gyártójától már eleve egy ehhez méretezett fékeket rendeltünk. Ezenfelül folyamatos tesztelésen esik át jelenleg is, ami a kormányozhatóságra, fékezésre és a fékerő visszanyerésre irányul. Amikor ezek a funkciók 100%-os megbízhatósággal üzemelnek, akkor jöhet a forgalomba helyezés. A segédmotoros kategória elviekben csak egy kötelező biztosítást igényel, ám minden gyártó köteles a forgalomba helyezés előtt egy teszten végigvinni a járművét. Itt egy átfogó képet akarnak látni a motorról: hogy mi miért van rajta, illetve hogy az alap kötelező perifériák megtalálhatóak-e és megfelelően működnek-e (fékek, lámpák, stb). Továbbá vannak bizonyos felső határok, amelyeket nem léphet át, különben nem minősül segédmotornak.

Eddig egy adott típusú motort gyártottál le – mennyi lesz belőle? Hol, mikor, mennyi pénzért lehet majd megvenni a motort?

A kialakulóban lévő cégünk szellemisége, hogy egyedi, limitált szériás elektromos motorokat gyárt. Ez azt jelenti, hogy minden általunk tervezett dizájn előre meghatározott maximális gyártási számmal fog rendelkezni. Ezzel tudjuk biztosítani, hogy nem tömegterméket kap a felhasználó, illetve a brandünk is az egyediség miatt lesz értékesebb. Ebből a dizájnból összesen három jármű kerül legyártásra, amiből az első elkészült ugyebár, így előrendelés ellenében további kettőt gyártunk le. A következő egy Cafe Racer-szerű motor lesz, ebből összesen harminc darab készül majd el, és egy sokkal felhasználóbarátabb motorkerékpár lesz.

skart 1-28_HORVAT_ATTILA

Ha 25 évesen berobban valaki egy ilyen nagyszabású tervvel, amelyet véghez is visz, annak hosszú távon milyen perspektívái lehetnek? Mi az, amit meg tudsz valósítani ebben az életben szerinted?

Nem az a kérdés, hogy szerintem mit tudok megvalósítani, hanem hogy mit tudok megvalósítani ténylegesen, mihez kapok támogatást a környezetemtől. Rendkívül nagyszabású, ambiciózus terveim vannak, amelyeket szeretnék véghez vinni, és ezért mindent meg fogok tenni, de abban is biztos vagyok, hogy ebből bizony több olyan tervem is lesz, amely nem jöhet létre. Egyet biztosan tudok: elsődleges célom a globális változások előhívása és megvalósítása – mind országos, mind világszinten.

Mindazonáltal említésre méltók azok a cégek, akik nélkül nem készülhetett volna el a motor. A Rati Kft. a teljes költség 60-70%-át állta, a Lemeztechnika Kft. az alumíniumváz legyártását vállalta magára, a budapesti FreeDee a nagyobb, 3D-ben nyomtatott elemeket készítette el nekem, míg a pécsi Motobox sok szakmai tanáccsal látott el, ráadásul a motor gumiját is ők állták! Minden cég teljes mértékig segítőkész volt, és egyetlen dolgot szerettek volna kérni a támogatásért cserébe, mégpedig azt, hogy készüljön el e remekmű.

 

Fotók: Horváth Attila

 

[sam id="10" name="mnb2" codes="false"]