Tudományos mérföldkő helyszíne lehet Gyöngyösoroszi?

Biztosan mindenki hallott arról, hogy az Einstein által, pontosan száz évvel ezelőtt az általános relativitáselmélet részeként kikövetkeztetett gravitációs hullámokat sikerült felfedezni. Ebben a tudományos világszenzációban magyar tudósok is részt vettek. Áder János, köztársasági elnök a kutatás révén világhírnévre szert tevő kutatócsoport tagjaival találkozott. A találkozóra pénteken este New Yorkban került sor.

Áder János, magyar köztársasági elnök a Columbia Egyetemen találkozott a gravitációs hullámok felfedezésében részt vevő három magyar tudóssal: Márka Szabolccsal, Márka Zsuzsával és Bartos Imrével, valamint Haimann Zoltán asztrofizikussal is. A tudósoknak munkájuk során sikerült bebizonyítaniuk, hogy a hullámok léteznek. A beszélgetés során beavatták az államfőt a kutatásaikba, amelyekkel megértették a gravitációs hullámokat, valamint a fekete lyukak létezését és azok jelentőségét – írja az MTI.

Bartos Imre szót ejtett arról is, hogy ez a felfedezés hatalmas jelentőséggel bír. Hiszen ez csak a kezdet afelé, hogy kiderülhessen a világegyetem és benne a Föld kialakulásának és létrejöttének okai, sőt talán még a jövő előrejelzése is lehetségessé válhat.A kutatásban szintén részt vevő Márka Zsuzsa pedig a gravitációs hullámokat mérő detektor elkészüléséről beszélt, amely javarészt a saját munkája.

Európában máris versengenek azért, hogy a “kozmikus fület”, vagyis az univerzumból érkező jeleket mérő hatalmas műszert hol építsék meg. Márka Szabolcs, a kutatócsoport vezetője szerint akár Magyarországon is felépülhetne a szerkezet: “Már a hely is megvan, Gyöngyösoroszi lenne a legalkalmasabb, ott ugyanis bizonyítottan nem, vagy csak alig rezeg a Föld”- mondta a tudós, akit a Forbes magazin a legígéretesebb fiatal tudósként mutatott be nemrégiben. A nyíregyházi származású tudós szerint a magyarok is felkészültek egy ilyen műszer kezelésére. Véleménye szerint rengeteg a jó fizikus és asztrofizikus hazánkban. A fejlesztés pedig nemcsak hatalmas megtiszteltetés lenne, hanem országunk nemzetközi hírnevét is öregbítené. A fiatal tudós szerint a magyar egyetemisták illetve fiatal kutatók amerikai tanulmányait jobban elő kell segíteni. “Aki jó tanuló, annak még tandíjra sincs szüksége” – mondta Márka Szabolcs.

A magyar kutatócsoport egyébként egymillió dollárt kapott nemrégiben Bill Gates és feleségének alapítványától egy lézerfüggönyös védekezés kidolgozására a maláriával fertőzött szúnyogok ellen. Áder János megtekinthette a kutatás főszereplőit, a zárt térben őrzött, a malária kórokozóit lehetségesen hordozó szúnyogokat is.

Forrás: mti.hu, gravitacioshullam.hu